Houtverbinding hoekpaal schuur

Geho

Nieuw lid
17 mei 2017
8
1
Mijn blokhut geeft de geest op de hoekverbindingen (zie foto). Ik wil een nieuwe schuur zetten gebruik makend van de blokhutprofielen van de bestaande schuur met hout van een extra blokhut die ik heb.
Nu denk ik aan een frame van douglas palen 150/150 waarin ik de blokhutprofielen laat in een groef (zie figuur, ze moeten 45 x 30 worden, de profielen zijn 43 dik).

Ik heb dit forum en internet afgespeurd maar zie niet iets dergelijks. Is dit verstandig met het oog op inwateren etc?
Wat vragen aan dit forum voor ik fouten maak, of er betere constructies bestaan:
1. Is het een fatsoenlijke constructie met het oog op inwateren?
2. Hoe maak ik de groeven het best in de palen?
3. Is er een betere constructie denkbaar?
 

Bijlagen

  • images.jpeg
    images.jpeg
    3,3 KB · Weergaven: 21
  • paal-constructie.jpg
    paal-constructie.jpg
    15,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb voor de uitbouw van onze Finse woning gewerkt met z.g ‘schijnlogs’ planken van 18 mm. Deze heb ik 12 jaar gelden in een sponning gezet en wat ventilatieruimte gecreëerd. Dit is de hoek op het zuidwesten en die houdt het nog steeds goed. Wel wat van de indertijd populaire bruislijm onder gedaan, zou ik nu met Woodmax doen. Een groef lijkt me vragen om problemen.

Fons
image.jpgimage.jpgimage.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Is het een optie om de blokhut omhoog te krikken en zo de onderste planken te vervangen? Ik heb dat een keer gedaan met de blokhut van mijn moeder.
Aan de binnenkant op een hoop punten klossen geschroefd en met potkrikjes de zaak omhoog gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Geho

Nieuw lid
17 mei 2017
8
1
Is het een optie om de blokhut omhoog te krikken en zo de onderste planken te vervangen? Ik heb dat een keer gedaan met de blokhut van mijn moeder.
Aan de binnenkant op een hoop punten klossen geschroefd en met potkrikjes de zaak omhoog gewerkt.
Nee, behalve de onderste balken zijn ook de hoekverbindingen slecht. Over de hele linie. De balken naast de hoekverbinding zijn nog goed, vandaar mijn idee om ze af te korten en her te gebruiken.
Daarnaast wil ik de schuur groter maken omdat ik een extra blokhut ( het hout) heb verkregen. De gemeente vindt het goed, de buren ook. Dus aan het tekenen, maar dit is wel een van de pijlers waarop de schuur moet rusten…
Bedankt voor je reactie!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Geho

Nieuw lid
17 mei 2017
8
1
Ik heb voor de uitbouw van onze Finse woning gewerkt met z.g ‘schijnlogs’ planken van 18 mm. Deze heb ik 12 jaar gelden in een sponning gezet en wat ventilatieruimte gecreëerd. Dit is de hoek op het zuidwesten en die houdt het nog steeds goed. Wel wat van de indertijd populaire bruislijm onder gedaan, zou ik nu met Woodmax doen. Een groef lijkt me vragen om problemen.

Fons
Bekijk bijlage 135187Bekijk bijlage 135188Bekijk bijlage 135189
Het is een optie. Maar dan moet ik de balken spijkeren of schroeven, terwijl ik de groef had gezien als ‘vrij beweegbaar’ voor de balken met het oog op uitzetten. Ik hou het in gedachten.
Dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.