Hulp gevraagd bij het scherp maken van mijn schaafbeitel: wat doe ik verkeerd?

coffeecake

Nieuw lid
22 sep 2026
1
0
Groningen
Ik ben nieuw met handschaven en kan wel wat hulp gebruiken bij het scherp maken van de beitel van mijn blokschaaf. Ik heb het idee dat ik ergens iets behoorlijk verkeerd doe, maar ik krijg niet goed gevonden wat.

Ik heb deze blokschaaf gekocht bij Baptist:

Peaktool 'Basic' bankschaaf #4 - Baptist

Het gaat om de Peaktool Basic #4. De schaafbeitel is standaard geslepen onder een hoek van 25° en ligt op een kikker van 45°. Daarmee kom je uit op een snijhoek van 70°. De beitel is bovendien voorzien van een tweede vouw.

Bij Baptist heb ik meteen een diamantsteen met korrel 400 aan de ene kant en 1000 aan de andere kant gekocht, plus een honing guide. Zelf had ik nog een wetsteen met korrel 4000.

Als richtlijn heb ik deze video gevolgd:

Ik heb daarbij de stappen gevolgd met korrel 400, 1000 en vervolgens 4000.

Nadat ik de beitel voor de eerste keer zelf had geslepen, was hij behoorlijk scherp. Ik heb er een groot stuk Amerikaans notenhout mee kunnen schaven. Wel kreeg ik daarbij behoorlijk duidelijke lijnen in het hout, die zowel zichtbaar als voelbaar waren. Uiteindelijk heb ik die allemaal moeten wegschuren.

Daarom wilde ik de beitel opnieuw slijpen en beter krijgen. Alleen lijkt het erop dat ik daarbij iets volledig verkeerd doe.

Ik gebruik de honing guide van Baptist en heb de beitel 50 mm laten uitsteken, zoals Baptist aangeeft om een slijphoek van 25° te krijgen:

Geleider voor het slijpen van steek- en schaafbeitels - Baptist

Ik heb twee foto's gemaakt van de punt van de beitel. Daarop is goed te zien hoe rommelig het oppervlak inmiddels is geworden. Vooral linksboven is de punt helemaal afgerond. Ik heb geprobeerd dit weer recht te krijgen, maar het lijkt erop dat ik het alleen maar erger maak.