Hulp in het antwerpse

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Code:
Iedereen,

Ik ben bezig met het afstellen van een oude tafelzaag en krijg de zaag niet uitgelijnd met de versteksloten in het tafelblad. Heeft iemand in het Antwerpse daar toevallig zo een 'installatie' met meetklok voor?

Alvast bedankt,
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
ik heb een meetklok maar welk soort slot heb je ? heb je een foto ?
De 'mitreslots' zoals ze zeggen in het Engels... 20220823_191213.jpg

Een meetklokje heb ik ook liggen, maar ik hoopte dat iemand hier in de buurt zo een 'jig' had liggen


Can't blame a man for hoping 😉
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
met dat specifieks kan ik je niet helpen
voor mijn eerste zaagtafel had ik de meetklok bevestigd aan een reserve stalen miterbar (gat erin en met verzonken schroef van onder vastgezet)
en later voor een andere zaagtafel had ik een zelfgemaakte hardhouten op maat gemaakte “miterbar” met daarop de meetklok

edit - voor alle duidelijkheid iets meer uitleg bij gezet
 
Laatst bewerkt:

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Gewezen die meetklok op een rechtgeschaafd blok hout en dat Dan bevestigd op een mtrebar bedoel je?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Err, uitgelijnd hoe? zaagblad en geleider HOEVEN niet parallel te zijn, als er een hoek (bij voorkeur niet te groot...) tussen zit krijg je alleen een bredere zaagsnede. Voor zover ik me kan herinneren is deze discussie al een aantal keer gevoerd, en is de consensus dat zaag en langsgeleider zelfs (meestal) expres niet helemaal parallel zijn, om klemmen en zo te voorkomen. Bij voorkeur is de afwijking wel klein, zeg minder dan een graad of zo (kan me de tolerantie even niet herinneren), maar afstellen op minder dan een bepaalde afwijking is dus niet echt nodig...

Toch? Of begin ik nou oud te worden...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je de vier moeren losdraait, waar het blad mee op het onderstel vast zit, kan je het blad toch simpel zo stellen dat de groeven parallel lopen aan je zaagblad? Je klemt een latje op je afkortgeleider, daar sla je een klein spijkertje in, die laat je raken tegen je zaagblad, dan schuif je hem door naar de achterkant en doe je het zelfde. Herhalen tot het blad recht staat. Moeren van het tafelblad weer vast, nog een keer controleren en daarna je langsgeleider weer afstellen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een meetklokje heb ik ook liggen, maar ik hoopte dat iemand hier in de buurt zo een 'jig' had liggen
Eigenlijk heb jij die ook al… je hebt een verstekhulpstuk dat in de sleuven van de zaagtafel past, zie ik op je foto. Als je daar (desnoods met een lijmklem) een blokje hout aan vastmaakt kan je daar je meerklok op vastmaken, toch?

dat zaag en langsgeleider zelfs (meestal) expres niet helemaal parallel zijn, om klemmen en zo te voorkomen. Bij voorkeur is de afwijking wel klein, zeg minder dan een graad of zo (kan me de tolerantie even niet herinneren)
Inderdaad, aan de achterkant zit de geleider er idealiter iets verder vanaf (halve mm) om zeker te weten dat het hout niet meteen gaat klemmen. Niet meer dan die halve mm want dan wordt het weer minder nauwkeurig als je hout zaagt dat je tegen de geleider aan houdt en waarvan je zowel het linkse als rechtse stuk nodig hebt, maar dus ook niet geheel parallel omdat er anders kans is dat het achteraan gaat klemmen (en dus omhoog geslingerd wordt).
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Eigenlijk heb jij die ook al… je hebt een verstekhulpstuk dat in de sleuven van de zaagtafel past, zie ik op je foto. Als je daar (desnoods met een lijmklem) een blokje hout aan vastmaakt kan je daar je meerklok op vastmaken, toch?


Inderdaad, aan de achterkant zit de geleider er idealiter iets verder vanaf (halve mm) om zeker te weten dat het hout niet meteen gaat klemmen. Niet meer dan die halve mm want dan wordt het weer minder nauwkeurig als je hout zaagt dat je tegen de geleider aan houdt en waarvan je zowel het linkse als rechtse stuk nodig hebt, maar dus ook niet geheel parallel omdat er anders kans is dat het achteraan gaat klemmen (en dus omhoog geslingerd wordt).
Verstekgeleider is van een andere zaag, daar zit teveel speling op om het nauwkeurig te meten....
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Err, uitgelijnd hoe? zaagblad en geleider HOEVEN niet parallel te zijn, als er een hoek (bij voorkeur niet te groot...) tussen zit krijg je alleen een bredere zaagsnede. Voor zover ik me kan herinneren is deze discussie al een aantal keer gevoerd, en is de consensus dat zaag en langsgeleider zelfs (meestal) expres niet helemaal parallel zijn, om klemmen en zo te voorkomen. Bij voorkeur is de afwijking wel klein, zeg minder dan een graad of zo (kan me de tolerantie even niet herinneren), maar afstellen op minder dan een bepaalde afwijking is dus niet echt nodig...

Toch? Of begin ik nou oud te worden...
Gaat niet over de langs geleider, maar de 'mitre' slots, die had ik graag haaks gehad op het zaagblaf
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Als je de vier moeren losdraait, waar het blad mee op het onderstel vast zit, kan je het blad toch simpel zo stellen dat de groeven parallel lopen aan je zaagblad? Je klemt een latje op je afkortgeleider, daar sla je een klein spijkertje in, die laat je raken tegen je zaagblad, dan schuif je hem door naar de achterkant en doe je het zelfde. Herhalen tot het blad recht staat. Moeren van het tafelblad weer vast, nog een keer controleren en daarna je langsgeleider weer afstellen.
Dat is idd het plan, maar gezien dat niet de originele afkortgeleider zit er nog wat speling op, daarmee de vraag of iemand hier in de buurt zo een toestelletje had liggen.... Ben zelf al iets aan het fabriceren dus komt wel goed
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je het niet kan meten, hoe weet je dan of je een probleem hebt? Om af te korten, kan je het beste een afkortslede maken. En een uitvoer tafel, want de zaag zit erg ver naar achteren in de tafel. En of de afkortgeleider speling heeft doet niet terzake. Je meet toch tegen een kant van de geleider.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en henkverhaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.