Hulp gezocht voor balkenschuif? Nieuwe vlonder op zo weinig mogelijk palen!

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Hoi!

In de lente willen wij een nieuwe (hard)houten vlonder aanleggen. Deze moet 5x4 meter worden.

Nou weet ik dat er een balkenschuif bestaat. Balkenschuif | Houtinfo

Ik snap de termen alleen niet 😅ons doel is om zo weinig mogelijk palen naar de grond te hebben, want de vlonder moet op 90cm van de grond komen dus dat is nog best bruikbare ruimte als er niet om de 20cm een piketpaaltje staat.

Kunnen wij het af met helemaal zonder palen? De ene lange kant zit tegen de muur, en de andere kan op fatsoenlijke fundering komen te staan met van die betonnen poeren ingegoten in beton ofzo, desnoods over de hele lengte. Wat voor balken dikte hebben we dan nodig van 4m lang en om de hoeveel centimeter?

Of vraag ik iets onmogelijks, kan natuurlijk ook! Ik heb meer aan uitleg over hoe dit te berekenen dan direct antwoord op mijn vraag :) zonder een opleiding civiele techniek als dat kan! :)

Groetjes,
Dirk

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Even heel snel. als ik uitga van mijn schuur, met een overspanning van 5 m: 220x75 cm, h.o.h. 50 cm moet ruim voldoende zijn. Maar wat doorbuiging zal je wel merken. Maar met een extra paal in het midden heb je aan weerszijden ook twee meter ruimte, om er onder te kruipen. En dan kunnen je balken een heel stuk lichter.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
Wil je hardhouten balken of verduurzaamd vuren of iets dergelijks.
hardhout zoals azobe is redelijk wat sterker en stijver dan vuren en kan dus wat slanker worden.
een gewoon vlonder voor een paar tuinstoelen etc. geen zwembaden of grote plantenbakken?

een overspanning tot 6 meter is geen enkel probleem voor een balklaag
maar je krijgt wel meer belasting op de ondergrond dus ook meer eisen aan de fundering

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Wil je hardhouten balken of verduurzaamd vuren of iets dergelijks.
hardhout zoals azobe is redelijk wat sterker en stijver dan vuren en kan dus wat slanker worden.
een gewoon vlonder voor een paar tuinstoelen etc. geen zwembaden of grote plantenbakken?

een overspanning tot 6 meter is geen enkel probleem voor een balklaag
maar je krijgt wel meer belasting op de ondergrond dus ook meer eisen aan de fundering
We gaan volledig voor hardhout inderdaad, ookal hebben we een afdakje over het terras, hardhout lijkt ons het meest duurzaam. Er moeten inderdaad wel wat plantenbakken op komen, maar geen hele grote. Wel een volledige tuinset (banken) en een buitenkeukentje waaronder een Groot Groen Ei barbecue, die weegt ook wel iets. Vooral in de zomer zal het aantal personen het meeste gewicht zijn als we er met 4+ volwassenen gezellig gaan zitten doen :)

Even heel snel. als ik uitga van mijn schuur, met een overspanning van 5 m: 220x75 cm, h.o.h. 50 cm moet ruim voldoende zijn. Maar wat doorbuiging zal je wel merken. Maar met een extra paal in het midden heb je aan weerszijden ook twee meter ruimte, om er onder te kruipen. En dan kunnen je balken een heel stuk lichter.
Een paal in het midden is misschien wel de beste oplossing als de balkenlaag zoals hierboven aangegeven 20cm hoog moet zijn om het gewicht te kunnen dragen. Als we met een paal dat kunnen halveren dan houden we effectief meer inhoud over onder de vlonder. Het is gelukkig niet zo dat we een zwembad oid willen aanleggen er onder en dat het helemaal vrij moet zijn :) Met een paal hier en daar kunnen we prima leven, vandaar ook mijn vraag over *hoe* het te berekenen zodat we kunnen gaan spelen met de afstanden en het aantal palen. Wat we kosten wat het kost willen voorkomen is een opstelling zoals de Gadero volnder hulp het voorstelt:
1675938695074.png

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
bij paal(tjes) is wooral de ondergrond belangrijk wat voor grond komt het te staan
het voorbeeld dat je post is geschikt voor vrij slappe grond

bij balken om de 500 met twee meter overspanning red je het met 50*120 hardhout D30 of sterker

Laatst bewerkt:

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
bij paal(tjes) is wooral de ondergrond belangrijk
wat voor grond komt het te staan

het voorbeeld dat je post is geschikt voor vrij slappe grond
Waar nodig willen we de palen in beton gieten. Grond is voor de rest vrij slap inderdaad, gewoon een achtertuin.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
dan kan je beter wel een goede fundering maken en 4 meter overspannen .als je maar 1 rij paaltjes in het midden maakt gaan de palen vrijwel zeker zakken

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
dan kan je beter wel een goede fundering maken en 4 meter overspannen .als je maar 1 rij paaltjes in het midden maakt gaan de palen vrijwel zeker zakken
Je bedoelt de hele 20 vierkante meter een fundering aanleggen? Dat is ook een optie natuurlijk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
nee een overspanning van 4 meter maken de ene kant op de bestaande muur leegn waar je het over had en voor de andere kant een betonstrook storten of 2 buispaaltjes heien of iets dergelijks

• Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
nee een overspanning van 4 meter maken de ene kant op de bestaande muur leegn waar je het over had en voor de andere kant een betonstrook storten of 2 buispaaltjes heien of iets dergelijks
Ok we zijn weer verder aan het tekenen. Bedankt voor het meedenken tot nu toe! We gaan dus 4 meter overspannen met azobe balken. Die kan je in allerlei maten kopen. 5x15, 5x20, 8x20, (centimeter), etc. HoH van 50cm is makkelijk rekenen voor 5m lang (11 balken) dus als dat voldoende is dan is dat fijn :) welke kopmaat zou dan ruim voldoende moeten zijn? Ik neig naar 8x20, maar als 5x20 meer dan goed is scheelt dat behoorlijk in de kosten 😅

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.866
3.475
Azobe in dunne secties is vaak zo krom als een hoepel. Als je de balken kan uitzoeken, kan je voor 50 x 200 gaan. Moet je het bestellen, zou ik voor 80 breed gaan. Zorg dat je een elektrische schaaf bij de hand hebt om de kant van de terrasplanken enigszins vlak te krijgen. Dan liggen je terrasplanken mooi aan. Azobe komt over het algemeen gezaagd, niet geschaafd.

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Azobe in dunne secties is vaak zo krom als een hoepel. Als je de balken kan uitzoeken, kan je voor 50 x 200 gaan. Moet je het bestellen, zou ik voor 80 breed gaan. Zorg dat je een elektrische schaaf bij de hand hebt om de kant van de terrasplanken enigszins vlak te krijgen. Dan liggen je terrasplanken mooi aan. Azobe komt over het algemeen gezaagd, niet geschaafd.
Oei. Krom hout had ik eerlijk gezegd niet op gerekend in deze afmetingen en dichtheid van azobe. Goed dat je het zegt! Elektrische schaaf heb ik nog niet, maar neem aan dat ik wel een setje extra messen nodig ga hebben als we azobe moeten gaan schaven …

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.866
3.475
Je messen slijten wel sneller, maar je hoeft alleen maar wat hoge punten weg te halen. Zelfs met redelijk botte messen, kan je azobe nog mooi glad schaven. Je moet de afname gewoon niet te groot zetten, want dan rook je de motor van je schaaf op, of het riempje breekt. Bij de meeste goedkope schaafmachines heb je 2 messen, die je om kan keren. Ik keer er dan maar een. Maar dat laat ik aan je eigen oordeel over. Voor dit soort werk gebruik ik gewoon goedkope schaafmachines. Duur levert geen enkele meerwaarde . Ik heb twee gekregen skil schaven en een gratis topcraft. Die dingen werken prima bij hard hout van bijvoorbeeld schuttingen steigers en vlonders.

• Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Verder dan over de rest... Ik heb dit filmpje gevonden over het aanleggen van een betonstrook.

Komt van Beamix, dus ik ga er vanuit dat de procedure wel ok is. Maar wat ik niet weet is hoe hoog en breed ik zo'n strook zou moeten maken?

We willen deze beton poeren er in verwerken om de vlonder te dragen op de 4 meter uit het huis/
Betonpoer Antraciet 15 x 15 x 60 cm (15x15x60cm). Is er ook nog een truukje om te berekenen hoeveel we er daar van nodig hebben?

Ander idee is dat we smallere poeren gebruiken en dat we elke balk zo zijn eigen paal geven. Of is dat een slecht idee.

En nogmaals bedankt voor alle antwoorden, helpt echt veel met ons vertrouwen dat we iets maken wat over 20 jaar als we met pensioen gaan gewoon nog goed is :)

Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
terras planken moet je niet schaven houd er een naad tussen voor wat ruimte en druk ze recht.
dat gaat prima als je delen van 5 meter gebruikt en ze een beetje uitzoekt op rechtheid

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
terras planken moet je niet schaven houd er een naad tussen voor wat ruimte en druk ze recht.
dat gaat prima als je delen van 5 meter gebruikt en ze een beetje uitzoekt op rechtheid
Zou alleen gaan om het vlak(ker) maken van de balklaag waar de terrasplanken op komen, niet om de terrasplanken zelf te gaan schaven inderdaad.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.866
3.475
Als je een balkje gaat storten, heb je niet ook nog eens poeren nodig. Wel een beetje wapening. Om te rekenen kun je voor het gemak aanhouden, dat een zak kant en klaar droge mortel van 25 kg, 10 liter mortel geeft.

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Als je een balkje gaat storten, heb je niet ook nog eens poeren nodig. Wel een beetje wapening. Om te rekenen kun je voor het gemak aanhouden, dat een zak kant en klaar droge mortel van 25 kg, 10 liter mortel geeft.
Klinkt logisch ja. In het filmpje hebben ze het over 60cm diep onder de grond, want vorstgrens, en maar 20 cm hoog, dus dan zitten we nog 40cm onder nul. Moet ik dan 60cm diep volgooien met beton of kan het stiekem wel een stukje hoger?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
dat poertje kan je ook gewoon storten met 4 plankjes en een paar staven wapening

1676208098013.png

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.