Houtsoort binnenraam.

Lefman

Nieuw lid
11 mrt 2022
8
0
Gent
Hallo,

Ik ben nieuw hier en probeer in mijn huis alles zelf te doen. Nu heb ik 6mm dikke ramen op maat laten maken en deze zoek ik te installeren zoals op bijgevoegde foto. De dikte van het hout zou 12mm zijn. Mijn vraag is welk hout zouden jullie aanraden. Gaat Zwart geschilderd worden dus de houtsoort ga je niet meer zien.

Ik dacht dat MDF wel voldoende zou zijn, maar mss moet ik toch sterkere soort gaan.
 

Bijlagen

  • ruit mondriaan.png
    ruit mondriaan.png
    323,9 KB · Weergaven: 41

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Gaat het om het deel waar het glas in komt?
Ik ben namelijk benieuwd hoe je de ramen zelf gaat monteren, want ik zie alleen een dun kader met daarin glas. Maak je een kader met aan de andere kant glaslatten? Of wil je het glas op een andere manier monteren?
Ik denk dat als je werkt met glaslatten dat je niet veel houvast gaat hebben aan MDF en zeker niet als het 12mm is.
Als je de ruiten in het kader wil laten vallen zal er aan 2 zijden een groef komen en dan lijkt me 12mm überhaupt te dun.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Lijkt me meer werk en kosten om alle kopse kanten af te werken van mdf dan om voor net hout te gaan.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Geheel met @RVester eens.

Daarnaast, hoe zit het met de stevigheid. Het glas draagt wel mee maar kan die hele constructie ook tegen druk? Als er iemand tegen aan duwt, of valt (veiligheidsglas? Eisen?)

In het glas in lood heeft men speciaal lood voor dit soort dingen, er zit dan eeen stalen stip in het lood verwerkt. Het geheel moet dan nog steeds wel in een stevig kozijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.