Houtverbinding biljartkeu 'klemt'

Hansd

Nieuw lid
6 mrt 2012
1
0
Beste 'woodworkers',

Na vele omzwervingen op internet ben ik op jullie forum terecht gekomen en hoop op jullie (vak)advies/tips (zelf ben ik geen houtbewerker). Ik heb een biljartkeu die uit twee delen bestaat. De verbinding wordt gemaakt door middel van een hout-op-hout verbinding met behulp van een houten 'schroef' en 'schroefdraad'. Sinds enige tijd 'klemt' mijn keu bij het in en uit elkaar halen enigszins, misschien door de luchtvochtigheid. Is er een middel dat ik kan gebruiken om dit weer soepel te laten verlopen zonder dat het hout (geen idee welke houtsoort) of de houtconstructie aangetast wordt? Ik kan me niet voorstellen dat ik hier straffeloos grafiet, WD40 of teflon op kan spuiten...

dank en groet,

Hans
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Neem aan dat de 2 delen van het zelfde hout zijn gemaakt dus denk ik dat beide delen gelijk uitzetten of krimpen.
Denk dat je met kaarsvet of bijenwas de boel wel lopend kunt maken .
Kaarsen of geloof dat de juiste benaming parafine is gebruiken de schaaffanaten onder ons om de zool van de metalen schaven makkelijk(er) over het hout te laten sjeeeeeeeezen eeeuhh bedoel schaven.

[STOP] Maar voordat je dit probeert... wacht even op de reactie van de echte kenners !!!!!
Ik hoor af en toe de klok luiden maar in dit digitale tijdperk kan ik die kl...e (piep) klepel niet vinden .
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wd40 Of teflon spay zou ik daar zeer zeker niet op smeren.
Het trek in het hout, en kans op zwelling en kan het schroefdraad verzwakken.

Rendew zijn idee lijkt me beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.