Hulp gevraagd :)

Thaleonoor

Nieuw lid
20 nov 2021
8
2
Apeldoorn
Goedendag
Ik ben bezig met een dibond bord (aluminium paneel) van 100x100.
Omdat ik nogal dicht op de rand werk was mijn idee om er een plank omheen te maken van 1cm dik en 8 cm breed, maar er moet een groef inzitten van 3 mm breed op 1 cm van de rand van de plank, en om het nog wat ingewikkelder te maken moet de plank wit zijn en in verstek gezaagd worden.
Nu is mijn kennis van houtbewerking nihil, en was mijn eerste idee om een vlonderplank te kopen en die te gebruiken, maar ja das tuinhout, en als ik bij toeval al die 3mm rand vind, moet de plank nog wit en in verstek, ik ben er van overtuigd dat ik dat verknal, dus is mijn idee om het hier gewoon te vragen of er iemand is die me kan helpen hiermee, en toevalling in Apeldoorn of in de buurt woont, de onkosten zijn uiteraard voor mij, en er valt ook te praten over een kleine vergoeding, want voor mij is het zinloos een goeie frees te kopen en dit allemaal te leren op korte termijn, want na wat rondkijken is het voor de mensen hier een fluitje van een cent.
Het gaat hier om een privé project particulier, maar heeft wel de potentie om bedrijfsmatig uit te groeien dit jaar.
Bijvoorbaat dank voor jullie tijd.
Een fijn weekend.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Goedemorgen en welkom. Leuke binnenkomer, je vraag. Het wordt wel gewaardeerd als je jezelf even voorstelt;), in de daarvoor bedoelde rubriek op dit forum.
Misschien een domme vraag maar wat is een dibond bord? En misschien is het handig als je een schetsje plaatst met wat je precies zoekt? Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, nietwaar?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Groefje frezen of verdekte zaagsnede (laten de meeste zaagbladen nu ca. 3mm dik zijn) is zo gepiept. Verstek altijd lastig maar er zijn oop andere mooie verbindingen te bedenken.

Het lijkt me een soort fotolijst met een groef of een "rebate". Ik begrijp alleen niet zo goed wat het probleem is met dicht op de rand werken.
 

Thaleonoor

Nieuw lid
20 nov 2021
8
2
Apeldoorn
image.jpg en welkom. Leuke binnenkomer, je vraag. Het wordt wel gewaardeerd als je jezelf even voorstelt;), in de daarvoor bedoelde rubriek op dit forum.
Misschien een domme vraag maar wat is een dibond bord? En misschien is het handig als je een schetsje plaatst met wat je precies zoekt? Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, nietwaar?
Ok, zal het doen, ben echter geen houtbewerker, vandaar dat ik dat niet had gedaan nog.
Hierboven de foto van een leeg dibond bord, in feite zijn het twee laagjes dun aluminium met een hard plastic/rubber laagje ertussen, de platen waar ik mee werk zijn 3 mm dik, maar er zijn ook andere diktes verkrijgbaar, voor mij was dit de beste keuze omdat de goedkopere houtsoorten meestal problemen gaven als de gaatjes nog dichterbij elkaar werden geboord, deze gaatjes zitten op 1,5 cm van elkaar, simpel gezegd is in feite wat ik vraag/zoek een op maat gemaakte omlijsting, met 5 cm diepte aan de achterkant, in het wit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ok, zal het doen, ben echter geen houtbewerker, vandaar dat ik dat niet had gedaan nog.
Hierboven de foto van een leeg dibond bord, in feite zijn het twee laagjes dun aluminium met een hard plastic/rubber laagje ertussen, de platen waar ik mee werk zijn 3 mm dik, maar er zijn ook andere diktes verkrijgbaar, voor mij was dit de beste keuze omdat de goedkopere houtsoorten meestal problemen gaven als de gaatjes nog dichterbij elkaar werden geboord, deze gaatjes zitten op 1,5 cm van elkaar, simpel gezegd is in feite wat ik vraag/zoek een op maat gemaakte omlijsting, met 5 cm diepte aan de achterkant, in het wit.
da's dan al een foto
kan je ook nog het vooraanzicht + de doorsnede van de houten rand tekenen, zoals @EdP vraagt ?
op basis van jouw beschrijving blijft het voor ieder van ons gissen

1637398528581.png
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ga je borduren?

Hoe erg is het als de eerste/buitenste gatenrij in de lijst komt te vallen en of nog net vrij is.

Ik zie dat het gatenpatroon niet reelmatig is en zie er 2 ogen en een neus met snorharen. Is het een muis?
 

Thaleonoor

Nieuw lid
20 nov 2021
8
2
Apeldoorn
Ga je borduren?

Hoe erg is het als de eerste/buitenste gatenrij in de lijst komt te vallen en of nog net vrij is.
Als ik die zou laten vervallen zou het zonde zijn, en zou ik net zo goed een balkje erachter kunnen schroeven rondom zodat de lijst er dan al is.

Ik zie dat het gatenpatroon niet reelmatig is en zie er 2 ogen en een neus met snorharen. Is het een muis?
Ik zal op de pc straks wel een kijken of ik nog een filmpje heb van de vorige, dan word het duidelijk.
Hieronder het zij-aanzicht van de lat die om het bord heen moet als een lijst, hoop dat het zo duidelijker is
image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Kijk…nu wordt het al een stuk duidelijker. Dank je voor het plaatsen van de aanvullende info. Ikzelf zit te ver weg om je hiermee te helpen, maar er zit ongetwijfeld wel iemand dichter in de buurt die je hiermee kan helpen.
 

Thaleonoor

Nieuw lid
20 nov 2021
8
2
Apeldoorn
Kijk…nu wordt het al een stuk duidelijker. Dank je voor het plaatsen van de aanvullende info. Ikzelf zit te ver weg om je hiermee te helpen, maar er zit ongetwijfeld wel iemand dichter in de buurt die je hiermee kan helpen.
Ik hoop het ook, ik beloof bij deze dat ik het eindresultaat even post hier, met lijst of niet :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Als je met een groef van 1mm en een kader van 20mm op deze maat wil werken, zou ik de plaat aan het kader vastlijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.