houtsoorten die de gezondheid kunnen beïnvloeden

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ben een aantal keren wat artikelen tegen gekomen hier m.b..t. hout stof.
Diverse verwijzingen naar lijstjes maar de meesten waren niet volledig.

Zojuist weer eens op zoek naar een allergische reactie van mijn vrouw en stuit nu op een redelijk volledige lijst, die ik uiteraard met jullie wil delen.
( geen idee of de lijst al eens gelinked is hier, dan is het jammer maar beter 2x geplaatst dan niet, dunkt me )


http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...-Rpx71WbQZ6EU_qNaffSbwg&bvm=bv.91665533,d.bGg
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Dat is een behoorlijke lijst! Krijg bijna het idee dat elke houtsoort onveilig is, heb zelf nooit last van houtstof behalve van padoek dan heb ik het gevoel dat ik peper aan het opsnuiven ben...
 
ELKE houtsoort beïnvloed de gezondheid, het gaat er alleen om in welke hoeveelheden.Tuurlijk dat je gezondheidsproblemen krijgt als je elke dag tientallen grammen houtstof opsnuift in de werkplaats(uiteraard gebeurt die vrij zelden) Ik denk dat je specifiek moet kijken naar de soorten die met kleine hoeveelheden al behoorlijke problemen veroorzaken want dat zijn de soorten waarvoor je moet oppassen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Tjonge, wat een lijst....
Misschien toch maar eens voor een luchtververser gaan sparen.
En mijn werkplaats aanpassen zodat er zo min mogelijk stof kan blijven liggen. (geen legplanken meer, maar dichte kasten!!).
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
jammer dat er geen concentraties/hoeveelheden bij elke houtsoort staan. Misschien een idee om het in de hout database op te nemen?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
jammer dat er geen concentraties/hoeveelheden bij elke houtsoort staan. Misschien een idee om het in de hout database op te nemen?

Ik versta wat je wil zeggen maar het lijkt me heel moeilijk te evenaren, iedereen reageert anders op éénzelfde hoeveelheid in je lichaam dus dat wordt moeilijk denk ik dan.

Groetsels.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Stof is zowiezo niet goed voor een mens.... Houtstof is zeker geen uitzondering..Zet mij in een ruimte waar iemand iroko schuurt en dan heb ik de dag erna enorme jeuk. Laatst iemand gesproken die extreem allergisch was voor cocobolo. Hij stuurde een foto...:( Het gebied rond zijn ogen was zo opgezet dat hij nauwelijks iets kon zien...

Dus : Goede afzuiger , goede fijnstoffilter !!!
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Ik dacht even dat ik gek was, maar ik gok dat het bericht van Degni een ongerelateerde spam post is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als ik op de link klik, komt er geen lijst tevoorschijn, alleen een leeg scherm dat leeg blijft.
En ondertussen staat er misschien een paard (van Troje) ongezien in de gang. Er kan zomaar onzichtbare rotzooi binnen zijn gekomen. Niet op klikken is de boodschap bij zulke links.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Buiten het feit dat veel houtsoorten een allergische reactie, jeuk, irrriatie of onstekingen kunnen veroorzaken, kan langdurige blootstelling aan houtstof (met name hardhout) tevens neus- en/of longkanker veroorzaken. Dus het kan zeker geen kwaad om wat extra maatregelen te nemen in je werkplaats om blootstelling aan houtstof te beperken (afzuiging, gebruik filtermasker)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Bij mijn weten was/is eikenhout kanker verwekent
Niet voor niets ziet men op YT hobby werkers met maskers voor ,
Geluk dat dankzij de pc er meer bekendheid aan komt
Vroeger werd men uitgelachen als je oordoppen droeg of stof masker ,
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Even voor de goede orde: Dit topic is van 2015. De link werkte toen. Als ik de draad doorlees heeft er spam tussen gezeten met een link. Dat die problemen geeft is logisch.
De orginele link lijkt niet meer te werken, ja ik heb op de link geklikt*). Het lijkt een pdf geweest te zijn maar niet meer te bestaan. Jammer.

*) als je met linux werkt kan er geen virus op je pc komen die ellende veroorzaakt. Heb je geen virusscanner nodig en andere balast. 't is maar een tip.
@O Peatey: Probeer eens software te laten draaien die gewiste bestanden terug kan halen. Wellicht komt er nog wat boven water. Helaas kan ik geen programma aanbevelen, want geen ervaring met windows programma's. Sterkte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.