Hulp gevraagd bij Emcostar

tuoh

Oud hout
Als de witte kunststofbekleding toch de originele is lijkt het mij de moeite om eens de exacte buitendiameter van de wielen op te meten en te vergelijken met een "goede" machine. Ofwel gaat daar een verschil te zien zijn, of anders is er al tijdens de bouw iets fout gelopen met de maatgeving van de uitsparingen in de behuizing. Een mm meer of minder in buitendiameter van de wielen gaat al heel wat verschil geven.

Behuizing lijkt ook frame te zijn, de draaipunten van de wielen zijn dus vast bepaald, daar valt vermoedelijk niks aan te regelen. Het zal dus de buitendiameter of de behuizing zijn die moet aangepast worden.
De zaaggeleiding gebruiken om het zaaglint te bedwingen is geen goed idee, dat genereert enkel maar extra warmte in het zaaglint door het constante (slepende) contact. Zij- en achtergeleiding zijn daar niet voor bedoeld, die dienen enkel om het zaaglint tijdens het zagen te begrenzen, onbelast draaiend moet er tussen geleiding en lint altijd een minimale speling zijn, juist om die constante wrijving te vermijden.

Het simpelste is gewoon om met een paar streken van de vijl de uitsparingen iets ruimer te maken, is vijf sec. werk, en de zaaglinten kunnen voortaan zonder geklooi vrijlopen.

Mvg,

André
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Ik zal de wieltjes opmeten en de lagers controleren. Heb al de behuizing wat uit gevijld zodat het lint meer ruimte heeft.
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Ik heb het bovenste wiel eraf gehaald diameter is 17,5 cm weet natuurlijk niet of dat de juiste maat is. Hoe controleer ik speling op de lagers, zit er dan speling tussen de as en het lager?
Ernst en Thomas zou ik misschien een keer langs mogen komen om naar jullie machine te kijken zodat ik mogelijke verschillen kan zien?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.