Hulp bij materiaalkeuze kast wasplaats.

Jonne c.

Nieuw lid
30 jan 2021
2
0
Na mn eerste (vrij) succesvolle maatkast in de berging wil ik nu een tweede maken voor de wasplaats.
Het ontwerp ziet er zo uit.
Garagekast.jpg

De open ruimtes zijn voor wasmachine en droogkast.

Voor de binnenkant zou ik opteren voor gewone meubelpanelen.
Voor de zijkanten van de kast en de bodem, bovenkant en tussenschot van de wasmachine zou ik een dikker materiaal willen gebruiken.
Wat raden jullie hiervoor aan?
Graag iets courant, wat verkrijgbaar is in de lokale houthandel.
Mijn idee was om 2 xMDF van 18mm tegen elkaar te lijmen/vijzen en dan achteraf te schuren+schilderen, maar ik vrees dat de naden terug zichtbaar zullen worden na verloop van tijd.

Afmeting van het grootste stuk (zijkant is 265x70 cm)

voorbeeld van een gelijkaardig project:
voorbeeld.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
mdf heeft geen redelijke stijfheid
wens je dat toch te gebruiken, dan raad ik - gezien de ruimte waar die komt - de groene aan, die meer vochtbestendig is
ipv 18 kan je 22 mm nemen
wil je nog dikker, dan kan je 2 platen van 18 mm lijmen
goed persen, én pas na het lijmen op de definitieve maat zagen
dan heb je weinig kans dat de scheidingslijn zichtbaar is/wordt
kopse kanten met een poriënvuller behandelen

mpx berk heeft mijn voorkeur
is veel stijver en sterker dan mdf
helaas niet dikker dan 18 mm beschikbaar, vrees ik

het laatste jaar zijn hier minstens 2 draadjes over wasmachinemeubels geweest
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Als het echt aan 1 lengte moet, gebruik dan iets als dit: Berken multiplex CP/CP 30mm 153x305cm (houthandelonline.nl) en alle andere diktes zijn er uiteraard ook.

Maar ik zou zelf qua materiaal niet de moeite nemen dikker te gaan als 18mm multiplex. Dit is in het algemeen sterk genoeg mits je de constructie goed uitvoert. Desnoods kun je hier en daar dingen opdikken om ze optisch robuuster eruit te laten zien. Wel zou ik een aluminium plaat onder de wasmachine maken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
ik zou die kast uit 3 delen maken van 18mm materiaal.
en de lang buitenzijde er tegen aan zetten ook van 18mm
als je deze dan 2 cm breder maakt lijkt het of je deurtje hier tussen zitten en heb je geen naad.
ter plaatsen van de machines zet je een strookje van 2 cm dik op de randen dan heb je daar ook geen naad.
 

Jonne c.

Nieuw lid
30 jan 2021
2
0
alvast bedankt voor de info allemaal, ik heb de oude topics alvast ook eens nagelezen.
Stel dat ik kies voor 2 platen berkenmultiplex 18mm hoe kan ik dat mooi afwerken aan de zichtkanten?
Schilderen + kantenband?
Zelf HPL op lijmen? wordt dit gedaan en kan je dit bestellen in de houthandel?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Stel dat ik kies voor 2 platen berkenmultiplex 18mm hoe kan ik dat mooi afwerken aan de zichtkanten?
Schilderen + kantenband?
Zelf HPL op lijmen? wordt dit gedaan en kan je dit bestellen in de houthandel?
er zal wel kantenband van > 36/38 mm (2 x 18 of 19) bestaan, maar die manier van afwerken krijgt niet mijn voorkeur
de volgorde schilderen + kantenband is niet de juiste
is eigenlijk kantenband + schilderen
als je de grote vlakken schildert - na het zetten van een grondlaag - dan zou ik ook de zaagkanten op dezelfde manier behandelen
plaats je daar eerst een kantenband op, dan heb je weer een ander materiaal met een ander gedrag
mpx laat zich 'bruut' mooi afwerken, zeker wanneer het berken is, want daar zitten bij 18 mm 13 lagen in
voor de zekerheid eerst een poriënvuller er op, dan schuren, dan gronden, dan schilderen
ga je voor 2 x 18 mm, dan herhaal ik mijn raad om die eerst te verlijmen, en pas dan op de netto-maat te zagen
hoe je platen van 153 x 305 cm te lijf gaat gaan, is iets wat jij uit moet zoeken
zelf zou ik die eerst op brutomaat laten zagen
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Die 153cm was best wel vreemd als eerste te zien inderdaad. Meestal begin je met de lengte.

Qua afwerking: je gebruikt berken kantenband, lijmt dit/strijkt dit en daarna schilderen met de rest van de kast: Berken fineer 0,6 mm dik Rollengte 50 meter - Kantenband
Ik gebruik het voor de afwerking van mijn lades in de keuken. Strijken, bijsnijden, schuren, vernissen met Polyvine ultramat en klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Mocht je met MDF gaan werken ... er bestaat ook een speciale MDF grondeer kantenband, leverbaar in de maten 23 x 2 , 35 x 2 en 45 x 2 mm. De één zweert erbij, de anders is gematigd positief. Ik denk dat dát vooral te maken heeft met de wijze waarop dit kantenband wordt aangebracht.

In deze LINK vind je meer informatie over dit onderwerp.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.