Hulpstuk om makkelijker te boren met de draaibank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.868
1.178
Emst
Ik heb een hulpstuk om makkelijker te boren met de draaibank gemaakt.
Eerst had ik iets simpels gemaakt, dat beviel zo goed dat er iets mooiers moest komen.
Ik heb esdoorn met slaap en taxus gebruikt.
Het handvat is draaibaar, (stuk hout wat in een gat moest, was per ongeluk iets te klein) had wat overlengte en daar een knop op gemaakt

IMGP9017.jpg

IMGP9021.jpg

IMGP9024.jpg

IMGP9026.jpg

Efvee

Post veel
9 jun 2021
973
411
RegioRotterdam
Mooi, maar dit is natuurlijk geen alternatief voor scherpe boren.
Als je veel kracht moet zetten bij het boren kijk dan eerst of je boor scherp is en of de pinole niet vuil of te droog is.
Forstnerboren met hardmetaal zijn meestal scherp uit de verpakking maar boren met koolstofstalen snijkant hebben regelmatig wat liefde nodig. Reken er ook niet op dat ze scherp zijn als ze nieuw zijn. Even schoonmaken en een fijn diamant- of CBN plaatje over de spiegel doet wondered. Als het zo'n 'deftige' forstnerboor is met tandjes let dan ook daar op. Voor je het weet is dat geen 'zaag' meer die de kant losmaakt maar een rijtje sleetjes dat de snede draagt. Zelfde geldt voor de punt, zeker op hard hout is een botte punt een taatslager.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.088
657
‘s-Hertogenbosch
Als ik grotere diameters moet boren doe ik dat in fases met steeds 10 mm oplopend, scheelt idd ook een hoop in de te zetten krachten.
Mijn originele losse kop van record power kon er niet zo goed tegen. De groef in het handwiel sleet ontzettend uit.
Heb deze losse kop vervangen voor één van de MIDI PRO, en nu geen problemen meer.
Maar boren tot 30 mm in één keer en daarboven gewoon in stappen….

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.679
656
Als ik grotere diameters moet boren doe ik dat in fases met steeds 10 mm oplopend, scheelt idd ook een hoop in de te zetten krachten.
Mijn originele losse kop van record power kon er niet zo goed tegen. De groef in het handwiel sleet ontzettend uit.
Heb deze losse kop vervangen voor één van de MIDI PRO, en nu geen problemen meer.
Maar boren tot 30 mm in één keer en daarboven gewoon in stappen….
met welk boorsoort doe je die stappen?

groeten

Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.679
656
kun je in stappen boren met fostnerboren? Je mist dan toch een centerpunten bij het uitboren met grotere maten?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
973
411
RegioRotterdam
Je kunt steeds een gat van de juiste maat en 5 mm of zo diep steken met de beitel. Dan centreer je de boor met de zijkant daarin.
Of je boort eerst voorzichtig een 'trapje'. Dat ontstaat soms vanzelf als blijkt dat het boren tegenvalt en je gaat eerst verder mm met een kleinere boor.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.