Huis (laten) bouwen - kan dat met beperkt budget

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je armadan,

De prijzen zijn tegenwoordig nog wat lager ook bij nederlandse bedrijven.
Het zal een stuk reken en puzzelwerk worden en dan zien of het haalbaar is
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nou, wij hebben de directie over de bouw bij de architect gelegd. Daar heb ik geen spijt van gehad, de aannemer wel. De architect kwam minimaal 2x per dag op de bouw. De aannemer 'wilde nooit meer met die architect bouwen'. Een betere aanbeveling kon de architect niet krijgen. De aannemer heeft zeker FL. 50.000,-- toegelegd op het project. Gewoon door bijv. andere kwaliteit spullen te bestellen dan volgens bestek. Onze gevels zijn over de begane grond donkergrijs, daarboven wit. Die donkergrijze stenen deugden niet. Aannemer stug doormetselen. Uiteindelijk is het hele buitenspouwblad vanaf de eerste verdieping onderstempeld, en is alles eronder gesloopt en opnieuw opgemetseld, terwijl we er al woonden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Kan het verkeerd lezen hoor (internet, tsjaaaa...), maar ik snap de toon van dit soort uitingen nooit zo goed. Een goede bouw maak je samen, je gaat er liever geen gevecht van maken. Als iemand er slecht vanaf komt zie ik dat niet als een overwinning, iedereen heeft recht op lol in zijn werk. Als iemand er moedwillig met je pet naar gooit dan houdt het op, maar dat is maar zelden heb ik in 18 jaar mogen ondervinden. Ik vraag me dus af dit nou zo'n aanbeveling is, maar goed.....

Laat ik je wat vragen; was het een leuke bouw of alleen maar gezeik? Vond je het een leuk proces, of juist stressvol?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Emilio: Joh, als een aannemer (of wat voor vakman dan ook, wat dat betreft) gewoon zijn werk doet dan hoor je mij niet en dan mag er ook gewoon lekker verdiend worden. Het wordt anders als de aannemer zich niet aan afspraken/bestek wil houden. Als ik ergens voor moet betalen wil ik gewoon krijgen wat afgesproken is, das toch normaal? Als blijkt dat de aannemer niet levert wat afgesproken is, dan heb ik geen medelijden als hij geld gaat verliezen op een project.

Als iemand door stomme pech of overmacht geld gaat verliezen op een project zal ik de eerste zijn die daar wel iets op wil verzinnen, al kost het me dan wat geld. Maar probeer me vooral niet te belazeren :mad:

En ja, ik heb enorm veel plezier gehad tijdens het bouwen van mijn huis en ook nog veel geleerd. De aannemer zal daar wel anders over gedacht hebben, maar dat is dan zijn probleem, als hij in één keer zijn werk goed had gedaan was er niks aan de hand geweest.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik wil zeker niet beweren dat er geen slechte aannemers zijn, heb echt wel het nodige meegemaakt. Maar het is zeker geen regel en het moet daarom ook nooit de insteek zijn om het conflict te zoeken in een bouwproces, dat geeft meestal alleen maar verliezers.
Je kunt uiteraard pech hebben en dan moet de veroorzaker ook de rekening krijgen, recht is recht en krom is krom...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Laat ik je wat vragen; was het een leuke bouw of alleen maar gezeik? Vond je het een leuk proces, of juist stressvol?

En ja, ik heb enorm veel plezier gehad tijdens het bouwen van mijn huis en ook nog veel geleerd. De aannemer zal daar wel anders over gedacht hebben, maar dat is dan zijn probleem, als hij in één keer zijn werk goed had gedaan was er niks aan de hand geweest.

+1

Wat ik bedoel te zeggen, ik had die aannemer nooit zo dicht op de huid kunnen zitten als de architect deed. De aannemer wist waaraan hij begon, hij had al eerder met hem gewerkt. We hebben, nadat de tekeningen 'af' waren, drie aannemers uitgenodigd op het kantoor van de architect. Daarna van elk van die aannemers een door hun aangewezen referentieproject bezocht en met de bewoners van die huizen gesproken. Op basis daarvan een aannemer gekozen, en hem een open voorcalculatie laten maken op basis van het bestek. Na met hulp van de architect over een aantal posten onderhandeld te hebben een aanneemovereenkomst gesloten. 'Onze' aannemer calculeerde met 4% winst en risico. Dat heeft hij met zijn volle verstand gedaan, we hebben geen gesloten inschrijving laten doen waarbij er een aantal aannemers calculatiekosten heeft die niet worden vergoed. Als je dan met inferieure stenen komt, een KOMO onderzoek van een monster van die stenen in de wind slaat maar in plaats daarvan een vriendje de stenen laat goedkeuren, kozijnen van ander (goedkoper) hout hebt laten maken dan overeen gekomen, tja, dan vraag je er een beetje om.

Het was stressvol, maar op een leuke manier (soms dan). Ik had 18 maanden voor de eerste paal mijn eigen bedrijf opgericht, geheel tegen de plannen in personeel aangenomen en ik zat 2 a 3 weken per maand in Leipzig tijdens de bouw. Zoals Rob zegt: veel geleerd. Ik gun iedereen graag zijn boterham met beleg. Dat gaat zover dat ik liever naar een stenen winkel ga dan naar een internetwinkel als er weer gereedschap of een vaatwasser moet komen. Voor die vaatwasser kijk ik dan op internet, en ik bied de lokale Expert-franchiser het gemiddelde van zijn prijs en de internet-discounter-prijs. Dan hoeft hij hem alleen maar te bestellen, zodra hij binnen is haal ik hem bij zijn magazijn op, ik installeer zelf en voer zelf de oude af. Dat lukt eigenlijk iedere keer weer, hij is er al een beetje aan gewend. Maar nu dwaal ik af. Onder de streep: ik ben echt niet pas tevreden als de ander heeft moeten bloeden.

O ja, ik zei tegen die aannemer dat hij mijn volgende huis ook mag bouwen. Dat snapte hij niet. Ik zei: "bij jou weet ik nu waar ik op moet letten. Bij een ander weet ik helemaal niets, en moet ik opnieuw uitvinden waar de losse eindjes zitten". Ja, ik heb veel geleerd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dan ben je coulanter dan ik zou zijn, als je willens een wetens de boel hebt proberen te flessen ben je voor mij geen betrouwbare partij en je streeft geen kwaliteit na maar gaat voor geldbejag. Iemand die vanuit een dergelijke motivatie werkt is voor mij geen partij die ik iemand aan zou raden, er zijn er zat die wel gewoon kwaliteit leveren en afspraken nakomen. Ik vind dat je die partijen ook moet belonen en niet de rommelaars.
Goed te horen dat het uiteindelijk toch juist is opgelost, vind zeker dat je het met de prijsvorming heel netjes hebt gedaan.

Ben wel benieuwd; weet je of je architect nog met die aannemer werkt?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
@ Toxiq: Ik ken weinig of niets van wetgeving, praktische gang van zaken en prijzen in Nederland.

Waar je denk ik zeker rekening mee moet houden is je tijdsbestek. Als je handig bent en alle tijd van de wereld hebt kan er heel veel... Wat je zelf doet gaat meestal trager...

Wij hebben onze eigen woning gebouwd met een architect die een leuk huis getekend heeft en daarna enkel papierenwerk gedaan heeft (7 jaar geleden, voor 2500,- kan nu niet meer denk ik). De aanvraag kende hij eigenlijk niet goed (attesten i.v.m. hemelwater enzo) en heb ik een stuk zelf van moeten uitpluizen en opstellen en hem zijn handtekening er laten opzetten...

De ruwbouw met 1 metselaar van 66 jaar aan uurloon. Dit was de persoon met de brains & ervaring (moet niet noodzakelijk een architect zijn...). Zelf nooit iets in de bouw gedaan, maar gaandeweg geleerd. Facadesteen door metser, binnenmuren grotendeels door hem, soms door ons, beton en welfsels enzo door ons op zijn aanwijzingen. Metser moest continu minstens 1 helper hebben, deze fase heeft geduurd van maart t.e.m. begin oktober.

Daktimmer zelf, met advies en hulp van de metselaar in uurloon.

Ramen, chape, zinkwerkgen en bezetten uitgegeven.

Verdere afwerking zelf. Verwarmingsinstallatie laten afregelen door prof.

Budget ongeveer de helft van wat de bank geraamd had, welliswaar met een bescheiden afwerkingsgraad (heb nog een jaar of 10 werk).

Tijdsbestek: iets minder dan 3 jaar van uitgraven kelder tot gevloerd + keuken + kleine sanitaire cel. Benedenverdieping leefbaar (budget binnendeuren van de gamma, voorlopige trap van multiplex, rolluikkasten alleen nog maar met isolatiepanelen toegemaakt), bovenverdieping goedkope voorlopige laminaat in hal, parket in slaapkamer. Andere kamers boven enkel muren bezet, vloer nog chape en plafonds nog te gyproccen. Ondertussen wel voltijds uit werken.

In een ruwbouw winddicht gaan leven is denk ik niet goed voor je relatie....
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In een ruwbouw winddicht gaan leven is denk ik niet goed voor je relatie....

Wat ik in Brabant veel gezien heb is dat men na aankoop van een kavel eerst zijn oude huis verkoopt, vervolgens gedurende de bouw van het nieuwe huis op het kavel in een (sta)caravan gaat wonen tot het huis betrokken kan worden. Krap jaartje kamperen dus. Ook dan moet je relatie stormbestendig zijn, maar het lijkt me op die wijze prettiger dan in een onaf huis op het beton te zitten met je familie.

Groet, Rob.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je hebt van die mensen die dat doen hè....

Heb (hopelijk) over een jaar een woonkeet te koop (srs). Iemand interesse? :cool:
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Thanx! We zijn ondertussen veteranen, dit is jaar 10 al. Zou leuk zijn als het nu een keer afkomt, dan komt de voorspelling van 10-jarenplan nog uit ook! :)
De koffie en de douche zijn warm, maar we hebben de komende tijd wel vloerkoeling ben ik bang...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
@Emilio
Ik heb niet meer gehoord of architect en aannemer nog hebben samengewerkt.

3 jaar, of zelfs 10 jaar bouwen, ik moet er niet aan denken. Ook al omdat ik op dat moment een bedrijf aan het opbouwen was. Daar wilde ik me op focussen. Wij hebben gebouwd in 100 werkbare dagen, en dat was genoeg stress. Op 17 september de eerste paal, 27 maart trokken we er in. Inderdaad bijna kaal: geen ingerichte tuin (2 jaar later), geen behang, wel plavuizen plus vloerverwarming op de BG, twee badkamers, 2 toiletten en een keuken in het woonhuis en een toilet en pantry in kantoor. Het huis heeft een aangebouwd kantoor, waarin het bedrijf dat ik op zolder van onze doorzonwoning was begonnen nog 3 jaar heeft gewerkt. Toen was het te groot geworden :confused:

Ik heb van de gemeente nog het aanbod gehad de strook grond naast het huis te kopen. Daar had ik in die jaren als projectontwikkelaar mijn huis nog 2 of 3 keer kunnen bouwen. Dan was mijn eigen huis al bijna betaald geweest. Maar ik was jong, net ondernemer en wilde niet mijn primaire bedrijf verspelen door er nog een voor mij branchevreemd bedrijf naast te starten. Achteraf, ja achteraf had ik dat in een joint venture met de architect moeten doen. Maar ik heb geen spijt nu.

Groet, Karel
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Kleine duiding bij mijn 10-jaren plan: 3jaar tot we erin trokken bijna ieder vrij moment en een werkdag was van 7 tot 22u ofzo, huidige situatie (ondertussen 3 kinderen later): gemiddeld 1dagje per week van 09 tot 15u... (van naar school tot terug van school...) meer tijd is er nu eenmaal niet....
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik ben aan de verbouwing begonnen einde 1997
In april 1999 zijn we dan hier komen wonen en ik ben nog steeds bezig met afwerken!!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik ben aan de verbouwing begonnen einde 1997
In april 1999 zijn we dan hier komen wonen en ik ben nog steeds bezig met afwerken!!

't hangt er vanaf hoe je het bekijkt he. wij zijn in 2011 verhuisd en begonnen aan de verbouwing. Midden 2012 waren we "klaar" - al moet ik nog altijd 1 deur verven -, daarna zijn we aan de voortuin begonnen , die is ondertussen ook klaar. Echter de bovenverdieping moeten we nog 1 grote slaapkamer doen (wordt slaapkamer + badkamer + dressing), de zolder willen we op termijn ook nog doen, dan ook nog de achtertuin op termijn (tuinhuis, speeltuin, serre, jacuzzi & relaxhoek), ...

Een huis is NOOIT klaar, tegen dat alles in orde is moet je toch weer beginnen aan het volgende met verbouwen...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
@Emilio
Ik heb niet meer gehoord of architect en aannemer nog hebben samengewerkt.

3 jaar, of zelfs 10 jaar bouwen, ik moet er niet aan denken. Ook al omdat ik op dat moment een bedrijf aan het opbouwen was. Daar wilde ik me op focussen. Wij hebben gebouwd in 100 werkbare dagen, en dat was genoeg stress. Op 17 september de eerste paal, 27 maart trokken we er in. Inderdaad bijna kaal: geen ingerichte tuin (2 jaar later), geen behang, wel plavuizen plus vloerverwarming op de BG, twee badkamers, 2 toiletten en een keuken in het woonhuis en een toilet en pantry in kantoor. Het huis heeft een aangebouwd kantoor, waarin het bedrijf dat ik op zolder van onze doorzonwoning was begonnen nog 3 jaar heeft gewerkt. Toen was het te groot geworden :confused:

Ik heb van de gemeente nog het aanbod gehad de strook grond naast het huis te kopen. Daar had ik in die jaren als projectontwikkelaar mijn huis nog 2 of 3 keer kunnen bouwen. Dan was mijn eigen huis al bijna betaald geweest. Maar ik was jong, net ondernemer en wilde niet mijn primaire bedrijf verspelen door er nog een voor mij branchevreemd bedrijf naast te starten. Achteraf, ja achteraf had ik dat in een joint venture met de architect moeten doen. Maar ik heb geen spijt nu.

Groet, Karel

Ik voel met je mee. Ik heb in de 9 jaar 2 bedrijven opgericht (en nog een mislukte poging gedaan om me ergens in te kopen) en ben nu voorzichtig bezig met een eventuele 3e.
Het is nu echt extreem druk op het werk en daarnaast hebben we een eindsprint ingezet met een 2-laagse opbouw van ca. 90m2. Heeft ook nogal wat voeten in aarde en kom de nodige uren tekort in een dag. Het zal een hoop verlichting geven als we de boel een beetje wind- en waterdicht hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.