HPL Constructief verlijmen (de corpus)

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
173
0
Drunen bij Den Bosch
Ik lees wat onduidelijke berichten op dit forum over het verlijmen van HPL in een constructie.

De HPL sheets zelf verlijm je met een contactlijm bv Bison kit of Frencken k1000 op een basis drager, in mijn geval multiplex. Beide zijden insmeren, laten uitdampen tot kleef vrij en dan direct samenvoegen en stevig aandrukken met een rol of pers.

Vervolgens moeten deze panelen constructief worden verlijmd, het gaat hier om een corpus van een kast. Ik wil dat doen door de kopse kanten met 5x30 domino's aan een 2e paneel te bevestigen. Deze verbindingen kan ik klemmen met flinke lijmtangen. De domino's zijn te lijmen met gewone witte houtlijm of evt bruislijm.

Maar wat te doen met de kopse kant vd multiplex drager die haaks op het HPL komt?
- Niet verlijmen en alles op de domino's laten aankomen
- Verlijmen met houtlijm oid, contactlijm lijkt me niet de bedoeling

De HPL is 1mm dikke Fundermax met een fijne structuur.

bvd
 

GH1

Actieve deelnemer
8 aug 2017
660
7
Het is alleen het HPL op het multiplex waarbij je contactlijm gebruikt.... al het andere lijm je gewoon met een houtlijm, multiplex is ook gewoon hout.
En bruislijm, ga je schamen :).
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
173
0
Drunen bij Den Bosch
Ok, dus de klassieke bv bison houtlijm D2 of d3 verlijmt dus ook de kopse kant vd multiplaat op een glad oppervlak als HPL, dat is mijn zorg namelijk.
 

GH1

Actieve deelnemer
8 aug 2017
660
7
Tja, nu zeg je pas dat het 2e paneel ook met HPL gelijmd is :).

Maar echt uitmaken doet het in mijn optiek niet. Ook de standaard PVAC's lijmen op HPL, en zeker voor zo'n kopse kant met domino's of lamello's zal het geen probleem zijn.
Dat je voor het verlijmen van HPL met het multiplex normaliter contactlijm gebruikt heeft meer te maken met de methode van aanbrengen. Met contactlijm heb je een instant hechting en is het aandrukken met een roller voldoende. Met een houtlijm heb je nog wat druk nodig.....
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
173
0
Drunen bij Den Bosch
...en ik maar denken dat ik duidelijk was :cool:

De (kale) kopse multiplex zijde wordt inderdaad met domino's tegen de HPL zichtzijde gelijmd. Voor de domino's gebruik ik gewone houtlijm en de vraag is of ik deze lijm ook voor de rest vd verbinding kan gebruiken. Het geheel wordt inderdaad geklemd met lijmtangen.
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
803
16
Naar mijn weten houdt gewone/klassieke houtlijm niet op HPL. Daarvoor moet je die lijm van Frencken idd gebruiken. Heb even niet het juiste type van die lijm voor je nu. Ik meen dat Wurth dat ook heeft.
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
803
16
Naar mijn weten houdt gewone/klassieke houtlijm niet op HPL. Daarvoor moet je die lijm van Frencken idd gebruiken. Heb even niet het juiste type van die lijm voor je nu. Ik meen dat Wurth dat ook heeft.

Hier bedoelde ik trouwens dat gewone houtlijm niet op de zichtkant van het HPL hecht.

Verder dan dit gaat mijn kennis niet.
 

GH1

Actieve deelnemer
8 aug 2017
660
7
In je eerste tabel staat ook dat PUR (bruislijm) geschikt is...
Tja... daar lijmen sommigen toch ook hout mee.

En als het in de technische info van de lijmfabrikant staat.... dan is het meestal toch wel waar. Verder natuurlijk wel de normale regels voor een fatsoenlijke verbinding volgen. Dus bij belasting ook aan de normale dingen van plaatmateriaal denken. Maar hier hadden wel het al over een combi met domino’s.
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
173
0
Drunen bij Den Bosch
Je bedoelt laklijm, die is er oa van Frencken en Bison. De achterkant van HPL is ruw en heeft een andere structuur dan de voorzijde die glad en keihard is, daar zal het probleem wel zitten.

Ik ben nog niet klaar met lamineren, maar ik ga toch kijken of ik dat spul kan bemachtigen. Ik moet een beetje slag zien te krijgen in het aanbrengen vd juiste hoeveelheid contactlijm en deze snel te verdelen ...zonder dat het daar terecht komt waar je het niet wil.
 

GH1

Actieve deelnemer
8 aug 2017
660
7
In mijn optiek moet je starten met een fatsoenlijke verbinding.... bij enige belasting lijm je nooit alleen een kopse kant van plaatmateriaal, hier dus ook niet.

Op plaatmateriaal gebruik ik meestal een spatel met tanden, werkt beter dan een roller of kwast.... dat is volgens mij ook bij contactlijm de aanbevolen methode.
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
173
0
Drunen bij Den Bosch
@GH1 Klopt vandaar ook dat dominos wil gebruiken icm met een gewone frees. Deze verbindingen lijm ik gewoon met de witte houtlijm. Ik heb toch HPL afval, ik zal eens testen om de zichtzijde op de kopse multiplex te lijmen.

Ik heb pas één vd vele vlakken bekleed, maar ik merk dat ik te veel lijm heb gebruikt. Ik zal de lijm straks zorgvuldig afmeten en met de 1mm kam snel uitsmeren. Ik moet er even gevoel voor krijgen om snel de juiste hoeveelheid lijm aan te brengen.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
93
1
Haarlemmermeer
@ GH1 Dit kan, maar voor grote oppervlakken ben je vaak te lang bezig tov de open tijd. Als je veel moet doen is een spuit contactlijm wellicht beter. Dit bestaat in spuitbussen, kant en klare drukvaatjes (of met een pomp in de professionele sferen).
Voor het vraagstuk van TS lijkt een laklijm mij idd ook de beste oplossing.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
173
0
Drunen bij Den Bosch
@ GH1 Voor het vraagstuk van TS lijkt een laklijm mij idd ook de beste oplossing.
Ik heb vannacht een test gedaan en een stukje HPL via de zichtzijde aan de kopse kant van 18mm multiplex gelijmd met Pattex d3 houtlijm. Na 10 uur geklemd te hebben gezeten brak het zo los vh multiplex. De lijm breekt zonder resten na te laten los vh HPL. De backing (achterzijde vh HPL) zit juist muurvast.

@ GH1 Dit kan, maar voor grote oppervlakken ben je vaak te lang bezig tov de open tijd. Als je veel moet doen is een spuit contactlijm wellicht beter. Dit bestaat in spuitbussen, kant en klare drukvaatjes (of met een pomp in de professionele sferen).
Dat merk ik inderdaad. Ik giet de Frencken K1000 op een vlak van 60x90cm en verdeel het vandaaruit naar de randen. Ik merk dat het lijmverbruik hoger is dan verwacht. Naarmate je het naar de randen veegt wordt het laagje dunner en gaat de lijm plakken waardoor het lastiger smeren is. Voor grotere klussen lijkt spuiten inderdaad beter, maar dan moet je daar wel op ingesteld zijn, 15m2 (x2 zijden) spuiten doe je niet met een paar spuitbussen. Ik ben met de minst kritische delen begonnen om er een beetje slag van te krijgen, het is inderdaad zaak om snel te werken zodat de lijm goed vloeibaar blijft tijdens het uitsmeren.
 

GH1

Actieve deelnemer
8 aug 2017
660
7
Geen echt verrassend resultaat van je lijmproef.... maar het zal aan mij liggen, maar ik snap de relevantie niet zo. Je test op deze manier een verbinding die altijd zwak is en die je nooit zo gaat maken, ook niet als er geen HPL op zou zitten.

Een kopse verbinding van multiplex heeft nou eenmaal geen enkele sterkte als je die niet schroeft of op een andere manier constructief verbind met iets als deuvels/lamello’s/domino’s of een groef. En zelfs dan neem je nog andere maatregelen (zoals een rug voor de stijfheid) als er grote krachten op je karkas komen. Dat beetje lijm gaat weinig anders doen dan het op zijn plaats houden.

Je hebt al houtlijm en contactlijm, waarom dan nog een derde type aanschaffen terwijl het (nagenoeg) niets toe gaat voegen aan de stijfheid van je constructie? Of mis ik wat?
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
173
0
Drunen bij Den Bosch
Je hebt al houtlijm en contactlijm, waarom dan nog een derde type gebruiken terwijl het (nagenoeg) niets toe gaat voegen aan de stijfheid van je constructie?
Ik begrijp uit je reactie dat bij dit soort constructies vooral de deuvels/lammelo's/domino's worden verlijmd (vanzelfsprekend) en de kopse 'houtdelen' die tegen elkaar aansluiten in principe niet. De achterwand van mijn kast laat ik inderdaad rondom in een gleuf vallen die ik wel verlijm...met houtlijm. Deze wand moet inderdaad zorgen voor zijdelinkse stabiliteit. Ik ging er vanuit dat deze kopse kanten wel verlijm werden, maar ik heb nog nooit een corpus van een bestaande keuken gesloopt dus ik weet het niet:)
 

GH1

Actieve deelnemer
8 aug 2017
660
7
De kopse kant van plaatmateriaal lijmen levert je, buiten het lijmen van je verbinding zelf (de devel of domino) weinig tot niets op voor je constructie. De primaire verbinding, zeker bij multiplex, zou gewoon schroeven zijn als het niet in het zicht valt. Vaak wel ook met lijm voor dat extra stukje stevigheid. Maar deuvels, lamellos of dominos kan natuurlijk ook, het is alleen veel meer werk en levert eigenlijk weinig extra op. Bij grote belastingen, maar dat heb je normaal in een keuken niet, is er altijd nog een groef of sponning. Maar wat je ook doet, de stijfheid komt voor een groot deel uit de rug of hier en daar en goede dwarsverbinding. Een keuken is vaak een hele simpele constructie.

Maar ik begrijp dat je de binnenkant van je karkas ook met HPL gaat bekleden, flink klusje. Wat doe je met de afwerking van de randen? In mijn ervaring hebben die in een keuken het meeste te verduren....

Lijkt me trouwens wel iets voor een separaat bouwtopic?
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.154
0
Die discussie heb ik hier op het forum al eerder gehad. Werd welles nietes. https://www.woodworking.nl/showthre...lie-verlijmen/page2&highlight=Melamine+lijmen

Het enige verschil tussen een pvac houtlijm en laklijm is de dikte. Hij loopt niet zo gauw uit.
Mechanische eigenschappen zijn hetzelfde.
Dat de lijmproef niet lukt kan ik zo niet beoordelen, want ik zie de handeling die je uitvoert niet.
Ik heb met foto's laten zien dat het werkt.
Het totaal lijmen doe je om een solide constructie te krijgen.
Een werkstuk voelt heel anders als je alleen de deuvels of lamello's of wat anders lijmt, dan het de hele constructie lijmt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.