Houtschijf en epoxy

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
17
4
Beste mensen,
Ik wil van een schijf kops eiken een bijzettafel maken. 3 cm. dik, met een muliplexp-plaat er onder geschroefd en gelijmd voor de stevigheid.
Eiken scheurt natuurlijk. Daarom wil het hele stuk sealen met heldere epoxy, ook om de scheuren te vullen.
Daarna wil ik de bovenkant schuren tot ik weer kops hout heb. Voor het ‘houtgevoel’ en met olie behandelen.
Kan dat wel? Als de houtvezels vol getrokken zijn met epoxy kan het toch geen olie opnemen?
ik wil de hele epoxy laag van de bovenkant er af schuren. Wat voor olie kan ik er het beste op smeren? Tung olie?
Alvast dank voor het meedenken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.170
551
Moordrecht
Iedere olie voldoet. Het zal wellicht iets minder intrekken, maar dat zal minimaal zijn. Daar zou ik me niet druk over maken. Ik gebruik het liefst Danish oil of een hardwaxoil
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

hdv

Post veel
24 nov 2019
885
463
Noord-Veluwe
Als ik me niet vergis werken de mensen van Blacktail Studio hun epoxy-tafels ook af met olie/hardwax. Als ik dat correct heb onthouden, zou je dus denken dat dat goed moet gaan. Wie weet kun je informatie die je nodig hebt uit hun filmpjes halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.870
2.680
Gaanderen
Als ik me niet vergis werken de mensen van Blacktail Studio hun epoxy-tafels ook af met olie/hardwax. Als ik dat correct heb onthouden, zou je dus denken dat dat goed moet gaan. Wie weet kun je informatie die je nodig hebt uit hun filmpjes halen.
Er is inderdaad een filmpje waarin blacktail studio uitlegt wat hij precies gebruikt. Even zoeken op Youtube
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
17
4
En hoe ga je voorkomen dat die eiken schijf niet vlak meer is na het drogen? 3 cm is niet zo heel dik, en een cm hoogteverschil schuur je niet zomaar weg.
De schijf is uit een stamstuk van ca 30 cm dik dat sinds jan. 2018 in het houthok heeft staan drogen. Er zit nu, 2 maanden na het schijfzagen, een hel lichte kromming in. Die schuur je er inderdaad niet uit.
Er is inderdaad een filmpje waarin blacktail studio uitlegt wat hij precies gebruikt. Even zoeken op Youtube
Dank, ik ga kijken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.786
1.000
Omgeving Eindhoven
Voor het vlakken van de schijf, zou je ook kunnen kijken om 'm te vlakken met een bovenfrees in een slede. Zoek op Youtube maar eens op "router sled" dan kom je genoeg voorbeelden tegen om die simpel te maken.
Dus ingieten en er na uitharden een paar m vanaf frezen, en daarna schuren en verder afwerken.
En anders, het mag misschien ook wel een robuuste boomstamschijf blijven, helemaal spiegelglad en vlak hoeft toch ook niet?

Voor zover ik weet gaat epoxy en olie inderdaad gewoon samen. Maar als ik jou was zou ik eerst een test doen om te kijken hoe het uitpakt. Heb je toevallig nog een stuk van die sta liggen om een kleine test op te doen? Zou zonde zijn als je de stam ingiet in epoxy en olie, en het komt er niet uit zoals je bedacht had.

Ik zou de schijf eerst nog een tijd binnen laten nadrogen. In het houthok is het waarschijnlijk vochtiger dan in de woonkamer, het is zonde als deze toch verder gaat werken. (al weet ik niet of dat inderdaad misschien niet meer opgaat als deze geheel wordt geseald?)
Ik heb zelf ook nog een schijf noten liggen die een aantal jaar buiten overdekt heeft voorgedroogd, deze heb ik vorig jaar met de bovenfrees ruw gevlakt en ligt nu een jaar binnen en hier ga ik (als ik tijd heb) deze zomer ook een tafeltje van maken. Ik lees dus hier graag mee hoe je het verder aanpakt (en we zien hier ook graag foto's!).
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
zelfs water heeft behoorlijk wat tijd nodig om hout volledig te verzadigen epoxy is behoorlijk dikker
het zal er een stukje indringen maar zeker niet volledig verzadigen.

het is overigens beter om je schijf eerst voor te behandelen met de kwast en dit te laten verharden dan sluit je het hout af en komen er minder luchtbellen in als je gaat gieten
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.127
1.764
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is speciale injecteer epoxy, die is een stuk dunner en wordt o.a. gebruikt als dikkere onderdelen onder vacuüm injecteert. Je kan dit ook gebruiken als eerste impregneerlaag, als je hout in constructies, zoals boten gebruikt in combinatie met epoxy, glasvezel etc.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.