How slijpen jullie verfkrabbers? (zonder slijpmachine)

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik moest de krabbers weer slijpen voor een klusje, en toen bedacht ik me: is dit wel de juiste manier?
De krabber moet een laagje wegschrapen, naar mijn idee meer als een schraapstaal. Maar het schraapstaal heeft een stevige braam die uit het staal geforceerd wordt. Dat heb ik nog nooit iemand zien doen met een verfkrabber.

Ik slijp de krabbers (met de hand) scherp op diamantplaten, tot 1200 grit ongeveer. Dan zijn ze bijna zo scherp als mijn beitels. Maar werkt dat niet juist averechts?:unsure:
Alle aanwijzingen online zeggen een slijpmachine met grof slijpwiel, maar die heb ik niet. Dat zal inderdaad een braam maken. En dat kan ik ook met de hand doen op de 240-grit steen. Maar die braam lijkt me niet heel sterk? Die hecht enkel op een heel dun randje, namelijk waar de twee snijvlakken samenkomen. Of is het juist deze braam die men gebruikt?

Wat zijn jullie trucs? Vooral wat ik met de hand kan nabootsen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een braam op een schraper is inderdaad niet heel sterk, en moet dan ook vaak opnieuw gezet worden. Dat doe je niet door slijpen maar door aanzetten op een hardstalen staaf (braam trekken). Dat gezegd hebbende denk ik niet dat je op een verfkrabber normaliter met braam werkt. Gewoon slijpen tot ie scherp is, denk ik - zeker als je afbijt of een verfbrander gebruikt. Maar wellicht zie ik dat verkeerd (ik schraap niet vaak verf...)
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik heb vorig jaar behoorlijk wat verf gekrapt en mijn ervaring is : verfkrabbers flink scherp slijpen (braam weghalen), maar het belangrijkste : gebruik een verfbrander
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb er inderdaad een verfbrander bij, of in sommige gevallen verfafbijt.
Maar toch vlijmscherp slijpen dus? Dan zat ik toch in de juiste richting.

Uit nieuwsgierigheid: de krabber schraapt dan goed door de heel erg fijne, scherpe rand? Ik vind het fascinerend dat dit weer anders is dan een schraper, waar juist de braam voor de schaaf-actie zorgt, terwijl ze ongeveer dezelfde actie geven.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Als de verfkrabber niet scherp is, dan "glij" je af en toe over de verf.

Maar ik moet bekennen, dat ik nooit met schrapers werk en ook het scherpen van een schraper (met zo'n harde ronde staaf) niet ken. Misschien werkt het inderdaad ook bij een verfkrabber. Ik heb het alleen nooit geprobeerd/gedaan. Aan de andere kant, een schraper heeft eigenlijk een "botte" kant (90 graden), dat is toch echt anders dan bij een beitel en/of verfkrabber.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Uit nieuwsgierigheid: de krabber schraapt dan goed door de heel erg fijne, scherpe rand? Ik vind het fascinerend dat dit weer anders is dan een schraper, waar juist de braam voor de schaaf-actie zorgt, terwijl ze ongeveer dezelfde actie geven.
Om even te proberen de lessen verspaningstechnologie te herinneren... Het klopt inderdaad dat je met die braam een snijkant maakt, dat is kennelijk voor een verfschraper niet nodig, maar een negatieve snijhoek, werkt ook, wordt bijvoorbeeld ook bij frezen met hardmetaal wisselplaatjes gebruikt. Denk dat je de scherpte ook meer moet zien als de afwezigheid van een afronding onderaan, niet zozeer als scherpte als bv. bij een keukenmes waar je niet mee door een rijpe tomaat heen komt als ie bot is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Bij een verf krabber wil je de verf weg halen zonder het hout te beschadigen. Ik vindt een verfkrabber waar het hele scherpe af is, het fijnste werken. Met een vers geslepen krabber neem je altijd hout mee. Ik gebruik verse altijd eerst om plamuur te vlakken. Daarna kan je ze een hele tijd gebruiken om oude verflagen weg te halen met de brander.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mijn verfkrabbers slijp ik ietsje rond dan komen de punten niet zo makkelijk in het hout. Ik neem juist hout mee als de krabber wat botter is. Dat komt omdat ik dan steeds harder druk. Soms dan ook naar de kant en dan zit de punt in het hout. Vaak is schuren sneller dan krabben. Dan bedoel in de gehele klus. Als is te veel voren trekt moet je dat plamuren en schuren en misschien wel een extra keer gronden. IK ben altijd voorzichtig met krabben vooral met zichtwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Uit nieuwsgierigheid: de krabber schraapt dan goed door de heel erg fijne, scherpe rand? Ik vind het fascinerend dat dit weer anders is dan een schraper, waar juist de braam voor de schaaf-actie zorgt, terwijl ze ongeveer dezelfde actie geven.
Ja, want je moet niet als bij een schaaf (een schraper met braam werkt feitelijk ook als een schaaf) een laag van een massief stuk materiaal afsnijden, maar loodrecht door de (zacht gemaakte) verflaag heen snijden en vervolgens die laag van het substraat aflichten...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Helder, bedankt voor de nuances en inzichten! Scherp en zonder braam is dus wel degelijk de gewenste manier.

Mijn verfkrabbers slijp ik ietsje rond dan komen de punten niet zo makkelijk in het hout. Ik neem juist hout mee als de krabber wat botter is. Dat komt omdat ik dan steeds harder druk. Soms dan ook naar de kant en dan zit de punt in het hout.
Heel herkenbaar. Onvermijdelijk trek ik altijd wel ergens wat hout mee, maar als de krabber scherp is, is het gelukkig meestal een mooie krul. De punten zijn eerder het probleem inderdaad. Goede tip om daarom iets bol te slijpen. Met de hand is dat iets lastiger, maar dat krijg ik ook wel voor elkaar.
Vaak is schuren sneller dan krabben. Dan bedoel in de gehele klus. Als is te veel voren trekt moet je dat plamuren en schuren en misschien wel een extra keer gronden. IK ben altijd voorzichtig met krabben vooral met zichtwerk.
In dit geval is de krabber toch noodzakelijk vrees ik, in ieder geval op delen. Het zijn allemaal kleine oppervlakten (Velux dakramen...). Op delen daarvan is de blanke lak gaan gedeeltelijk gaan bladderen. Bij de overgangen naar nog goede lak is de lak wel al verkleurd, maar hecht nog goed. De enige manier die ik zie om dat weer netjes te krijgen is zulke vlakken in z'n geheel kaal maken en opnieuw lakken. Het is te overzien gelukkig.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Oh, dat is idd wel een relevante discussie voor mij ook :) Een van de Veluxen op zolder bladdert bij ons ook, wat ga je erop smeren nadat je het kaal hebt?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Oh, dat is idd wel een relevante discussie voor mij ook :) Een van de Veluxen op zolder bladdert bij ons ook, wat ga je erop smeren nadat je het kaal hebt?
Ik heb een pot Avis PU Siegel Mat hiervoor aangeschaft (heet nu Universele Lak PU-UV zie ik). Op andere werkstukken vond ik die uiteindelijk niet zo mooi, maar soit. Zo mooi hoeven deze ramen niet te zijn. Achteraf had ik zijdeglans of zelfs hoogglans genomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb geen goede ervaringen met het lakken van dakramen. Hele hoop werk en , mijn ervaring, is dat het niet lang houd. Die ik gedaan heb zaten ook al wat scheurtjes in. En moest na 2 of 3 jaar weer opnieuw. Als je al die kosten gaat doorrekenen dan zit je zo op een dag werk. Schoonkrabben schuren en 3 x aflakken. Mijn advies aan mijn klanten was zet er maar een witte kunststof variant in. Als je je uren niet hoeft te rekenen is het een ander verhaal maar kijk eens hoe oud het raam is. Is het glas goed isolerend. Ja de keuze is reuze.
 

Steffen-02

Nieuw lid
25 mei 2023
2
0
34
Gelderland
Mijn ervaring is het beste met een slijptol en schuurschijfje. Gewoon even eroverheen zodat je weer een nieuw kantje hebt.
Verfbrander + een scherpe krabber kost veeel minder kracht in je handen dan een botte.

Niet al te veel moeite stoppen in het heel scherp maken, want ik herinner mij dat een echt scherpe krabber de neiging had om te happen in de verf..
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Ik doe niet al te moeilijk en slijp mijn verfkrabbers altijd met een lamellen schijf
Vaak onderweg en ik gebruik de krabber ook om de ‘wals laag’ van PE af te krabben voor het lassen
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb geen goede ervaringen met het lakken van dakramen. Hele hoop werk en , mijn ervaring, is dat het niet lang houd. Die ik gedaan heb zaten ook al wat scheurtjes in.[...] Mijn advies aan mijn klanten was zet er maar een witte kunststof variant in.
Ik weet dat het slechts een tijdelijke oplossing is, Wim. Op een gegeven moment vergaat het raam wel op plekken waar ik er niet bij kan nu. Ze zijn gok ik 15-20 jaar oud (na 2001 in ieder geval) en nooit onderhouden door de vorige eigenaar. De eerstvolgende verbouwing in huis zou de zolder zijn, waarbij de dakramen vervangen worden door een dakkapel. Maar die is op de lange baan geschoven, en voor de komende paar jaren moeten deze ramen het nog houden.

Het grootste probleem is condens (ondanks dubbel glas) aan de onderaan de binnenzijde. Daar kan ik nu goed bij. Het zag er zo slecht uit dat ik sceptisch was hoe lang dat zou houden, en het was in ieder geval zo lelijk dat ik er niet nog 3 jaar naar wil kijken.

Overigens valt de tijd mee, het zijn twee kleine dakramen. Per kozijn 45 minuten afkrabben en schuren en 3x10 minunten voor het schilderen. Voor de ramen verwacht ik ongeveer dezelfde tijd nodig te hebben. Alles bij elkaar iets minder dan een dag werk.

Kaal maken en in de dd lak. Maar vaak zijn de hoekverbindingen ook los.
Dat was ook een goede optie geweest. Maar die Avis PU zal het ook wel een paar jaar volhouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.