Hallo houtfanaten, en hopelijk ook elektriciteitsfanaten?,
Ik heb een Klinger&Born 3x400V inschakelautomaat Automatic starting three-phase aangeschaft voor mijn stofafzuiging. Die doet wat die moet doen: de slave (stofafzuiging) wordt ingeschakeld enkele sec nadat ik een master (machine: zaag, vvd, …) inschakel en uitgeschakeld enkele sec nadat ik een master uitschakel.
Nu moet ik mijn stofafzuiging dus in permanent "Aan" kunnen zetten zodat de inschakelautomaat zijn werk kan doen maar dat krijg ik niet voor mekaar. Mijn Robland DC1300 stofafzuiging heeft namelijk een KEDU KJD18 3P 400V-50Hz schakelaar.

Wat ik al uitgevogeld heb:

.
Het is de NVR functie die me nekt, maar gezien die geïntegreerd is met de thermische beveiliging weet ik niet hoe ik dit kan oplossen.
De enige manier om de KJD18 permanent "Aan" te laten lijkt om permanent spanning op A1 te zetten maar dat lijkt me geen goed idee want dan is er geen thermische beveiliging meer.
Ik kan die KJD18 volledig elimineren en de inschakelautomaat voor "0"/"Auto"/"1"gebruiken.
Noodstop kan ik apart toevoegen (tussen inschakelautomaat en stofafzuiging of een algemene noodstop voor de inschakelautomaat).
NVR mag er niet zijn.
Maar hoe kan ik de thermische beveiliging houden zodat ik geen nieuwe motor moet kopen als bvb de impeller ooit blokkeert? Iemand suggesties?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Joris
Ik heb een Klinger&Born 3x400V inschakelautomaat Automatic starting three-phase aangeschaft voor mijn stofafzuiging. Die doet wat die moet doen: de slave (stofafzuiging) wordt ingeschakeld enkele sec nadat ik een master (machine: zaag, vvd, …) inschakel en uitgeschakeld enkele sec nadat ik een master uitschakel.
Nu moet ik mijn stofafzuiging dus in permanent "Aan" kunnen zetten zodat de inschakelautomaat zijn werk kan doen maar dat krijg ik niet voor mekaar. Mijn Robland DC1300 stofafzuiging heeft namelijk een KEDU KJD18 3P 400V-50Hz schakelaar.

Wat ik al uitgevogeld heb:
- 1-3-5 (zwart/lichtblauw/bruin achteraan op de foto) zijn de 3 fases van de voeding (van de inschakelautomaat)
- 2-4-6 (zwart/rood/blauw vooraan op de foto) zijn de 3 fases van de motor
- De ”1”-knop indrukken brengt spanning op 2-4-6 zo lang “1” ingedrukt blijft of zo lang er spanning op A1 zit en tot de “0”-knop ingedrukt wordt
- De 2 witte kabels van pin 4 naar de motor en van de motor naar pin A1 lijken met elkaar verbonden (kleine weerstand tussen beiden en zelfde spanning in bedrijf). Ik vermoed dat ertussen een thermische beveiliging zit die “opent” bij te hoge inwendige temp zodat A1 spanningsloos wordt en de schakelaar uitschakelt.
- De KJD18 zorgt voor:
- Aan/Uit ("0"/"1")
- Noodstop: het dekseltje van de schakelaar indrukken drukt de ”0”-knop in
- NVR (no voltage release): als de spanning wegvalt (bvb zekering springt), komt A1 zonder spanning en komt de schakelaar in “0” waardoor der machine niet inschakelt als de spanning hersteld wordt
- Thermische beveiliging: als contact tussen 4 en A1 opent, is er geen spanning op A1 en schakelt de motor uit

Het is de NVR functie die me nekt, maar gezien die geïntegreerd is met de thermische beveiliging weet ik niet hoe ik dit kan oplossen.
De enige manier om de KJD18 permanent "Aan" te laten lijkt om permanent spanning op A1 te zetten maar dat lijkt me geen goed idee want dan is er geen thermische beveiliging meer.
Ik kan die KJD18 volledig elimineren en de inschakelautomaat voor "0"/"Auto"/"1"gebruiken.
Noodstop kan ik apart toevoegen (tussen inschakelautomaat en stofafzuiging of een algemene noodstop voor de inschakelautomaat).
NVR mag er niet zijn.
Maar hoe kan ik de thermische beveiliging houden zodat ik geen nieuwe motor moet kopen als bvb de impeller ooit blokkeert? Iemand suggesties?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Joris