houtskool schaal

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dit kleine schaaltje is van vurenhout gemaakt en voornamelijk bedoeld als test voor het branden.
Ik ben er best tevreden mee achteraf gezien.

side.jpg

Er is ook een filmpje van: Pyro Platter
 

Bijlagen

  • bottom.jpg
    bottom.jpg
    499,2 KB · Weergaven: 24
  • top.jpg
    top.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 24
  • top_persp.jpg
    top_persp.jpg
    620,9 KB · Weergaven: 23

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Ruben, onder <werkwijze> staat ie prima als je daar nog wat meer over schrijven wilt. Toevallig heb ik een grote esdoorn vaas waar ik van overweeg om die binnen of buitenkant te branden dus ben ik wel benieuwd hoe je dat aanpakt.

groet, Hans
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dag Hans, dat is eigenlijk best eenvoudig. ik heb een gasbrander gebruikt uit een doe-het-zelf zaak. zo eentje waar een campingaz achtige vulling in past. dat is wel ongeveer het juiste formaat om goed te branden. Voor kleinere werkjes waar je maar licht wilt branden om bvb de poriën op te zetten, gebruik ik een creme brulee brander. die zijn wat kleiner en dus beter om details voorzichtiger te branden.

Daarnaast heb ik altijd een platenspuitje met water bij de hand... want vuur :D . Ik verwijder ook even het stof van de draaibank. op de grond en dergelijke zou dat ook moeten, maar daar heb ik het water voor.

Voor de rest is er niet veel aan hoor. je kan ofwel oppervlakkig branden en dan met een staalborstel het roet verwijderen. ofwel "diep" branden voor een houtskool effect te krijgen. bij de eerste variant verwijder je het zachtere hout en blijft de hardere nerf over en krijg je textuur. dit kan je een aantal keer herhalen voor een dramatisher effect. daarna kan je dan kleur toepassen als je wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Merci voor de uitleg, de esdoorn vaas is (nog maar) een paar mm dik maar met een flinke spuitfles water zou het zo moeten lukken. Mijn brander zit aan een steel dus kun je ook onderin komen. maar eens zien hoe dat gaat, volg week of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.