Hulp gezocht bij keuze zaagtafel

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Beste forumleden,

Op de eerste plaats wil ik mij even voorstellen, dat is wel zo netjes als nieuweling vind ik. Mijn naam is Dion, 28 jaren jong en van oudsher een metaalliefhebber. Ik weet het, vieze woorden op dit forum :)

Onlangs is bij mij de interesse in houtbewerking ontstaan, mede doordat ik mijn huis zelf aan het verbouwen ben en daardoor meer te maken heb met hout dan met staal. Ik spook reeds meerdere weken rond op dit forum en heb menig uur gespendeerd aan het lezen van topics over zaagtafel keuzes. Helaas komt er zo veel voorbij in meerdere prijscategorieën dat ik niet weet wat voor mij de juiste keuze is. Ik heb Gegoogled, ik heb Youtube gekeken en ik ben van forum naar forum gesprongen opzoek naar de juiste zaagtafel voor mij. Helaas allemaal grotendeels tevergeefs, want ik heb mijn keuze nog steeds niet duidelijk. Wel heb ik door lezen en kijken redelijk duidelijk wat mijn wensenlijstje is waaraan de machine moet voldoen.

Het belangrijkste is denk ik aangeven waarvoor ik hem wil gaan gebruiken. De machine zal vooral gebruikt gaan worden voor het maken van kasten, dressoirs en tafels. In eerste instantie voor in mijn eigen huis, later ook voor derden. Ik wil vooral werken met multiplex en vol hout. Dan nu, het wensenlijstje (alles bij voorkeur):

- Een stationaire machine.
- Voorritsfunctie.
- 380/400V.
- Met optie voor een Dado-stack
- Gietijzeren tafel met T-slots.
- Eventueel met roltafel.
- Budget tot maximaal €1500,-
- Formaat speelt slechts een secundaire rol, daar ik redelijk wat ruimte heb in mijn garage.

Bij voorkeur zou ik de machine graag 2e hands aanschaffen, alhoewel ik niet vies ben van een nieuwe aanschaf. Ik verwacht echter niet dat ik voor dit budget een betere nieuwe zaag kan kopen dan een goede 2e hands. Ik heb enige tijd smachtend gekeken naar een Laguna Fusion F2, maar die zijn zeer slecht verkrijgbaar hier in west-Europa en ze zijn mij eigenlijk net wat te duur voor wat ik eraan wil spenderen.

Wie o wie kan mij helpen tot het maken van een goede keuze?


Hartelijk dank alvast!
Dion
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op de eerste plaats wil ik mij even voorstellen, dat is wel zo netjes als nieuweling vind ik.
da's inderdaad netjes & beleefd

van oudsher een metaalliefhebber. Ik weet het, vieze woorden op dit forum
niks vies aan
metaal en hout vechten niet
de houtbewerkers gebruiken regelmatig metaal in hun ontwerpen
Wie o wie kan mij helpen tot het maken van een goede keuze?
wil je een machine met al die toeters & bellen, dan zal je inderdaad 2dehands moeten gaan
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je bent welkom om hier (Maastricht) om eens langs te komen. Ik heb een SCM SC 2C-zaagtafel met roltafel. Die is natuurlijk boven jouw budget en voldoet niet aan al jouw wensen. Maar kan die wel gebruiken om wat voor- en nadelen te overlopen. En dan kun je zien waarom een roltafel hoger op jouw lijstje moet komen te staan ;).
 

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Je bent welkom om hier (Maastricht) om eens langs te komen. Ik heb een SCM SC 2C-zaagtafel met roltafel. Die is natuurlijk boven jouw budget en voldoet niet aan al jouw wensen. Maar kan die wel gebruiken om wat voor- en nadelen te overlopen. En dan kun je zien waarom een roltafel hoger op jouw lijstje moet komen te staan ;).
Ach, wensen zijn iets om naar uit te kijken voor later. Het belangrijkste is dat ik uiteindelijk een tafel heb waar ik voorlopig mee vooruit kan en waar ik ervaring mee op kan doen, zodanig kom ik er ook vanzelf achter wat de beperkingen zijn en wat uiteindelijk niet nodig blijkt te zijn. Graag ga ik op jouw aanbod in, je hebt een PB ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.