Huis, tuin en keuken tips

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Iedereen gebruikt wel eens hulpmiddelen bij het uitoefenen van onze houthobby die de meeste mensen wel in huis hebben.
Ook op dit forum zijn deze tips vaker voorbij gekomen.

Enkele voorbeelden die mij zo te binnen schieten zijn.
-kaarsen voor het smeren van schaafzolen en zagen
-bakpapier om te voorkomen dat lijm op de ondergrond hecht
-behangroller voor het aanbrengen van lijm
-tandenstokers voor het opvullen van boorgaatjes

Wie weet er nog meer van deze huis tuin en keuken tips?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
1) Potjes en bakjes om spijkers en schroeven in te bewaren.
2) Potjes, plastic bekertjes om verf in te doen tijdens het verven.
3) Aluminium folie om je verfroller/kwast in te wikkelen.

Zelf gebruik ik dit regelmatig.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Transparante, sterke verpakkingstape voor het verlijmen van verstekken. Deze tape is iets elastisch en als je hem goed strak spant trekken de verstekken altijd naar elkaar toe.
 

janverdijck

Nieuw lid
28 sep 2010
2
0
Zelf gebruik ik vetpapier, (vooral gebruik in metaalindustrie) tijdens het lijmen.
Zo bescherm ik m'n materiaal tegen lijmresten.

Papiertape bij het lijmen van verbindingen. Vrij dikke kan je ook stevig aantrekken.

Grote werkstukken klem ik soms met spanners voor parket. Kan je tot 3 meter gaan.
De linten geven wel een beetje mee. Maar kan toch redelijk wat spanning op komen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
- Oude katoenen t-shirts en lakens in stukken knippen voor redelijk draadvrije lappen om bv olie of vernissen aan te brengen. Ter vervanging van kwasten(schoonmaak)geklooi..
- Oude pot met wat zaagsel vullen en alle restjes lak/olie/verf erin kwakken en roeren. De eenmaal opgedroogde(!) klompjes zaagsel kan je later gewoon weggooien.
- Zakjes met mix van fijn en grof zaagsel per houtsoort in aparte gelabelde zakjes bewaren voor vullen gaatjes/scheuren.
- (Dure)Kwasten goed bewaren in smalle potjes: Sleuf in deksel pot maken, gaatje door steel kwast boren, stangetje erdoor zodat de kwast de bodem net niet raakt, genoeg olie/verf/terpentine etc erin, en plastic handschoen of zakje met elastiek erover.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Houthasses , volgens mij gebruikte je ook een spiegel bij het zagen als ik mij het goed herinner van je filmpje. Ook wel een goed idee trouwens

groeten, bjorn
 
  • Leuk
Waarderingen: willem20

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
bjorn zei:
Houthasses , volgens mij gebruikte je ook een spiegel bij het zagen als ik mij het goed herinner van je filmpje. Ook wel een goed idee trouwens

Dat was een armoedzaaiersoplossing om die planken enigszins recht te zagen, wat nog werkte ook.. :p

Nog een tip:

- Met vellen schuurgaas voor stucwerk kan je ook prima grof en snel schuren. Vergelijkbaar met korrel 80 en grover, loopt niet vol en is flexibel.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Stoomstrijkijzer om deukjes uit hout te halen. Vullen met Vaporesse, extra stoomstoot geven, dan heb je én geen kalkaanslag én je werkstuk ruikt bloemetjesfris :)

Arthur
 

Kimai

Nieuw lid
19 nov 2010
4
0
ArtHarg zei:
Stoomstrijkijzer om deukjes uit hout te halen. Vullen met Vaporesse, extra stoomstoot geven, dan heb je én geen kalkaanslag én je werkstuk ruikt bloemetjesfris :)
Wanneer je niet zo'n luxe strijkijzer hebt, kan het natuurlijk ook gewoon met een vochtige doek eronder ;)

Bij aankoop van een schaaf, zool vlak schuren met K40 op een dikke glasplaat om de zool van jeschaaf vlak te schuren en dan wat al eerder is verteld een beetje kaarsvet op de zool om extra makkelijk over het hout heen te zoeven.

Kimai
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
- Een oud deksel van kookpot en een tandenborstel: hier leg ik mijn zaagbladen in om te reinigen, wat CMT Formula 2050 Blade and Bit cleaner, een uurtje wachten, afborstelen met oude tandenborstel en droogwrijven met droge doek, insmeren met Silber Gleit (zie hieronder) en klaar.
- Silber Gleit moet je echt in huis halen, ik wrijf alle metalen vlakken in die onderhevig zijn aan wrijving, zaagbladen, handzagen, houtcombine, handschaven, ... . Ik heb deze pot (1000ml) bijna 2 jr en je merkt niet dat er wat uit is (gaat een eeuwigheid mee)
- CMT Formula 2050 gebruik ik om alle snijvlakken te reinigen, dit is een natuurlijk afbreekbaar product dat alle houtresten (harsen) oplost, zou het niet meer willen missen.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Als je veel moet lijmen en je wilt geen verkrampte handen van het knijpen in de fles. De fles in een lijmtang klemmen en de lijm stroom eruit.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@ dif .
verdun je deze silber gleit met petroleum of niet ?
Want deze tekst vond ik bij een verkoper van dit produkt

"Silbergleit
Glijwas voor houtbewerkingsmachines

Silbergleit is een glijmiddel wat met name zijn toepassing vindt in de houtbewerkingsindustrie.

Het is een pasta produkt op grafietbasis, dus siliconenvrij.
Toepassing gebieden zijn o.a. machinetafels, draadspillen, schuif,-en verstelbevestingen,ect.

door de pasta te verdunnen met petroleum is toepassen te vereenvoudigen, met name daar waar
meer en meer harsrijke houtsoorten worden gebruikt."

.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@stefke,
neen ik verdun deze niet. Ik open de pot en met een zachte doek wrijf ik alle onderdelen in.
het laat geen sporen na op het hout en ik ben er heel tevreden over. Op de pot kan ik ook niets terugvinden over verdunner. Er zitten metaalglinsters in en na verdunning kan je volgens mij geen goede verdeling meer bekomen. Oorspronkelijk is dit om schaafbanken en vandiktebanken mee in te smeren, zodat het hout makkelijker doorstoot.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Voor het inslaan van kleine spijkertjes een wasknijper slopen en een V groefje maken in de uitsparing waar je normaalgesproken in knijpt die de kop van de spijker op z'n plaats houdt tot je de eerste tik hebt gegeven, sinds ik dit gebruik sla ik minder vaak op mn vingers :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.