HPL verlijmen op MDF

mrkong

Nieuw lid
9 mrt 2021
4
0
8850
Hallo,

Voor een badkamerwerkblad had ik graag HPL verlijmd op een MDF V313 prime, met welke lijm doe ik dit het best ?( afmeting is 0.5m / 3m)
Is het nodig om de voorziene grondlaag op de mdf plaat op te schuren ?

Bedankt voor jullie reactie .
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
Dit kan je doen met Bisonkit als het horizontaal is of met Bisontix als het vertikaal is. Deze laatste zakt niet en is minder kliederig. Dit zijn contactlijmen.
Schuren is niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrkong

mrkong

Nieuw lid
9 mrt 2021
4
0
8850
Bedankt voor uw reactie

De hpl zou maar langs 1 zijde aangebracht worden, kan dit voor enige vervorming van de plaat zorgen ?
Dit zowel op een mdf watervaste plaat met primer, en mdf watervaste plaat zonder primer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Tensorgrip L21 spuitlijm. Is volgens mij transparant. Hier ga ik binnenkort een projectje mee starten. Een 50 mtr kantenband met bisonkit/tix is wel een dingetje. Dat heb ik in het verleden wel gebruikt en dat ging prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrkong

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
Bedankt voor uw reactie

De hpl zou maar langs 1 zijde aangebracht worden, kan dit voor enige vervorming van de plaat zorgen ?
Dit zowel op een mdf watervaste plaat met primer, en mdf watervaste plaat zonder primer.
Ja, dat is zeker een mogelijkheid voor beide platen. Dus het beste 2 zijden beplakken.
De groene watervaste zou ik zeker doen in de badkamer.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrkong

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
De hpl zou maar langs 1 zijde aangebracht worden, kan dit voor enige vervorming van de plaat zorgen ?
Dit zowel op een mdf watervaste plaat met primer, en mdf watervaste plaat zonder primer.
als je een hpl op een plaat laat zetten, dan doen ze dat steeds aan 2 kanten
op de ene kant komt de hpl die jij gekozen hebt
op de andere kant een hpl die ze kwijt willen
hpl op beide kanten beperkt het kromtrekken van de plaat
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en mrkong

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dit kan je doen met Bisonkit als het horizontaal is of met Bisontix als het vertikaal is. Deze laatste zakt niet en is minder kliederig. Dit zijn contactlijmen.
Schuren is niet nodig.
Deze vind ik bijzonder.
Zoals je al schrijft zijn het contactlijmen. Als je weet hoe een contactlijm werkt, dan begrijp ik niet hoe je kan schrijven dat de ene zakt en de andere niet. Gelijmde delen dienen bepaalde tijd uit te dampen alvorens ze samengevoegd worden. Zijn daarna niet meer te bewegen.:)
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
757
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Deze vind ik bijzonder.
Zoals je al schrijft zijn het contactlijmen. Als je weet hoe een contactlijm werkt, dan begrijp ik niet hoe je kan schrijven dat de ene zakt en de andere niet. Gelijmde delen dienen bepaalde tijd uit te dampen alvorens ze samengevoegd worden. Zijn daarna niet meer te bewegen.:)
Ik las het als uitzakken voor het uitdampen
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.554
256
Deze vind ik bijzonder.
Zoals je al schrijft zijn het contactlijmen. Als je weet hoe een contactlijm werkt, dan begrijp ik niet hoe je kan schrijven dat de ene zakt en de andere niet. Gelijmde delen dienen bepaalde tijd uit te dampen alvorens ze samengevoegd worden. Zijn daarna niet meer te bewegen.:)
Laat ik het dan zo zeggen:
Bij het aanbrengen op een vertikaal met een lijmkam is het vaak knoeien omdat het al van je lijmkam "zakt" voordat je bij je vertikale werkstuk bent.

De kit is meer type vloeibaar en de tix is meer van het type pindakaas.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.