hulp gevraagd bij herstelling Bosch GOF 1600 CE

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
Beste,
enige tijd geleden kocht ik een 2e handse Bosch GOF 1600 frees. Deze werkte naar behoren, alleen zat soms het locking mechanisme van de frees extreem vast (om de collect open/toe te draaien), wat kon opgelost worden door de asborging (waar het locking mechanisme op zit) een beetje losser te draaien met een schroevendraaier (2vijsjes), zodat het locking mechanisme er weer uitkwam. Niet onoverkomelijk, maar best wel lastig als je regelmatig een ander freesje wil plaatsen... Bij nader bekijken van het probleem blijkt dit aan de asmoer te liggen, die licht beschadigd is.
>Klikkerdeklik< onderdeeltje 24 is de 'schuldige' 👻

Aangezien ik voor ander gereedschap een bestelling moet plaatsen op Kruis.nl dacht ik deze asmoer even mee te bestellen om van die euvel af te komen.

Mijn probleem is echter: hoe krijg ik deze asmoer los? :unsure: Ik kan de as van de motor uiteraard met een of andere tang vasthouden, maar die beschadig ik toch liever niet 😱 Als ik naar een filmpje kijk op Youtube (eerste keer op 5:10, nadien nog is op 9:00) draait de heer in kwestie deze gewoon met de hand vast? Ik verkies uiteraard wél om niet de ganse frees uit elkaar te moeten halen, indien mogelijk!

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.623
Die meneer uit je filmpje, met die hamer, zou ik mijn machine maar niet brengen voor reparatie. Ik kwam een ander filmpje tegen, waarin een andere prutser die ring met een hamer en een schroevendraaier los sloeg, dus die ring zit niet geborgd met loctite of iets dergelijks. Ik denk dat ze bij bosch een speciale dop hebben waarmee ze die ring met een luchtsleutel los en vast kunnen draaien. Want je kan de as verder nergens vasthouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Oud freesje vastzetten in de bankschroef en dan de as daarop vastzetten via de freesopname?
 
Laatst bewerkt:

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
Die meneer uit je filmpje, met die hamer, zou ik mijn machine maar niet brengen voor reparatie
Believe me, ik ook niet.. een schande om je materiaal zo te behandelen! Was eerder om visueel weer te geven dat er volgens mij geen speciale tools écht noodzakelijk zijn :cool: hoop ik 😅
Oud freesje vastzetten in de bankschroef
Ik test morgen even uit en hou jullie op de hoogte!
Alvast bedankt, beiden (y)
 

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
Voor de volledigheid: het is me uiteindelijk gelukt door een slangklemmetje heel zacht over de as te spannen en die even tegen te houden terwijl ik een zachte tik tegen de asmoer gaf. Was echt amper kracht voor nodig, gewoon een beetje grip op de as.
@Efvee bedankt voor de onrechtstreekse hint (y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.