Hulp bij vertaling.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn houtboren hebben een centreerpunt
mijn metaalboren niet
met metaalboren kan je in hout boren, maar dan heb je kans dat de boor gaat lopen
vandaar dat ik in metaal eerst met een kleine boor voorboor

mijn gatzagen of klokboren voor hout kan ik nauwelijks zonder de boor in het midden gebruiken, want anders spettert de klok alle kanten op
moet de geboorde cirkel precies zijn, dan boor ik met een kleinere boor voor

nu we over dit onderwerp toch aan het doorboren zijn, kom ik op het idee om de nij mijn gatzagen standaard meegeleverde boor om te centreren - die toch een redelijke grote en dus grove diameter heeft - door een met een kleinere diameter te vervangen
ik heb namelijk centreerboren met een kraag van 6,25 mm
dus enkel de kraag is van belang
de boor zelf kan ik dus door een met een kleinere, en dus meer precieze diameter vervangen

en nu ik die bekijk, stel ik vast dat die geen centreerpunt hebben
dus best vervangen door een houtboor mét centreerpunt mét 6-kant-kraag van 6,25 mm

en dat doet mij er aan denken dat ik voor de sokkels voor schakelaars en stopkontakten een mpx-mal gemaakt heb, waar de ronde gaten net iets te ver van mekaar staan
met een gatzaag gemaakt . . . waar de centreerboor geen centreerpunt had
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Bij dit soort vragen is het altijd handig om de zin(nen) te geven waarin het woord wordt gebruikt. Soms is er domweg geen woord in de doeltaal en moet je het anders formuleren of zelfs een heel andere zin gebruiken om de bedoeling weer te geven. Het is ook van belang om de oorsprong te weten. Er zijn soms grote verschillen tussen Engels en Amerikaans.
Zeker in technische teksten kan ook een verschil in lokaal gebruikelijke technologie een grote rol spelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Zot van hout, zodra de gatzagen groter worden, is de standaard centreerboor eigenlijk al te dun. Als de ondergrond niet geheel vlak is en de gatzaag wil wat happen, dan breken die boren moeiteloos af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
Bij dit soort vragen is het altijd handig om de zin(nen) te geven waarin het woord wordt gebruikt. Soms is er domweg geen woord in de doeltaal en moet je het anders formuleren of zelfs een heel andere zin gebruiken om de bedoeling weer te geven. Het is ook van belang om de oorsprong te weten. Er zijn soms grote verschillen tussen Engels en Amerikaans.
Zeker in technische teksten kan ook een verschil in lokaal gebruikelijke technologie een grote rol spelen.
Helemaal gelijk, maar als het in een zin stond was ik er waarschijnlijk wel uitgekomen. Dit stond in een puntgewijze opsomming voor gereedschappen voor het maken van "bespoke foutainpens" ( vulpen, alles zelfgemaakt behalve de punt) en ik was gewoon nieuwsgierig. Inmiddels is er ook een reactie gekomen uit de USA waar uitkwam dat een centerboor de juiste is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
Zot van hout, zodra de gatzagen groter worden, is de standaard centreerboor eigenlijk al te dun. Als de ondergrond niet geheel vlak is en de gatzaag wil wat happen, dan breken die boren moeiteloos af.

als de locatie van het gat erg belangrijk is gebruik in een mal en haal ik de centerboor er uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Ik stop er een nieuwe centerboor in. Een gatzaag en precisie gaan niet echt samen. Ik boor grote gaten het liefst met mijn Hitachi dozenboormachine. Dan heb je veel meer controle. Met de accumachine heb je die controle niet, dus breekt er af en toe een boortje. Ik boor ook wel eens voor en zet dan een pen of een stuk draadeind in het centreergat. Dat is vooral makkelijk als je onder een hoek door het hout moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.