Houtsnij - beeldhouw - opleiding: presentatie

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Hallo Allen,

Er is een nieuwe presentatie over de Houtsnijden en Beeldhouwen in hout. Er worden door de leerlingen nooit frezen gebruikt, nooit geschuurd, nooit iets als een Dremel gebruikt. Alleen handgereedschap uit blank staal. Met strakke geometrie geslepen en afgewet ( uiteraard zonder slijphulp) om er de grootste controle over te hebben.

Het gaat hier over een lange vakkundige opleiding op zaterdagen, geen korte (dure) workshops zoals die in Nl wordt aangeboden.


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Tof hoor. Wat is het idee over het niet-schuren? Ik gebruik zelf wel vaak schuurpapier voor het laatste polijstwerk. Dan gaat het wel om korrel 600 of 1200, maar het voegt echt wel wat toe bij wat rondere vormen. Is dat eigenlijk not done?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Een met de hand geschaafd stuk hout, alle kanten, ziet er anders uit dan een geschuurd stuk hout . Dit laatste zier er wat zachter uit. Wat meer afgerond aan de kanten enz. De glans is ook anders enz.
Een geschuurd beeld of ornament (indien mogelijk) hebben een totaal ander karakte dan een gesneden ornament. Met houtdraaien is dat net zo: snijdend draaien (ook al schuur je lichtjes) ziet er anders dan schrapen en veel schuren. Ik denk aan werk met veel profielen , tussen de centers gemaakt.

Als je je beter kunt uitdrukken door je creaties te schuren, dan moet je dat doen, daar kan niemand iets tegen hebben.
Wil je iets barok gaan maken , bijvoorbeeld bij een restauratie, dan is het bijna altijd een misdaad.

Bij het doorgeven van het traditionele houtdsnijden als vak ligt het anders. Schuurpapier is maar een 19de eeuwse uitvinding, dus dat werd niet gebruikt in de periode daarvoor.

Daarvoor hadden we wel haaienhuiden en nog iets plantaardigs waarmee zou kunnen geschuurd worden. Maar of dit altijd en overal in voldoende kwaliteit en met een "bruikbare korrel ter beschikking was", is maar de vraag. Dit is voor als we er zouden aan denken om te schuren, maar waarom zouden we dat . We hebben het hierover het snijden, en laten het polychromeren buiten beschouwing.
Met een guts en beitel ga je veel sneller en als je echt veel controle over die gereedschappen hebt dan "valt het beeld uit de beitel", schuren is gewoon niet nodig.
Je kunt gewoon niet overal komen
Het karakter krijg je gewoon niet authentiek, niet zo overtuigend strak als met snijgereedschap.. Met een Dremel ook niet...
De details worden weggeschuurd
Vraagt heel veel tijd, probeer daar eens van te leven, nu of in vervlogen tijden. Vroeger moest het ook hard vooruit gaan, hoe meer je kon maken , hoe meer je kon verkopen....en in de Beeldhouwersstraat was je niet de enige beeldhouwer die bedrijvig was.
Scherpe details zoals bladranden worden afgerond, de leesbaarheid verlaagd, ziet er eerder pretpark-achtig uit en mist de geest uit die tijd overtuiging ( beeldtaal) en frisheid.
Najaarshout en voorjaarshout (jaarringen) zijn niet even hard, dus zonder adequate steun achter het papier ( steeds mogelijk?neen) zal het toch niet zo strak staan.


Daar zou een college over gegeven kunnen worden.

Misschien nog toevoegen dat het werken met bepaalde gereedschappen ook een specifieke vormgeving (nuances) genereert. "Gelukkige, overtuigende, beitelstreken" maken deel uit van de beeldtaal, van het karakter. In dit soort opleidingen, waar men echt het vak , dus vooral die klassieke beeldtaal met alle nuances, doorgeeft , zal er nergens geschuurd worden. Je mag Europa aflopen ...veel traditionele opleidingen zijn er toch niet meer over..

Nogmaals, voor jou creaties gebruik je natuurlijk de middelen waarmee je je best kan uitdrukken. Moest ik een groot abstract beeld maken (is niet traditioneel houtsnijwerk) dan zou ik ook kettingzaag en schuurmachines overwegen...

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Prachtig Ornament,

Kunst met de grote K , wat een vakmanschap zeg.
Waarom heb ik niet zoiets gedaan toen ik 35 jaar jonger was :cry:.

Wat ben ik dan maar een amateur als ik die kunstwerken zie.

Goed om te zien dat er nog jonge mensen zijn die dit vak willen leren.
Ook nog bedankt voor jouw uitleg na de vraag van Meron.
Ik ga toch eens proberen of ik iets kan prutsen zonder gebruik te maken van schuurpapier.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Prachtig Ornament,

Kunst met de grote K , wat een vakmanschap zeg.
Waarom heb ik niet zoiets gedaan toen ik 35 jaar jonger was :cry:.

Wat ben ik dan maar een amateur als ik die kunstwerken zie.

Goed om te zien dat er nog jonge mensen zijn die dit vak willen leren.
...

Groet Edwin

Hallo Edwin,

Kunst is nog iets anders, dit is kunstambacht.
Die grote K zouden we kunnen gebruiken voor Kunde.

Omschrijf een ambachtelijk beeldhouwer of houtsnijder als iemand wiens vak het is om met het medium "ruimtelijke vormen" alles te kunnen uitdrukken. Leven en overtuiging in een sculptuur blazen behoort daarbij.

Dat de beeldhouwtechnieken ( of houtsnijtechnieken) beheerst en gekend zijn is er evident ook bij, maar dat is het lichtste ( kleinste en makkelijkste) gedeelte.

Vind je het te laat om nog een zaterdagcursus te volgen?

Groet
Ornament

www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Of het talent is , is moeilijk te vertellen. Wat wel zeker is dat de studenten die de gepresenteerde werken maakten de houtsnij- training - school volgen ( de academie) , en daar hun vaardigheden en kennis ontwikkelen en uitbouwen. Er zitten stevige methodieken achter. Te vergelijken met iets als muziekonderwijs.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984
Hallo Edwin,

Kunst is nog iets anders, dit is kunstambacht.
Die grote K zouden we kunnen gebruiken voor Kunde.

Omschrijf een ambachtelijk beeldhouwer of houtsnijder als iemand wiens vak het is om met het medium "ruimtelijke vormen" alles te kunnen uitdrukken. Leven en overtuiging in een sculptuur blazen behoort daarbij.

Dat de beeldhouwtechnieken ( of houtsnijtechnieken) beheerst en gekend zijn is er evident ook bij, maar dat is het lichtste ( kleinste en makkelijkste) gedeelte.

Vind je het te laat om nog een zaterdagcursus te volgen?

Groet
Ornament

www.houtsnijden.eu
Hallo Ornament,

Ik zou die cursus graag willen volgen en misschien had ik die 30 jaar geleden gewoon gedaan moeten hebben.
Toen was de tijd anders en helaas kan ik nu door mijn functie bij het rijk niet deelnemen aan een cursus.

Ik zou wel graag een keer tijdens een cursus dag op bezoek willen komen.


Groet Edwin ,
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Ik ga toch eens proberen of ik iets kan prutsen zonder gebruik te maken van schuurpapier.

Groet Edwin
Dat is het proberen waard, en je wordt er handiger door. Voor grotere delen kun je , indien nodig, even nabewerken met een schraapstaal met de juiste vorm. Dat is ook blank staal. Voor details moet je het niet gebruiken.

groeten

Ornament

film houtsnijden, beeldhouwen
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
De video doet mij denken aan het beeld wat het Rijks onlangs aankocht. Helaas kan ik geen deelbare foto vinden.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
dag Ornament, is er al een datum bekend van de open dag? Deze wil ik alvast in mijn agenda zetten. Ben benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.