Houtworm gevonden, wat nu?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
572
68
Groningen
Dag mensen,

Tussen een paar planken gebruikt eiken zat een nattere plank beukenhout, vol met gaatjes. Op de plank eronder vond ik bultjes houtstof en een beestje.

Wat kan / moet ik nu het beste doen? De plank met beestjes ligt al in de container. Hoe ver reizen die beestjes in een garage? Moet ik vrezen voor de hele voorraad?

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.458
811
Noord-Veluwe / Skåne
Als ik hier op in mag haken? Hoe voorzichtig moet je zijn met het bewerken van hout dat is behandeld met permetrin? Ik vermoed dat dat spul na drogen nog vervelend genoeg is om dat hout alleen met handschoenen aan en adembescherming op te willen verspanen? Het lijkt me niet iets dat je wilt inademen? Of maak ik me nu té druk?

P.S. Sorry janwillem

• Leuk
Waarderingen: janwillem

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
254
35
67
Drachten - Buitenpost.
Ik weet niet om hoeveel gaten het gaat, maar ik heb ze wel eens ingespoten met petroleum, met injectiespuiten en later een aangepaste pneumatische kitspuit. (Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst)

Bijlagen

• Pneumatische kitspuit omgebouwd voor houtwormbestrijding (3).JPG
    Pneumatische kitspuit omgebouwd voor houtwormbestrijding (3).JPG
    165,2 KB · Weergaven: 1
  • Spuiten voor houtwormgate vol te spuiten met pererolie (3) Ook om vet in dichte  zz lagers te ...JPG
    Spuiten voor houtwormgate vol te spuiten met pererolie (3) Ook om vet in dichte zz lagers te ...JPG
    73,7 KB · Weergaven: 1
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.542
589
Etten-Leur
Dag mensen,

Tussen een paar planken gebruikt eiken zat een nattere plank beukenhout, vol met gaatjes. Op de plank eronder vond ik bultjes houtstof en een beestje.

Wat kan / moet ik nu het beste doen? De plank met beestjes ligt al in de container. Hoe ver reizen die beestjes in een garage? Moet ik vrezen voor de hele voorraad?
zgn nathoutboorders leven niet in drooghout en andersom drooghoutboorders kom je niet in nat hout tegen. Uit je omschrijving ‘gebruikt eiken’ leid ik af dat het drooghout is en de natte plank beuken was redelijk vergezaagd? Dan vermoed ik dat er geen groot risico is op aantasting.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
572
68
Groningen
Dat klinkt hoopgevend @wijk0983 !
Het beuken (gok ik) was niet vers gezaagd maar lag opgeslagen in een vochtige schuur (niet bij mij). Het hout stonk ook: geen idee of dat er mee te maken heeft..?
Had het beter moeten uitzoeken voordat het op het rek ging..
Het eiken dat er direct omheen ligt lag daar ook in de schuur, maar het meeste is vernist.
De eiken schaaldelen die er in de buurt liggen zijn KD.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.