Hulp bij keuze vlak- en vandiktebank, lintzaag en afzuiging

Remy!!!!

Nieuw lid
14 sep 2023
6
3
Apeldoorn
Ik ben weer eens op gereedschapjacht...
Maar ik kom er niet helemaal uit qua keuzes.
Ik ben op zoek naar een vlak- en vandiktebank, lintzaag en afzuiging voor beide machines.
In Excel heb ik al een overzicht gemaakt voor de diverse machines, maar ik heb hier en daar wat twijfels.
Hebben jullie nog goeie ideeën/machines/merken die ik over het hoofd zie?
Vooralsnog ga ik liever voor nieuw ivm garantie, beschikbaarheid van onderdelen/accessoires e.d..

Vlak- en vandiktebank:
Ik heb hier nu 3 keuzes in, en ik neig iets meer naar de Hammer ivm betrouwbaarheid en zover ik weet gemaakt in Oostenrijk. "Nadeel" van deze Hammer is dat er weinig reviews e.d. over te vinden zijn.
De Axminster heeft het grote voordeel dat hij een spiraalfrees heeft, maar de machine is een stuk duurder en minder krachtig (qua wattage, PK kan ik zo snel niet achterhalen).
De Record Power lees ik best veel goeie verhalen over (als merk, maar ook als machine), en is ook de krachtigste van de 3.
Qua formaat van schaven zijn dit ook wel voor mijn idee de juiste machines, ik hoef naar mijn idee niet naar 31 of 41cm.

Lintzaag:
Ik had een oude lintzaag van m'n schoonopa, maar die doet het niet meer, en was een tafelmodel zonder parallelgeleider en t-tracks e.d. dus nu wil ik gelijk een stap groter gaan. De zaag zal veel gebruikt worden om dikke balken/stammen te herzagen.
Ook weer 3 opties, 2x Hammer en 1 Record Power.
In deze neig ik wat meer naar de Record Power, en hij is wat krachtiger en is door diverse opties makkelijker te gebruiken/af te stellen zonder dat je los gereedschap nodig hebt. En hij heeft 2 snelheden.
Met beide Hammers is niets mis mee, maar zijn wat meer basis qua mogelijkheden.
De Hammer N2-35 wordt zonder onderstel geleverd, en dat is op zich wel makkelijk zelf te maken, dus daar bespaar ik dan weer wat geld mee. De N2-38 heeft als grote voordeel dat hij meer zaaghoogte heeft en het krachtigst van de 3.


Afzuiging:
Waar ik bij de bovenste opties redelijk weet wat ik wil, vind ik deze wat lastiger.
Ik heb de afgelopen week al contact gehad met een verkoper van Felder, en die gaf al aan dat ik voor de vlak- en vandiktebank minimaal de AF12 nodig heb, dus veiligheidshalve wil ik dan voor de AF 14 gaan. Vooral voor het feit dat ik in de toekomst misschien een buizensysteem ga aanleggen om alle grote tools van goeie afzuiging te voorzien.
Het grote nadeel van de Felder is dat hij best prijzig is, en standaard geen patroonfilter met reiniging bij zit. En die zijn ook nogal prijzig... Tevens heb ik voor de Felder reductieringen e.d. nodig om naar de benodigde 100mm te gaan voor de machines.
Daarom ben ik wat verder gaan kijken naar HBM en die heeft ook een paar interessante opties, maar kan ik verder wat minder info over vinden qua onderdruk e.d..
De HBM 200 Profi lijkt mij mogelijk voldoende voor de machines, en mocht ik twijfelen dan zou de HBM 300 Profi sowieso voldoende moeten zijn, maar die is gelijk weer een stuk lomper.

De namen van de machines zijn klikbaar.
Gereedschap.xlsx
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik neig iets meer naar de Hammer ivm betrouwbaarheid en zover ik weet gemaakt in Oostenrijk. "Nadeel" van de Hammer is dat er weinig reviews e.d. over te vinden zijn.
in 2015 zei felder.be mij dat de hammers in de prc gemaakt werden
maw wij zijn van het russische gas af, china koopt het aan om machines te kunnen maken, en wij kopen die machines => wij kopen russisch gas !
weinig reviews ? da's een lachertje, want het stikt hier van de besprekingen van hammers
 

Remy!!!!

Nieuw lid
14 sep 2023
6
3
Apeldoorn
in 2015 zei felder.be mij dat de hammers in de prc gemaakt werden
maw wij zijn van het russische gas af, china koopt het aan om machines te kunnen maken, en wij kopen die machines => wij kopen russisch gas !
weinig reviews ? da's een lachertje, want het stikt hier van de besprekingen van hammers
Bedankt voor het welkom!
Ik doelde qua reviews specifiek over de Hammer A2-26 (zie excel link).
En qua bouwlocatie, dit is wel een 'goedkopere' Hammer, dus mogelijk dat hij niet in Oostenrijk wordt gemaakt, maar ik kan verder geen bewijs vinden dat hij ergens anders wordt gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
in 2015 zei felder.be mij dat de hammers in de prc gemaakt werden
maw wij zijn van het russische gas af, china koopt het aan om machines te kunnen maken, en wij kopen die machines => wij kopen russisch gas !
weinig reviews ? da's een lachertje, want het stikt hier van de besprekingen van hammers
De Hammers worden gewoon in Oostenrijk gemaakt. Felder is gestopt met Tema als Belgische verdeler vanwege de slechte service en de onzin die ze verkochten (zoals dit). Van de Hammers is nog weinig bekend omdat de A2-reeks (VVD) en de N2-38 nieuwe machines zijn. Deze zijn nog niet uit of pas net een maand. De A2-26 komt pas in oktober. De N2-38 lijkt heel veel op de N3800, maar weet niet of deze helemaal hetzelfde is.

IMG_0518.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
De Hammers worden gewoon in Oostenrijk gemaakt. Felder is gestopt met Tema als Belgische verdeler vanwege de slechte service en de onzin die ze verkochten (zoals dit). Van de Hammers is nog weinig bekend omdat de A2-reeks (VVD) en de N2-38 nieuwe machines zijn. Deze zijn nog niet uit of pas net een maand. De A2-26 komt pas in oktober. De N2-38 lijkt heel veel op de N3800, maar weet niet of deze helemaal hetzelfde is.

Bekijk bijlage 135395
Wat bedoel met zoals dit. Ik zie geen link
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb een Hammer A3-31 sinds februari. Ik twijfelde over de A3-26 en over de spiraalas. Uiteraard kwa budget wel een heel verschil, maar wilde ik de meerprijs betalen. Hierbij mijn ervaringen:

De keuze voor de spiraalas was snel gemaakt. Ik heb in Juli de meubelmakersopleiding bij Syntra afgerond en daar 3 jaar met een schaafmachine met 3 messen gewerkt. Na een demo van Klusrob (ook van dit forum) bij hem thuis was ik direct om. Een spiraalas schaaft zoveel mooier en is ook enorm veel stiller. Ook fijn voor onze buren.

Mijn docent raadde direct A3-31 aan, omdat die toch net wat breder is en was natuurlijk ook helemaal weg van de spriaalas.

Omdat we in onze garage geen 3 fase hadden, besprak ik de A3-26 met onze elektricien. Die raadde de 26 weer af, omdat die alleen met een 220v motor geleverd wordt en 20A gezekerd moet worden.


Vandaar mijn keuze voor de A3-31. Voor mij, vast een aanschaf voor het leven. Hopelijk heb je er wat aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en Remy!!!!

Remy!!!!

Nieuw lid
14 sep 2023
6
3
Apeldoorn
Ik heb een Hammer A3-31 sinds februari. Ik twijfelde over de A3-26 en over de spiraalas. Uiteraard kwa budget wel een heel verschil, maar wilde ik de meerprijs betalen. Hierbij mijn ervaringen:

De keuze voor de spiraalas was snel gemaakt. Ik heb in Juli de meubelmakersopleiding bij Syntra afgerond en daar 3 jaar met een schaafmachine met 3 messen gewerkt. Na een demo van Klusrob (ook van dit forum) bij hem thuis was ik direct om. Een spiraalas schaaft zoveel mooier en is ook enorm veel stiller. Ook fijn voor onze buren.

Mijn docent raadde direct A3-31 aan, omdat die toch net wat breder is en was natuurlijk ook helemaal weg van de spriaalas.

Omdat we in onze garage geen 3 fase hadden, besprak ik de A3-26 met onze elektricien. Die raadde de 26 weer af, omdat die alleen met een 220v motor geleverd wordt en 20A gezekerd moet worden.


Vandaar mijn keuze voor de A3-31. Voor mij, vast een aanschaf voor het leven. Hopelijk heb je er wat aan.
Bedankt voor de info!
Gisteren ben ik erachter gekomen dat wij wel 3fasen (400v) hebben, maar dat is (nog) niet aanwezig in de werkplaats. Dus daar wil ik nog wel even naar kijken hoe/wat mogelijk is.

Ik zou graag voor de A3-31 gaan, maar dan is mijn hele budget op en moet ik een kruimeldief aansluiten voor de stofafzuiging :ROFLMAO:

Je hebt mij stof tot nadenken gegeven, de komende dagen/weken eens even goed nadenken.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Bedankt voor de info!
Gisteren ben ik erachter gekomen dat wij wel 3fasen (400v) hebben, maar dat is (nog) niet aanwezig in de werkplaats. Dus daar wil ik nog wel even naar kijken hoe/wat mogelijk is.

Ik zou graag voor de A3-31 gaan, maar dan is mijn hele budget op en moet ik een kruimeldief aansluiten voor de stofafzuiging :ROFLMAO:

Je hebt mij stof tot nadenken gegeven, de komende dagen/weken eens even goed nadenken.
Bij onze nieuwbouwwoning kwam ook direct 3 fase naar binnen en het was relatief eenvoudig om een kabel naar de garage te leggen. Dat is het zeker waard, zeker als je (later) nog meer machines toe wil voegen.
Ja het kost wat.... dat is ook zo.

Mijn stofafzuiging is een camvac met 2 motoren met een 90 liter vat. Hij staat naast de machine op een verrijdbaar karretje. De afzuiging is goed genoeg voor wat ik er mee doe.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik heb een Hammer A3-31 sinds februari. Ik twijfelde over de A3-26 en over de spiraalas. Uiteraard kwa budget wel een heel verschil, maar wilde ik de meerprijs betalen. Hierbij mijn ervaringen:

De keuze voor de spiraalas was snel gemaakt. Ik heb in Juli de meubelmakersopleiding bij Syntra afgerond en daar 3 jaar met een schaafmachine met 3 messen gewerkt. Na een demo van Klusrob (ook van dit forum) bij hem thuis was ik direct om. Een spiraalas schaaft zoveel mooier en is ook enorm veel stiller. Ook fijn voor onze buren.

Mijn docent raadde direct A3-31 aan, omdat die toch net wat breder is en was natuurlijk ook helemaal weg van de spriaalas.

Omdat we in onze garage geen 3 fase hadden, besprak ik de A3-26 met onze elektricien. Die raadde de 26 weer af, omdat die alleen met een 220v motor geleverd wordt en 20A gezekerd moet worden.


Vandaar mijn keuze voor de A3-31. Voor mij, vast een aanschaf voor het leven. Hopelijk heb je er wat aan.
Waarom moet de A3-26 met 20 A worden afgezekerd. Als ik het goed gelezen heb is de motor 1900W
Dat is ruim 8 Ampere. Mij lijkt 16 A Traag ruim voldoende
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Waarom moet de A3-26 met 20 A worden afgezekerd. Als ik het goed gelezen heb is de motor 1900W
Dat is ruim 8 Ampere. Mij lijkt 16 A Traag ruim voldoende

Ik heb tijdens mijn keuze traject wat vragen gesteld, direct aan Felder Oostenrijk. Dit was hun antwoord:


The machines are build with different motors and with different electrical systems.
The nominal current os 19,8A when the machine is equipped with 1x230V. This means that you a 20A fuse.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Als je moet afzekeren met 20 A moet je hoofdzekering 35A zijn anders ben je niet selectief met smeltpatronen of dit nog steeds geldt voor installatieautomaten weet ik niet.
 

Remy!!!!

Nieuw lid
14 sep 2023
6
3
Apeldoorn
Ondertussen zo goed als m’n lijstje compleet:
Lintzaag: Record Power SABRE 350
Vlak- en vandiktebank: Record Power PT107
Afzuiging: Record Power CGV336-4

Qua lintzaag is m’n keuze niet veranderd sinds de vorige keer. En qua vlak- en vandiktebank was het sowieso al een twijfel tussen de Hammer en de Record Power. En gezien de RP wat krachtiger is en qua schaafbreedte e.d. net wat ruimer is, en ik daar wel een spiral cutter voor kan vinden (mogelijk voor de toekomst) ga ik voor de RP.
De afzuiging is heeel lang een twijfel geweest, en uiteindelijk een totaal andere optie gekozen. Mede dankzij de onderstaande filmpjes. Zo is deze een stuk krachtiger als er veel flexibele buis wordt gebruikt. Tevens is hij ook een stuk goedkoper. Al zou ik deze nog wel gaan aanpassen/voorzien van een whisperbox met daarbijbehorende filters e.d. Nog wel een tijdje getwijfeld over de 3000w versie, maar als ik diverse reviews lees dan is de 2000w versie meer dan goed genoeg voor mijn gebruik.

Ik heb ook nog wel een tijdje gekeken naar 400v opties/mogelijkheden maar zonder grote aanpassingen kan ik niet zo makkelijk 400v naar de werkplaats krijgen.

Nog even een weekje goed over nadenken en dan bestellen.

Camvac filmpjes:
- YouTube: Camvac Dust Extractor vs.100+ Feet of Flex Hose & Ducting! EthAnswers
- YouTube: Perfect dust extractor for the average workshop!
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Zorg er wel voor dat je je machines en de Camvac op verschillende groepen zet.
Camvac is 2000w en je beoogde vvd is 2200w dit kan niet samen op 1 groep.
Voor de rest mooi lijstje🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: Remy!!!!

Remy!!!!

Nieuw lid
14 sep 2023
6
3
Apeldoorn
Zorg er wel voor dat je je machines en de Camvac op verschillende groepen zet.
Camvac is 2000w en je beoogde vvd is 2200w dit kan niet samen op 1 groep.
Voor de rest mooi lijstje🙂
Klopt voor de afzuiging staat al een losse groep (een groep die bijna niet wordt gebruikt) op de planning om iets te verleggen.
 

Remy!!!!

Nieuw lid
14 sep 2023
6
3
Apeldoorn
Vanmiddag even bij Baptist langs geweest om wat informatie in te winnen over Record Power, de lintzagen en de vlak-vandiktebank.

En "ineens" heb ik nu een Record Sabre 350 en een Camvac 2000 36l (moet ik nog uitpakken e.d.)...

Vanavond bezig geweest om de lintzaag in elkaar te zetten, binnenkort even de tijd nemen om hem goed af te stellen.
Net even een korte testrun gedaan, maar wat is het een stille machine als hij aan staat, en ook met zagen valt het mij alles mee (ligt natuurlijk ook aan het te zagen hout e.d.).

Toen ik daar was heb ik erg lang getwijfel tussen de Record Power BS350S en de Record Power SABRE 350. De BS350S is €400 goedkoper, en heeft al wielen eronder wat je bij de Sabre erbij moet kopen voor €98. Dus eigenlijk scheelt het €500, maar een tijdje wezen 'spelen' met de machines en de parallelgeleider voelde een stuk slapper aan bij de BS350S en je kan die niet rechts van de zaag positioneren (geen idee of ik dat vaak nodig heb...). De parallelgeleider die bij de Sabre zit kan je ook los kopen, maar dat kost volgens mij iets van €179, en als ik voor de BS350S zou gaan zou ik die er wel bij kopen. Dus dan komen de prijzen alweer dichter naar elkaar toe.
Verder merkte ik dat het afstellen van de Sabre echt vele maler fijner/sneller gaat dan bij de BS350S, kwestie van een knop draaien en dan kan je hem al verstellen. Bij de BS350S moet je het aanpassen met een inbussleutel. Natuurlijk niet heel veel moeite, maar alles wat je gereedschap gebruik makkelijker maakt, zorgt er (bij mij iig) voor dat je het eerder gebruikt.
En een klein pluspunt van de Sabre is dat hij een hogere zaaghoogte heeft, al weet ik niet hoe vaak ik zo hoog zal gaan.

Daarnaast nog even naar de vlak-vandiktebanken gekeken, en de Record Power PT107 is wel erg klein. Naast het feit dat de schaafbreedte (zoals door vele gezegt) aan de smalle kant is, is de machine zelf erg klein/laag. Hij kwam voor mij niet over als een machine om fijn mee te werken qua hoogte e.d..
Toen nog even naar de Record Power PT310 en die oogt wel een heel stuk beter, veel meer 'machine' zeg maar. En ook een veel fijnere werkhoogte.
De PR310 heeft ook een variant met een spiralblock, dus dat is misschien nog wel een kanshebber.
De komende tijd eerst even met de lintzaag aan de slag, en dan richting eind dit jaar of begin volgend jaar weer verder oriënteren naar een vlak-vandiktebank.

Ik moet zeggen qua bouwkwaliteit valt het merk mij niets tegen, alles is goed stevig uitgevoerd, en ook de stalen platen zijn dik en niet zo 'flimsy' als de goedkopere merken.

Let maar even niet op de enorme troep op de achtergrond, de werkplaats gaat de komende weken flink uitgeruimd worden, en opnieuw ingedeeld worden...
 

Bijlagen

  • IMG_2042.JPG
    IMG_2042.JPG
    116,4 KB · Weergaven: 56

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.