Houtzeep verwijderen

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
53
4
Beste allen,

Ik heb een eikenhouten tafel die behandeld is met houtzeep. De laatste keer dat ik dit heb gedaan was het resultaat slecht (plakkerig). Ik heb nu dus besloten om de laag ervan af te halen en te bewerken met Skylt original.

Het probleem is nu de oude laag eraf te halen. Ik heb de tafel eerst gewassen. Vervolgens wilde ik schuren, maar het papier liep meteen vol. Wat nu?
Het liefst wil ik niet met aan schaaf aan de slag. Dat heb ik nog nooit gedaan en ik ben bang dat ik dan mijn tafel kan weggooien. Schrapen dan maar? Of toch schuren en veeeeeeeel papier gebruiken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nieuw papier pakken, herhalen tot de tafel klaar is :unsure:

Schrapen gaat gemakkelijker, maar hangt er wel een beetje van af - als de oppervlakte niet glad is, blijft er natuurlijk allerlei zeep achter. Wat kun je dan nog doen? Borstelen (maar niet met een stalen borstel), hogedrukspuit, logen? Ik weet dat zelf ook niet zeker.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
53
4
Dank je voor de reactie.

Het gaat om een gladde tafel. Ik heb inmiddels een scraper besteld. Daarna maar schuren en hopen op het beste. Tussendoor met ammoniak schoonmaken? Of heeft iemand betere ideeën?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Aan logen zat ik ook aan te denken.

Heb je al geprobeerd met St.Mark of thinner? Dat lost vetten op en hopelijk ook de houtzeep. Als je met thinner werkt, zorg voor goede ventilatie en vervang de poetsdoeken op tijd, anders smeer je het alleen maar uit.

Bij ammonia even opletten dat, deze het hout niet raakt. Anders krijg je eiken tafel een nieuwe houtlook.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
53
4
Aan logen zat ik ook aan te denken.

Heb je al geprobeerd met St.Mark of thinner? Dat lost vetten op en hopelijk ook de houtzeep. Als je met thinner werkt, zorg voor goede ventilatie en vervang de poetsdoeken op tijd, anders smeer je het alleen maar uit.

Bij ammonia even opletten dat, deze het hout niet raakt. Anders krijg je eiken tafel een nieuwe houtlook.

Krijg je van thinner geen vlekken op het hout?
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
53
4
Water heb ik al geprobeerd, dat werkte niet. Ik ga het proberen met de scraper, thinner en dan schuren. Op hoop van zegen.

Bedankt voor jullie reacties.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Water heb ik al geprobeerd, dat werkte niet. Ik ga het proberen met de scraper, thinner en dan schuren. Op hoop van zegen.

Bedankt voor jullie reacties.
heb je al een keer met groene zeep geprobeerd? Of een "alles reiniger" Kan zijn dat je hiermee de zeep beter loskrijgt.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Buiten zetten tuinslang er op en met harde borstel schoonschrobben. Daarna snel droogdeppen, verder laten drogen en schuren. De zeep zit in de porieën van het eikenhout. Dus niet schrapen of schaven . Dan moet je teveel weghalen.
Ik heb zelf meubels gezeept en later ook weer "ontzeept" om ze met Skylt te behandelen. Geen problemen gehad.
Zeker niet met ammoniak behandelen!!! Dat maakt het eikenhout donker van tint. Ammoniakdamp wordt gebruikt om eikenhout te "roken", donkerder van kleur te maken.
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
53
4
Even een update: De thinner is de gouden tip geweest. Daarna ben ik hem gaan schuren en nu een aantal oneffenheden aan het wegwerken.

Allen bedankt voor het meedenken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joop van M

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.