Hulp bij aanschaf beitels

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Ik heb zelf sinds enkele jaren een nieuwe set van Hultafors. Ik kende ze van de koevoeten en zagen en een timmerman uit de monumentale restauratie raadde ze aan, en zijn ervaring was voor mij reden genoeg om ze te bestellen. Daarvoor had ik van alles waar geen merk meer op te lezen was, en dan werkt elke vooruitgang mooi. Maar ik ben er heel tevreden over, 5 steekbeitels in een etui, en alle aparte maten zijn bij te bestellen. Goed scherp houden en je kunt al het hout aan.
Voor op de gewone bouwplaats gebruik ik hun koevoet 109. Ik heb 300 en 700mm, en die eerste is na mijn hamer het meest gebruikte gereedschap geworden. Af en toe scherp slijpen zodat hout en steen ruw weg te kappen is, en verder overal waar de klauwhamer niet past is hij de oplossing.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Even ter info, ik heb MHG besteld maar de kwaliteit daarvan vind ik niet denderend, dus zoek iets beters dan dat. Ik ben benieuwd naar de beitels van Narex maar die zijn vanwege corona vrijwel nergens op voorraad.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
@Aardappel Wat valt je tegen bij de MHG beitels? Is het de vorm, afwerking, slijpbaarheid, standtijd, ...?
Als je het iets meer kunt toelichten helpt dat anderen om hun keuze te maken.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
@Aardappel Wat valt je tegen bij de MHG beitels? Is het de vorm, afwerking, slijpbaarheid, standtijd, ...?
Als je het iets meer kunt toelichten helpt dat anderen om hun keuze te maken.
Afwerking bij binnenkomst was naadje, scheef geslepen, ruwe handvatten, waren wel scherp maar omdat ik ze retour wilde sturen heb ik ze uiteraard niet geslepen of gebruikt. Als ik deze beitels in de winkel had zien liggen dan had ik ze hooguit 10 seconden vast gehad om te constateren dat dit niet te kwaliteit is die ik wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Ik ben nog steeds erg tevreden met dit setje van de kringloop voor een paar euro... :)
Goed te scherpen en standtijd niet verkeerd.
DSCF3306 b.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Het leuke is dat ze ook toen al niet ronde heften maakten. In tegenstelling tot de Nooitgedagten die je constant wegrollen.... ;)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik kijk ook wel eens naar houtbeitels op marktplaats maar het is maar zelden zo dat je daar een knappe beitel voor een redelijke prijs kan schoren.
heel af en toe zitten er een paar in een oude kist van opa maar meestal zijn ze gewoon duur. en kan je beter een set nieuwe kopen.

de kringloopwinkel heb je meer kans op een leuke aankoop.

pas een nieuwe 50mm narex steekbeitel aangeschaft,
tot nu toe ben ik blij verrast door de kwaliteit.
persoonlijk gebruik ik het liefst een beitel van rond de 35mm smaller dan 20 gebruik ik alleen als het nodig is qua afmeting van het werkstuj
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb laatst ook een volledige set Narex beitels aangeschaft (met de donkere handvaten).
Heb ze nog niet echt gebruikt, dus ik kan er qua kwaliteit niets van zeggen, maar op het eerste oog zien ze er goed uit. De handvaten zijn wel iets dikker dan standaard, daar moet je van houden.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Als ze net zo goed zijn als mijn "oudjes" dan hoef je je niet ongerust te maken.
En de wat dikkere handvatten.... ik heb grote handen... :)
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
nu mag ik zeggen dat ik nog wel eens in een kringloop kom maar in Apeldoorn moet je dat maar vergeten.
die hebben alles geprijst, en alles heeft bijkans de nieuwprijs.
vanmorgen nog even geweest voor de gein, was te warm dus rap weer weg.
een gebruikte rubber hamer, zo’n zwarte prijs 10 euro.

ze zijn in Apeldoorn helemaal getikt.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
IK heb een paar Nooitgedagten met rode kunststof heften en die doen het nog prima.
Ook nog wat oude Bahco's, ook nog goed.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Allicht interessant, er is iemand zo creatief geweest om beitels statistisch weg te zetten. Hieruit zou je dus kunnen herleiden welke het beste bij jou voorkeur past.

Credits gaan naar de maker cheers
 

Bijlagen

  • The chisel test.pdf
    699,9 KB · Weergaven: 60

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Heb vandaag net 5 Narex beitels opgehaald bij Baptist.
ik hou niet van kunstof dus houten handvat.
maat 5/8/10/14/16 mm
hele grote beitels gebruik ik nooit en 6 mm nemen als ik ook 5 heb leek me overkill.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Daar ga je veel plezier aan hebben! Ik heb ze ook van Narex en ben er zeer tevreden over.
Wel voor het 1e gebruik goed slijpen en wetten. Ze lijken scherp, maar zijn dat pas echt nadat je ze zelf hebt nabehandeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.