Hss beitel slijpen op een remschijf

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik was gisteren bij een werktuigbouwkundigr met een serieuze draaibank en we hadden het over slijpen.
Hij heeft mijn beitels geslepen op zijn draaibank met een remschijf met polijstpasta op de laagste toeren.
Vlijmscherp. Ik heb gekeken en een remschijf kost 7 euro online.

Ik zou hem dan op mijn spanplaat moeten kunnen bevestigen of met een chuck klemmen.

Twijfel toch een beetje. Iemand ooit van gehoord? Het zou wel een uitvinding zijn.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Zou dat niet uitmaken denk je? De remschijf is wel stugger maar 18mm mdf ook lijkt me. Doet de remschijf zelf niets dan? Welke maat mdf zou goed zijn dan. Qua omdraaisnelheid op een draaibank?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
545
Het is inderdaad enkel de polijstpasta die het doet, zoals Juriaan schreef. En neen, het is totaal geen nieuwe uitvinding maar een heel oud principe.

De drager moet alleen de pasta vast houden. Ik denk dat mdf of leder of de voor dit doel gemaakte harde vilten schijven dat beter zullen doen dan de remschijf, maar het zal allemaal werken, zolang de polijstpasta er nog op zit.
Het enige belangrijke is de omtreksnelheid van de schijf. Dat is een relatie tussen diameter van de schijf en de draaisnelheid (toeren per minuut). Hoe hoger de omtreksnelheid van de schijf , hoe meer de pasta zal rondvliegen en hoe warmer de beitel of guts zal worden. Met gevaar voor oververhitting van het staal.

Een zware remschijf zal meer schade geven als die bij een wat hoger toerental toevallig loskomt , tov een lichtere vilten schijf. Gewoon gevaarlijker, ik zou er niet mee beginnen.
Op een metaaldraaibank iets monteren is net iets anders dan op een houtdraaibank, al scheelt het op het eerste zicht niet zo. Hun klauwen zijn anders, gebouwd om metaal stevig te klemmen. De onze zijn gebouwd om hout te klemmen.....

De reden dat je vriend, zelfs op met een metaaldraaibank, het meteen laag toerental deed?

Overigens krijg je het even scherp door met de hand op een strop te polijsten.



groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Voordeel van de juiste remschijf is het aankunnnen van hogere toeren en temperatuur dan een stuk hout. Daarnaast is een remschijf een stuk slijtvaster dan MDF o.i.d.

Wil je een poging wagen met een remschijf, reken dan op z'n minst na wat het toerental is waarop deze mag/kan functioneren, en schrijf er bij/op wat 'veilig' is. Anders heeft de volgende gebruiker mogelijk een nieuw sieraad en krijgen de Darwin Awards een nieuwe nominatie.

Met andere woorden, weet wat je doet, een remschijf is gemaakt om te remmen, niet om te slijpen (zelfde geldt om en nabij voor elk ander materiaal/object dat geen slijpschijf is)

*Edit: polijsten geld uiteraard hetzelfde voor
 
Laatst bewerkt:

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
173
84
Aalten
Bij het hoogglans polijsten van matrijzen wordt juist vaak hout gebruikt. De pasta wordt dan ook in het hout gepoetst. Gietijzer op staal lijkt mij niet de juiste gedachte, een dun filt laagje op de schijf wel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Die remschijf gaat geen slijpsteen vervangen
Afwetten met polijstpasta werkt een paar keer. Dan ga je toch terug moeten naar de slijpsteen om de vouw terug in vorm te brengen. De snijkant gaat afbrokkelen (al dan niet zichtbaar met het blote oog) en moet terug puntgaaf gebracht worden. Daarvoor moet er meer materiaal verwijderd worden. En dat kan niet met polijstpasta.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ja ik was ook al niet helemaal overtuigd. Hij gaf aan dat hss staal niet op wetstenen werkt omdat het te hard is. Dat was dan wel een goede tip.

Bennog steeds het meest gecharmeerd van een set diamant stenen of in de buidel tasten voor een sorby of tormek.

1x slikken en nooit meer over nadenken
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ja dat is waar. Maar ik denk dat ik met mijn handje beitels wel lang vooruit kan dan.

Het was meer dat ik het wel een leuk idee vond.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
173
84
Aalten
Ja ik was ook al niet helemaal overtuigd. Hij gaf aan dat hss staal niet op wetstenen werkt omdat het te hard is. Dat was dan wel een goede tip.

Bennog steeds het meest gecharmeerd van een set diamant stenen of in de buidel tasten voor een sorby of tormek.

1x slikken en nooit meer over nadenken
Hss niet op wetstenen???? Dat lijkt mij sterk.
Dan doe ik het al 40 jaar verkeerd. Hardmetaal is een ander verhaal.

Cbn op een standaard slijpmachine kan ook..
 

Bijlagen

  • 20220618_170428.jpg
    20220618_170428.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
545
Ja dat is waar. Maar ik denk dat ik met mijn handje beitels wel lang vooruit kan dan.

Het was meer dat ik het wel een leuk idee vond.
Helaas, beitels , gutsen , schaafbeitels en eigenlijk elk scherp gereedschap moeten heel frequent geslepen , gewet, gepolijst worden.
Er lang mee vooruit kunnen ? Ja, als je er niet mee werkt.

Voor mij een bankslijper met of zonder (toch liever met) een CBN schijf erop. Jaarlijks doe ik herstellingen aan een van de 3 grote Tormeks op mijn werk . Aan de werkbankslijpers op mijn werk moet ik nooit iets repareren. In mijn eigen atelier heb ik dus alleen maar bankslijpers, ook daaraan heb nooit wat aan moeten repareren,oudste gebruik ik al 40 jaar. Tormek is te traag, en komt bij mij niet binnen. Op al deze machines moet je natuurlijk wel de slijpstenen vervangen als die te ver opgeslepen zijn. Dit noem ik geen herstelling.

Een Sorby zou ik helemaal niet willen want die kan mij nooit de geometrie geven die ik wil hebben op mijn vouwen. Het veranderen van de schuurbanden zou ik als tijdverlies ervaren.

Het is enkel mijn persoonlijke keuze, door ervaring gerijpt...

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Plak een stuk mdf op de remschijf. Polijstpasta erop en je kan zelfs meer dan wetten. Let wel op want de boel wordt gauw rond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.