Houtsnijders/whittlers verzamelt u!

AnitaVvG

Nieuw lid
28 aug 2022
13
24
Drenthe
Ik weet niet of er al zoiets bestaat in het forum.
Maar het lijkt mij erg leuk, als iedereen met als hobby houtsnijden/whittlen zich op 1 plek samenvoegt.
Omdat er ontzettend veel houtbewerkers zijn, maar erg weinig snijders. Ik vind het lastig om met andere Nederlandse houtsnijders in contact te komen. Via Instagram en een aantal groepen of Facebook, wel in contact gekomen met enkele. Maar volgens mij kan het meer! 😁
Lijkt het jou ook leuk om met andere houtsnijders over deze vorm van houtbewerking te kletsen, kom dan samen met mij proberen van deze draad iets leuks te maken!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Hoi Anita, ik doe graag mee hoor in dit topic. Ik ben beginnend houtsnijder en zou niet zo snel een topic openen om mijn mja, zeg maar eerste werkjes te tonen of mijn eerste ervaringen te delen haha.

Wellicht kunnen we 1 topic maken om gewoon je 'hapsnap' houtsnij kunsten te tonen of je vragen te stellen over houtsnijden zonder dat je er een heel nieuw topic hoeft te openen? Net zoiets als het 'Toon hier je oude nieuwe handgereedschap' topic?

Natuurlijk is iedereen vrij om te besluiten of hij zelf een topic wil openen als het een wat uitgebreider snijwerk is (ik denk dan bv. aan het prachtige werk van @meron) maar als je gewoon even iets wil laten zien of wil vragen, dan een topic als deze?

Of dat topic in "Houtsnijden-gereedschap-en-werkwijze" of in "Houtsnij-beeldhouw-en-intarsia-werkstukken" past, weet ik niet :)

• Leuk
Waarderingen: meron, jaap en AnitaVvG

AnitaVvG

Nieuw lid
28 aug 2022
13
24
Drenthe
Hoi Anita, ik doe graag mee hoor in dit topic. Ik ben beginnend houtsnijder en zou niet zo snel een topic openen om mijn mja, zeg maar eerste werkjes te tonen of mijn eerste ervaringen te delen haha.

Wellicht kunnen we 1 topic maken om gewoon je 'hapsnap' houtsnij kunsten te tonen of je vragen te stellen over houtsnijden zonder dat je er een heel nieuw topic hoeft te openen? Net zoiets als het 'Toon hier je oude nieuwe handgereedschap' topic?

Natuurlijk is iedereen vrij om te besluiten of hij zelf een topic wil openen als het een wat uitgebreider snijwerk is (ik denk dan bv. aan het prachtige werk van @meron) maar als je gewoon even iets wil laten zien of wil vragen, dan een topic als deze?

Of dat topic in "Houtsnijden-gereedschap-en-werkwijze" of in "Houtsnij-beeldhouw-en-intarsia-werkstukken" past, weet ik niet :)
Ik weet niet in welk onderdeel het het best kan worden geplaatst. 😊

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
446
199
Groene Hart
Je zou in die rubriek een topic aan kunnen maken met een naam als b.v.
"Het grote houtsnijders topic" of iets dergelijks, inderdaad net als het al heel lang lopende nieuwe oude gereedschap topic/draadje.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.648
636
Nou nee. Niet om het tonen.
Meer waar je mee bezig bent, vragen hebt over van alles wat houtsnijden gerelateerd is. Hout, techniek, messen, gutsjes noem maar op.
Dan is het duidelijk dat je het in Houtsnijden, gereedschap en werkwijze post, zoals de moderator, Jaap, het ook al aangaf.
Niet twijfelen, gewoon doen.
Er staat reeds een massa informatie in de twee houtsnijders categorieën. Er zich in verdiepen zal leerrijk zijn.

groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
109
53
Eindhoven
Hallo medehoutsnijder Anita, Ik heb gisteren aan de websitemanager gevraagd een apart forumpje te maken voor houtsnijders en dan meteen een onderverdeling in 1.houtnijders/beeldhouwers met beitels en gutsen en 2.houtsnijders met messen. En dan 2. weer in 2a. reliëfsnijders en sculptuursnijders en 2b. lepelsnijders. De bijdragen van de houtsnijders komen te weinig uit de verf temidden van de andere houtbewerkers.7B0668FD-7803-4917-A4BC-77C966E6864F.jpeg

F11279AD-DCD9-4FF7-80F2-E5B3818F68A0.jpeg

E47598AA-BBD1-43E2-A119-0181EA918D8A.jpeg

FA486127-A35E-4551-AE30-4641F4DDB911.jpeg

A762EE0F-36B0-440C-A7C2-5B0EA543487A.jpeg

185EC2C4-FAF6-4113-AA40-45A385D28940.jpeg

Design en snijden van gebruiksvoorwerpen is een heel andere tak dan figuursnijden en vergt ook andere vaardigheden en andersoortige creativiteit. En natuurlijk andere gereedschappen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: chrisvanaar

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
109
53
Eindhoven
Hoi Mans, allicht weet ik dit. Maar dat is niet mijn vraag en gaat ook niet in op mijn argumenten.
Maar snijd jij ook hout met messen? Publiceer eens een werkstuk en toon je mesjes. Maar de mesjes en ander gereedschap moet dan weer onder een ander draadje. Begrijp je me nu?

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
109
53
Eindhoven
Hallo medehoutsnijder Anita, Ik heb gisteren aan de websitemanager gevraagd een apart forumpje te maken voor houtsnijders en dan meteen een onderverdeling in 1.houtnijders/beeldhouwers met beitels en gutsen en 2.houtsnijders met messen. En dan 2. weer in 2a. reliëfsnijders en sculptuursnijders en 2b. lepelsnijders. De bijdragen van de houtsnijders komen te weinig uit de verf temidden van de andere houtbew

Design en snijden van gebruiksvoorwerpen is een heel andere tak dan figuursnijden en vergt ook andere vaardigheden en andersoortige creativiteit. En natuurlijk andere gereedschappen.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.648
636
maar als er voor ieder stukje gereedschap en snijwerk een sub forum aangemaakt word, is het al gauw een rommeltje.
Ja , dat vind ik ook, beter het bestaande laten zoals het is.

Bovendien wordt er in de bestaande rubriek " houtsnij , beeldhouw en intarsia rubriek" niet veel gepost.

Nu alles te samen staat is het best wel te overzien.
Bij onderverdeling zullen een aantal rubrieken te weinig gebruikt worden. Bovendien is intarsia niet eens opgenomen bij de voorgestelde rubrieken. Tevens zij er ook werkstukken die als "cross over" tussen de rubrieken invallen, enz.

groeten ,
Ornament

• Leuk
Waarderingen: vandikte

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
109
53
Eindhoven
Hallo Ornament, welk soort houtsnijden met messen beoefen jij? Werk jij bij de bekende Vlaamse school voor houtsnijkunst? Woon jij in de buurt van Eindhoven? Kortom, ik kon je profiel niet vinden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.