Houtstof is kankerverwekkend welke bescherming?

verwa

Actieve deelnemer
24 aug 2016
25
0
De kempen (Antwerpen)
Ik lees juist een artikel over houtstof bij houtbewerkers. Daar staat dat de meeste houtsoorten giftig zijn, zelfs kankerverwekkend. Zelf gebruik ik tot hiertoe een FFP2 mond/neus masker, maar ik vrees dat ik betere bescherming zal moeten aanschaffen. Ik ben zelf een hobbyist in het houtdraaien.
De vraag is, wat gebruiken jullie voor bescherming?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.906
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
het enige wat beter dan een ffp2 is, is een ffp3
voor het comfort kan je er met een ventiel nemen
voor bijkomende bescherming zou ik een afzuiginstallatie rond de draaibank maken, die op een fijnstoffilter uitgeeft
het artikel waarnaar je verwijst, vermeldt 'regelmatig'

• Leuk
Waarderingen: verwa

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.349
511
"stof van wat voor materiaal dan ook is niet fijn :)
ik denk dat op de lange duur alles problemen geeft ongeacht het materiaal waaruit het stof bestaat.

• Leuk
Waarderingen: verwa en JuulvH

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.213
1.156
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik lees juist een artikel over houtstof bij houtbewerkers. Daar staat dat de meeste houtsoorten giftig zijn, zelfs kankerverwekkend. Zelf gebruik ik tot hiertoe een FFP2 mond/neus masker, maar ik vrees dat ik betere bescherming zal moeten aanschaffen. Ik ben zelf een hobbyist in het houtdraaien.
De vraag is, wat gebruiken jullie voor bescherming?
Afzuiging. Mocht ik veel gaan schuren dan een stof/chemiemasker, maar dat gebruik ik eigenlijk alleen als er flinke oppervlakken geschuurd worden, niet als ik even een stukje ga houtdraaien.

Een statement dat 'de meeste houtsoorten giftig, zelfs kankerverwekkend zijn' wekt bij mij niet veel vertrouwen in de achtergrond van het artikel. De meeste houtsoorten zijn niet giftig. SOmmige wel uiteraard. Stof inademen is ongezond, maar dat is veelal onafhankelijk van de feitelijke (ch3emische) samenstelling van dat stof - PM2.5 is bijvoorbeeld niet veel gevaarlijker als het steen-, metaal-, kool-, houtstof of bijvoorbeeld zoute spray van zeelucht is...

Het risico is voor hobbyhoutbewerkers niet overdreven groot (het hazard is laag, en de blootstelling (hoeveelheid maal tijdsduur) ook - het risico is vooral relevant voor beroepsmatige blootstelling). Voor hobbyisten is het sensibilisatierisico relevanter dan het carcinogeniteitsrisico. Ik denk dat een FFP2 masker voor hobbydraaiers voldoende is. Ventilatie van je werkruimte (zodat stof niet lang blijft hangen) is ook zinvol.

Mocht je toch het idee hebben dat je ademfilter niet voldoende is dan zou je aan een respirator kunnen denken - zo'n gelaatscherm met ingebouwde afzuiging en filtering.

Edit: ik heb even naar je link gekeken - ik kan dat nauwelijks een artikel noemen. Het gaat bovendien met name over blootstelling (en dan met name beroepsmatige blootstelling), niet bijzonder over hazard (het intrinsieke gevaar van HOUTstof). De leidende factor hier is met name dat 'houtwerkers' veel meer dan andere beroepsgroepen onbeschermd aan hoge hoeveelheden stof worden/zijn blootgesteld, en niet zozeer dat houtstof nou specifiek zo gevaarlijk is... Bij de meeste andere 'stofberoepen' is er (tegenwoordig) al veel meer aandacht voor adembescherming en andere maatregelen voor het voorkomen van blootstelling...

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.186
966
Nootdorp
Ik ben hobbyist en ben 3 a 4 uur per week met hout bezig. Ik zet de garagedeur open en ik heb een cycloon afzuiging.

• Leuk

verwa

Actieve deelnemer
24 aug 2016
25
0
De kempen (Antwerpen)
Ik ben ongeveer 2 à 3 uur bezig per dag, en de deur staat altijd open. Ik heb nu een gelaatsmasker gekocht waar P3 filters oppassen. Dat zou me veilig moeten houden.
Bedankt voor alle reacties en de info die jullie me bezorgd hebben. (y)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Hopelijk woon je niet in de buurt van stallen met pluimvee, rookt er niemand in je omgeving, kom je niet in een omgeving met druk verkeer, woon je niet in een gebied waar radon uit de bodem komt en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Uiteraard is voorzichtigheid geboden en moeten de nodige maatregelen genomen worden maar paniek is nergens voor nodig.
Bij sommige (voornamelijk exotische) houtsoorten en hout met slaap mag je geen risico nemen. Er zijn houtsoorten die ronduit giftig of sterk allergeen zijn.

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
310
38
Er is weldegelijk een risico voor het ontwikkelen van verschillende vormen van kanker door blootstelling aan houtstof.
En dan niet alleen van 'exotische' hardhoutsoorten , maar ook bv. eik, beuk en noten.
Houtstof is Europees, en in Nederland, geclassificeerd als kankerverwekkend en alszodanig opgenomen in de SZW-lijst van kankerverwekkende stoffen.

Maar zoals Henk ook aanhaalt, het risico wordt bepaald door de blootstellingsduur/ frequentie en de dosis.

Neemt niet weg dat ook voor de hobbyist het verstandig is om blootstelling aan houtstof te voorkomen, ongeacht welke andere risico factoren er in je omgeving aanwezig zijn.

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Ik ben ongeveer 2 à 3 uur bezig per dag, en de deur staat altijd open. Ik heb nu een gelaatsmasker gekocht waar P3 filters oppassen. Dat zou me veilig moeten houden.
Bedankt voor alle reacties en de info die jullie me bezorgd hebben. (y)
2 tot 3 uur aan je hobby. Per dag! Ik ben jaloers.

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
Maar zoals Henk ook aanhaalt, het risico wordt bepaald door de blootstellingsduur/ frequentie en de dosis.
Het is, wat @mathieu eigenlijk ook impliceert, het opstapelen van de 'belasting' die de echte problemen veroorzaakt.

Ja, er zijn stoffen die direct gevaarlijk zijn, bekendste is asbest. Daar hoeven we het niet over te hebben.

Fijnstof in z'n algemeen, zeker als je in de stad woont (autobanden!), is een toenemend probleem. Dat levert een steeds toenemende belasting, je "hobby stof" komt daar boven op. Het hoeft niet meteen longkanker op te leveren, er is voldoende andere long gerelateerde ellende die je ook niet wilt.

PBM's en een afzuiging dus. Altijd.

• Leuk

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.321
540
Prov. Groningen
In droge zomers, zoals nu, slaat steeds vaker de roetschorsschimmel toe bij de esdoorn. Die verzwakken wat en kunnen dan een prooi worden voor deze schimmel. Nu is dat niet alleen sneu voor de boom, maar het kan ook lelijk aflopen met de mens die deze schimmel(sporen) in ademt. Ernstige longproblemen van allerlei soorten en kan soms de dood tot gevolg hebben. Dus even uitkijken met het verwerken van (zieke) esdoorn.
Bron; NRC 14/15 mei 2022.
Ik weet het al enige tijd geleden, maar gezien het topic wel actueel.

• Leuk
Waarderingen: mathieu, verwa en mink

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Het is, wat @mathieu eigenlijk ook impliceert, het opstapelen van de 'belasting' die de echte problemen veroorzaakt.

Ja, er zijn stoffen die direct gevaarlijk zijn, bekendste is asbest. Daar hoeven we het niet over te hebben.

Fijnstof in z'n algemeen, zeker als je in de stad woont (autobanden!), is een toenemend probleem. Dat levert een steeds toenemende belasting, je "hobby stof" komt daar boven op. Het hoeft niet meteen longkanker op te leveren, er is voldoende andere long gerelateerde ellende die je ook niet wilt.

PBM's en een afzuiging dus. Altijd.
Ik ben het niet eens met de stelling dat asbest direct gevaarlijk is. Asbest is zoals veel andere 'gevaarlijke' stoffen pas problematisch als je gedurende langere tijd grote hoeveelheden inademend.
Wat niet wil zeggen dat je geen voorzorgsmaatregelen moet nemen om risico te beperken.
Alleen vind ik dat er omtrent asbest tegenwoordig nogal hysterisch gedaan wordt (maar dat is mijn persoonlijke mening). Er zijn zoals ik al aanhaalde veel en grotere risico's, vaak niet gekend of weggemoffeld.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.