houtworm?

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Ha die beste houtkenners,

Ik liep vanmorgen langs de uitbouw van de buren (aangrenzend aan onze tuin) en zag in de gevelbekleding ineens gaatjes zitten (foto). Het gaat om thermisch behandeld frake dat er nu een jaar of 3 op zit. Ik heb eens een zwart insectje zo'n gaatje in zien schieten, kon toen geen foto maken.

Weten jullie waar ik mee te maken zou kunnen hebben? Uit de foto van de vorige eigenaar maak ik op dat het er niet inzat toen de uitbouw net af was. In deze plank zitten de gaatjes dicht bij elkaar en zie ik ook wel boorgangen, in andere planken sporadisch een enkel gaatje. Het valt me op dat de gaatjes vooral in de weke delen van het hout lijken te zitten (spinthoutkever?).

Hebben jullie ervaringen met bestrijdingsmiddelen? Ik hoor het graag!

Tot slot, ik dacht overigens dat frake hard genoeg was of sappen zou bevatten dat insecten weert en zonder olie (o.i.d.) oud wordt... Heb ik me vergist?

Groeten,

Guus

IMG_2574.JPG
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De gaten zijn waarschijnlijk van houtworm. Als de gaten 'nieuw' zijn (dwz er al niet inzaten bij montage van de planken - wat het meest waarschijnlijk is - dan zijn ze ontstaan als gevolg van uitsluipen van houtworm(larven) die er al een tijdje inzaten, wellicht al tijdens montage. Gaten worden gemaakt als de larven, na zich een jaar of twee verpopt hebben, als volwassen kever zich een weg naar buiten werken. verse uitvlieggaten hebben altijd een hoopje boormeel/frass onder de uitvliegopening liggen. Dat ga je hier denk ik niet meer vinden, tenzij ze heel recent zijn.

Insecten (houtwormkevers?) die terug de gaten in gaan is iets dat je vrijwel niet zult zien - het is geen gangbaar gedrag. Wat in theorie wel kan is dat volwassen wijfjes hun eieren, die ze normaliter in 'kieren' leggen, een oude gang gebruiken om wat eieren in te deponeren.

Is er een gereed vermoeden dat er actieve houtworm IN het hout zit dan is een impregnatie met een pyrethroidemiddel (perfacs bijvoorbeeld) een goede actie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Dat oude boorgangen worden gebruikt voor het leggen van eitjes is blijkbaar iets dat inderdaad vaker voorkomt. Toen ik de bestrijdingsdienst een paar jaar terug hier had voor huisboktor vertelden zij me dat het slim is om de uitvliegopeningen dicht te smeren om dergelijk "hergebruik" te voorkomen. Dat heb ik dus maar braafjes gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Dat oude boorgangen worden gebruikt voor het leggen van eitjes is blijkbaar iets dat inderdaad vaker voorkomt. Toen ik de bestrijdingsdienst een paar jaar terug hier had voor huisboktor vertelden zij me dat het slim is om de uitvliegopeningen dicht te smeren om dergelijk "hergebruik" te voorkomen. Dat heb ik dus maar braafjes gedaan.
Ah, dank voor de tip. Wat heb je daarvoor gebruikt? Zou mooi zijn als het niet te veel opvalt!
 

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
De gaten zijn waarschijnlijk van houtworm. Als de gaten 'nieuw' zijn (dwz er al niet inzaten bij montage van de planken - wat het meest waarschijnlijk is - dan zijn ze ontstaan als gevolg van uitsluipen van houtworm(larven) die er al een tijdje inzaten, wellicht al tijdens montage. Gaten worden gemaakt als de larven, na zich een jaar of twee verpopt hebben, als volwassen kever zich een weg naar buiten werken. verse uitvlieggaten hebben altijd een hoopje boormeel/frass onder de uitvliegopening liggen. Dat ga je hier denk ik niet meer vinden, tenzij ze heel recent zijn.

Insecten (houtwormkevers?) die terug de gaten in gaan is iets dat je vrijwel niet zult zien - het is geen gangbaar gedrag. Wat in theorie wel kan is dat volwassen wijfjes hun eieren, die ze normaliter in 'kieren' leggen, een oude gang gebruiken om wat eieren in te deponeren.

Is er een gereed vermoeden dat er actieve houtworm IN het hout zit dan is een impregnatie met een pyrethroidemiddel (perfacs bijvoorbeeld) een goede actie.
Dank voor de uitgebreide toelichting! Ik ben nu iets beter op de hoogte. Ik ga eens op zoek naar wat van dat spul!
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik ben lui geweest en heb gewoon een potje houtvulmiddel van Osmo dat ik nog had staan gepakt. Daarvan heb ik verschillende kleuren en een daarvan past goed bij de kleur van het hout van de schuur. Toen nog toe werkt dat goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Als je goed kijkt dan zie boven 2 langwerpige gaatjes. Dat is het bewijs dat de gaten er al vóór het zagen van de planken in zaten. Als de verpopte insecten uitvliegen graven ze niet onnodig nog een gangetje half in de buitenlucht 😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.