Hulp nodig bij een Kinzo zaagtafel.

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
Ik ben ook met een ferm zaagtafeltje begonnen. Als je er een fatsoenlijk zaagblad opzet, kan je er prima mee zagen. Je hebt wel een goede gehoorbescherming nodig. Ik heb hem toen ik een grotere zaag kocht, weggegeven aan een beginnende meubelmaker.

Heb een zaagblad van Creator gekocht, budget maar gemiddeld goede recensies, 72 tanden. Eens kijken of ik dit weekend wat tijd heb om het uit te proberen. Gehoorbescherming heb ik, zowel de universele grote oorkappen maar ook otoplastieken. Dit leek me wel leuk om mee te beginnen. Als blijkt dat ik er erg veel mee doe kan ik altijd nog een grotere/betere kopen. Eerst maar eens kijken.
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
Ik heb er een blad van ecotools op zitten en dat zaagt goed vind ik alleen de geleider vind ik een onding daar wil ik nog wat anders voor gaan maken.

Die geleider is erg beperkt maar is volgens mij wel vrij makkelijk wat anders voor te maken. Ik doe het er voorlopig nog wel mee. Zijn dat fijne bladen, die van Ecotools? Welke asmaat heeft jouw zaag? Ook 15,9 mm? En zijn die zaagbladen ook met vulringen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ecotools zaagblad is prima als je de industrielijn neemt. Ik zou niet meer dan 48 tanden nemen. Bij ecotools hebben ze ook vulringen. Het gebruik van vulringen is geen probleem. Er zijn erg veel zaagmachines met een asmaat die geen 30mm is. 20mm en 25,4mm zijn ook veel voorkomend.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Die geleider is erg beperkt maar is volgens mij wel vrij makkelijk wat anders voor te maken. Ik doe het er voorlopig nog wel mee. Zijn dat fijne bladen, die van Ecotools? Welke asmaat heeft jouw zaag? Ook 15,9 mm? En zijn die zaagbladen ook met vulringen?
Het blad wat ik er op heb zitten van EcoTools is een 250 x 3.0/2.0 x 30mm met 48 tanden.
Deze https://www.ecotools.nl/zaagblad-250x30mm-t48/
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
@ chevy66 en rjmulder: Thanks!

Hmm, het volgende probleem: de twee flenzen waar het zaagblad tegen klemt zijn niet vlak, dat wil zeggen: ze klemmen alleen op de buitenste rand, dat houdt dus in dat de vulring niet geklemd zit, dit lijkt mij levensgevaarlijk. De flenzen hebben een 1 mm opstaande rand, zou ik de flenzen tot die rand op kunnen vullen met twee schijfjes 1mm dik rubber? Het gaat er om dat de vulring niet langs het zaagblad schiet waardoor het zaagblad zelf op de as kan verschuiven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als ik het mij goed herinner had ik twee vulringen naast elkaar op de ferm om dit probleem te ondervangen.
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
Ok. Heb al gekeken, er zijn her en der wel losse vulringen te koop. dikte is meestal 1,4mm. Zaagblad is 2 mm dik (blad zelf, niet de tanden gemeten), 1mm links, 1mm rechts, dan kom ik op 4 mm. Twee ringen van samen 2,8mm zou inderdaad wel moeten werken. Thanks!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het zaagblad er maar even af gehaald is wat makkelijker meten :)
De as van de machine is iets van 16mm hier zit een vulring op van 16 naar 30 met een dikte van 2.
De vulring als het zaagblad worden in het midden niet geklemd maar alleen aan de rand, die vulring heeft iets van 1mm ruimte gok ik het zaagblad kan er dus niet naast komen als de bout is vastgedraaid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.