Hulp gezocht groot U-vormig bureau

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
10
10
Amsterdam
Hoi,

Beginnende houtwerker hier, tot nu toe heb ik me goed kunnen behelpen met door het forum zoeken naar veelgestelde vragen, bij dit project wil ik toch even wat zekerheid van jullie experts voor ik eraan begin :)

Ik heb 3 platen van gefineerd MDF/Iepen, afmeting 305x122x1.9cm

Hieronder alvast enkele tekeningen:


Het bureau is U-vormig over de volledige breedte van de kamer: 344cm
De lengte zijdes van het bureau is 250x85cm

Screenshot 2024-02-14 at 22.49.14.png


De verdeling van de panelen ga ik als plaatsen zoals aangegeven op de rode vlakken, uit de lengte zijdes zaag ik de U-vorm:

Screenshot 2024-02-14 at 22.49.58.png

Voor ondersteuning van het bureau wil ik balken aan de muur schroeven en poten.
De poten het meest in het midden komen op de scheiding tussen de platen zodat deze extra ondersteuning krijgen.

Screenshot 2024-02-14 at 22.51.57.png

Ik zoek wat hulp / bevestiging bij de volgende punten:

- Keuze en bevestiging van de balk, op dit moment denk ik aan vuren constructie balken 44x69mm, 8mm pluggen in de muur om de 40cm en bevestigd met normale 70x5mm schroeven. Daarnaast maak ik 'pocket holes' richting het blad, opnieuw om de 40cm om het blad mee te bevestigen aan de muurkant. Zal dit stevig genoeg zijn?

- Op de scheidingslijn tussen twee platen plaats ik verbindingsplaatjes en poten om de platen stevig tegen elkaar te plaatsen. Welke plaatjes zal ik hiervoor gebruiken? Meerdere Kleine plaatjes loodrecht bevestigen, of enkele Langere plaatjes parallel op de scheidingslijn?

- Is het nog nodig om wat te verzinnen tegen het eventueel doorbuigen van het bureau tussen de muur en poten, of tussen de poten onderling? Ik vond de platen best flexibel overkomen, maar dat kan zijn omdat ze 3m lang zijn. De langste plaat in het bureau wordt 250x80/120cm. Als ik wat moet bedenken, dacht ik overschot van de panelen in latten van 7cm te zagen en deze verticaal tussen muur/poot of tussen de poten te plaatsen. Maar dat gaat er niet bepaald mooi uitzien denk ik..
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?


Alvast erg bedankt voor het meedenken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je een koker in de breedte tussen de muren legt, kunnen er 4 poten weg. Je kan de platen gewoon van onder af vast schroeven, pocketholes geven gaten aan een zichtbare zijde. Als je niet zeker weet dat de kamer haaks is, dan houdt je de lange zijden met wat over maat. Dan schuif je ze op hun plaats en kan je met een latje tegen de muur, de kopkant af tekenen. Als je dan beide kanten goed hebt, kan je de definitieve maat aan de open kant aftekenen. Je weet dan zeker dat die een recht lijn volgen. Dan leg je het midden deel met overmaat op zijn plek en vul je de zijkanten uit met wat rest stukken. Je kan dan het middenstuk exact aftekenen. Als je dat allemaal klaar hebt kun je de montagevolgorde bepalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
85 cm ovrrspanning met 18mm mdf is geen hoed plan, dat gast kruipen. Je xult een onderconstructie moeten maken als je het recht wilt houden bennik bang....
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Mijn 2 cent (zonder relevante ervaring) en niet allemaal echt je vraag:
Ik zou de 2 poten langs je zitpositie vervelend vinden en proberen die weg te laten.
In de verbinding tussen de 2 stukken zou ik dominos (of deuvels) steken met bovenkant als referentie, niet zozeer voor sterkte maar voor uitlijning.

gek idee misschien: maak er een soort van torsiebox van met zelfde materiaal voor de zijkanten en eventueel een multiplex onderkant, dan heb je wat stijfheid en ziet eruit als een dikke balk
 

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
10
10
Amsterdam
Dank voor jullie reacties!
Als je een koker in de breedte tussen de muren legt, kunnen er 4 poten weg. Je kan de platen gewoon van onder af vast schroeven, pocketholes geven gaten aan een zichtbare zijde. Als je niet zeker weet dat de kamer haaks is, dan houdt je de lange zijden met wat over maat. Dan schuif je ze op hun plaats en kan je met een latje tegen de muur, de kopkant af tekenen. Als je dan beide kanten goed hebt, kan je de definitieve maat aan de open kant aftekenen. Je weet dan zeker dat die een recht lijn volgen. Dan leg je het midden deel met overmaat op zijn plek en vul je de zijkanten uit met wat rest stukken. Je kan dan het middenstuk exact aftekenen. Als je dat allemaal klaar hebt kun je de montagevolgorde bepalen.
Goed idee van de koker! Een korte zoektocht bracht me op deze:


Voor een breedte van 344cm, denk je dat 40x40mm met dikte van 3mm goed is? Deze leg ik dan in de balken die aan de muur bevestigd zijn.

85 cm ovrrspanning met 18mm mdf is geen hoed plan, dat gast kruipen. Je xult een onderconstructie moeten maken als je het recht wilt houden bennik bang....
Hier was ik zelf ook al bang voor. Zou dit soort constructie (groene balken) stevig genoeg zijn?

1707990482361.png

Mijn 2 cent (zonder relevante ervaring) en niet allemaal echt je vraag:
Ik zou de 2 poten langs je zitpositie vervelend vinden en proberen die weg te laten.
In de verbinding tussen de 2 stukken zou ik dominos (of deuvels) steken met bovenkant als referentie, niet zozeer voor sterkte maar voor uitlijning.

gek idee misschien: maak er een soort van torsiebox van met zelfde materiaal voor de zijkanten en eventueel een multiplex onderkant, dan heb je wat stijfheid en ziet eruit als een dikke balk
Met de suggesties van hierboven zouden er enkele poten wegkunnen! Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat een bureau van dit formaat wel poten nodig zal hebben. Verder ben ik vooral in het midden van de U of van de zijkanten aan het werk dus zou ik er niet al te veel last van moeten hebben.

Ik ben niet bekend met een torsiebox, even onderzoek doen!
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Voor een breedte van 344cm, denk je dat 40x40mm met dikte van 3mm goed is? Deze leg ik dan in de balken die aan de muur bevestigd zijn
Die voldoet niet, buigt veel te veel door.
Denk dat je minimaal naar een koker 60 moet met wanddikte 4
 

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
10
10
Amsterdam
Die voldoet niet, buigt veel te veel door.
Denk dat je minimaal naar een koker 60 moet met wanddikte 4
Een koker van 80x80x4mm komt op deze website even duur uit vanwege handling kosten, de balk weegt dan 31kg volgens de website. Dat lijkt me stevig zat. Deze rust aan beide kanten op een 119x44mm vuren constructiebalk die aan hun respectievelijke muur bevestigd zijn (de vorm van de koker uitgesneden in de balk). Zullen de balken het houden? Moet ik nog kijken naar speciale pluggen/schroeven in plaats van de 8mm plug / 6mm schroef die ik heb voorzien, bijvoorbeeld het type waarmee je een radiator ophangt?

Ik heb het idee met de koker even uitgetekend, het lijkt me dat ik hiermee de twee poten onder het grote blad kan weglaten. De andere poten lijken nog steeds nodig voor de ondersteuning van de zijkanten van het bureau:

Screenshot 2024-02-15 at 14.00.19.png

Naast het weglaten van poten geeft dit potentieel wel veel stabiliteit ?

Het goedkopere alternatief is dat ik de hele onderconstructie uit hout maak en met een totaal van 6 poten met elkaar verbind. Die tekening volgt... :D
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou die 2 poten op de ronde hoeken ook weglaten door ook langs de andere voorrand een een koker toe te passen, dan heb je alleen op de koppen nog poten en dus totale bewegingsvrijheid.
Ik zou welf nog wel een paar balkjes vanaf de voorrand naar de muren toe aanbrengen. Zal er om hangen qua overspanning mrt het MDF anders.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Als je voor houten poten gaat, ga dan voor iets mooiers dan vuren zou mijn advies zijn. Wellicht zelfs solide iepen balken, om mooi te matchen. Puur mijn persoonlijke voorkeur, wil ik erbij zeggen.

Tweede puntje: waarschijnlijk heb je hier al over nagedacht maar om dit geheel over zo'n formaat waterpas te krijgen is het wijs altijd een paar stappen vooruit te denken. Meten vanaf de grond is geen optie, want de vloer is niet per se waterpas. Meten met een korte waterpas van balk rechts naar balk midden (om maar voorbeeld te geven) kan misleidend zijn. Laser kan al helpen om dit goed vlak te krijgen.

Leuk project, succes!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat een 18 mm mdf plank op 85 cm gaat doorhangen. Heb ik een tijdje opgelost door deze planken regelmatig om te draaien. Later heb ik er een strip hout onder gezet. Jij gaat leunen op dat bureau. Ik denk dat je het nu prima hebt uitgedacht met de verstevigingen.
 

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
10
10
Amsterdam
Ik zou die 2 poten op de ronde hoeken ook weglaten door ook langs de andere voorrand een een koker toe te passen, dan heb je alleen op de koppen nog poten en dus totale bewegingsvrijheid.
Ik zou welf nog wel een paar balkjes vanaf de voorrand naar de muren toe aanbrengen. Zal er om hangen qua overspanning mrt het MDF anders.
Dus een koker aan iedere zijde van de achterwand naar de kop poot? De koker in de breedte zit dan toch in de weg? Is het een idee om een stalen platte stang van +- 12mm dik in te frezen in het MDF zodat deze rust op de poot, de grote koker en de balk op de achterwand. Geeft dit voldoende ondersteuning?
Als je voor houten poten gaat, ga dan voor iets mooiers dan vuren zou mijn advies zijn. Wellicht zelfs solide iepen balken, om mooi te matchen. Puur mijn persoonlijke voorkeur, wil ik erbij zeggen.

Tweede puntje: waarschijnlijk heb je hier al over nagedacht maar om dit geheel over zo'n formaat waterpas te krijgen is het wijs altijd een paar stappen vooruit te denken. Meten vanaf de grond is geen optie, want de vloer is niet per se waterpas. Meten met een korte waterpas van balk rechts naar balk midden (om maar voorbeeld te geven) kan misleidend zijn. Laser kan al helpen om dit goed vlak te krijgen.

Leuk project, succes!
Goed inzicht voor de waterpas, daar had ik nog niet over nagedacht en zeker handig om mee te nemen! Het worden helaas waarschijnlijk stalen poten omdat in het verleden er wel eens een lekkage is geweest en er wat water stond (zit in een souterrain).
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat een 18 mm mdf plank op 85 cm gaat doorhangen. Heb ik een tijdje opgelost door deze planken regelmatig om te draaien. Later heb ik er een strip hout onder gezet. Jij gaat leunen op dat bureau. Ik denk dat je het nu prima hebt uitgedacht met de verstevigingen.
Bedankt voor je inzicht !
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Je kan ook bij kopse kanten van het blad naar beneden toe dichtzetten met zijpanelen (met de reststukken van de 3e plaat) Je kijkt dan niet zo tegen de onderconstructie aan en je hoeft geen poot op de hoeken toe te passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reinald

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
10
10
Amsterdam
@Emilio @elzenmaa @chevy66

Nogmaals erg bedankt voor jullie inzicht, enorm blij met het resultaat. Ik heb het opgelost met een koker van muur tot muur, 6cm. Daarnaast nog de zijkanten verstevigd met een ingefreesde stalen platte lat die rust op de muurbalk, koker en poot aan het uiteinde. Dit lijkt voor nu een goede oplossing. Mocht het nog gaan buigen plaats ik nog een balk tussen de koker en de poot.

Ook @Roelv bedankt, een geschikt iepen balkje kon ik bij de lokale houthandel niet vinden en heb voor Iroko gekozen, ook erg leuk.

1000021547.jpg
1000021539.jpg
1000021550.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.