Hulp: ophanging cirkels

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Hallo alle houtbewerkers,

Via een oud collega is mij gevraagd om wat te maken voor haar nieuwe werkgever.
Hij wilt voor zijn winkel een aantal cirkels uitgefreesd hebben uit een exterieur plaat (okoume waarschijnlijk)
Het gaat om cirkels met een diameter van 100cm tot 40cm.

Nu is het rond frezen zozeer niet het probleem maar het moet ook opgehangen worden.

In eerste instantie dacht ik aan iets van een rekoog, alleen hier heb je toch wel wat dikte voor nodig (18mm?) zodat je wat vlees hebt om in te schroeven, echter wordt dit wel zwaar.
qua dikte denk ik eerder aan 12 mm en dan misschien met een sleutelgat frees iets infrezen.

Maar.. hier vraag ik naar jullie ervaring want daar schiet het op dat deel bij mij te kort.

Het moet vlak met de muur hangen en het liefst simpel op een schroef (vraag van de eigenaar).

Is een plaat van 12mm dik genoeg om een sleutelgat in te frezen, zijn hier regels voor? Hoeveel dikte moet blijven staan om een sterke ophanging te garanderen.
Bij de cirkels van 40 en 60 cm denk ik dat dit wel gaat alleen bij die van 100 en 80 cm weet ik dat niet zo zeker.

Ik heb nog nooit eerder zoiets in gefreesd dus weet niet zo goed hoe sterk zoiets is.

Of is er iets anders simpels waar ik niet aan heb gedacht??
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
liefst simpel op een schroef (vraag van de eigenaar).
lijmen? Met TEC 7 plak je een 12mm plaat gerust tegen de muur. Wel even steunen tijdens drogen natuurlijk.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
18 mm multiplex icm een rekoog gaat prima hoor. Als je het rekoog een stukje infreest wordt het bovendien extra ondersteunt door het hout. Vastzetten met 4x16 schroef zal ook precies gaan.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Opdikken zou kunnen alleen moet ik dan de hele cirkel opdikken anders hangt hij niet vlak.

Vast lijmen zou wel makkelijk zijn, maar ik denk dat hij het demontabel wilt houden.

Nu heb ik even doorgezocht op rekogen en kwam op het volgende uit.

Ophangelement kst. wit 20x8,5mm

zou dit wat kunnen zijn?

Het is in iedergeval wel eenvoudig, boren en erin tikken. Misschien voor de zekerheid wat extra lijm er tussen.

In die van 100cm zou ik er twee kunnen inboren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
12mm dik multiplex lijkt me een mooi compromis. Niet te dik en toch nog vlees genoeg om wat in te monteren.
Het ophangelement dat je hebt gevonden kan prima dienst doen. Beetje lijm erbij, zodat je weet dat die vast blijft zitten. De bevestiging kan je best een cm of 5 of 8 van de rand houden dan houd je wat stevigheid aan de rand over.
Zelf zou ik niet twee van die dingen in een schijf monteren, dat geeft altijd gedoe met het goed uitlijnen van de schroeven in de muur.
Een stevige schroef, of schroefhaak in de muur en je bent klaar. Wordt op afschuiving belast, dus dat blijft echt wel hangen.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Als het demontabel moet zijn dan is je gevonden element prima zoals Thomasz hierboven beschrijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.