Houtrot in kozijn door naar binnen deel

JohanR

Nieuw lid
17 mrt 2025
5
0
Zeist
Ik ben bezig met de reparatie van de onderdorpel van een kozijn voor 2 ramen naast elkaar. De houtrot is echter al van het buitendeel van de onderdorpel naar het binnendeel. Ook de staanders zijn aan de buitenkant aangedaan. Nu wil de gehele onderdorpel vervangen. Daarvoor moet ik dus ook het deel onder de drie staanders weghalen. Ik krijg natuurlijk nooit meer zo'n mooie verbinding met de staanders als een nieuw kozijn. Wordt het wel stevig genoeg als je de gehele onderzijde van zo'n kozijn vervangt? Het kozijn is 199cm breed en 116cm hoog de 3 staanders zijn 5cm breed.

WhatsApp Image 2026-07-19 at 16.57.19.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.553
4.460
Glas er uit, raam er uit. Stijlen onder 45 graden doorzagen. Met de lage kant buiten. Nieuwe onderdorpel met lood er in, neuten op maat zagen. Van binnenuit gaten voor 16mm deuvels boren en met lijm of epoxy in elkaar zetten. Deuvels afzagen en met de boor iets in het kozijnhout verzinken. Afwerken met plamuur. Spul in de grondverf zetten. Onderste scharnier in hakken, raam er weer in. Glasband in de sponning, glaslatten ontdoen van kit en weer monteren. Vermoedelijk nieuwe ventilatie lat onder en in de sika. Schilderen.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.474
250
Gem. Winsum (Groningen)
Zeker stevig genoeg en je krijgt het bij precies werken goed aangesloten (uit eigen ervaring). Maar als je het eruit kunt halen lijkt me dat de reparatie makkelijker verloopt.

Wat ik zelf zou doen: gehele onderdorpel vervangen of evt. zelfs beperken tot de ruim weggesneden ondereind van de staanders. Neem in elk geval iets met de kwaliteit van easy care en volg de voorschriften. Geen compromissen sluiten .
Velen zullen deze aanpak niet kiezen. Begrijp ik ook. Maar zo heb ik het gedaan

PS.: ik lees net de bijdrage van Chevy66. Heeft veel meer ervaring dan ik.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.155
932
Oss
Glas er uit, raam er uit. Stijlen onder 45 graden doorzagen. Met de lage kant buiten. Nieuwe onderdorpel met lood er in, neuten op maat zagen. Van binnenuit gaten voor 16mm deuvels boren en met lijm of epoxy in elkaar zetten. Deuvels afzagen en met de boor iets in het kozijnhout verzinken. Afwerken met plamuur. Spul in de grondverf zetten. Onderste scharnier in hakken, raam er weer in. Glasband in de sponning, glaslatten ontdoen van kit en weer monteren. Vermoedelijk nieuwe ventilatie lat onder en in de sika. Schilderen.
Hé Chevy, zoals jij het klinkt het als appeltje eitje :cool:
Ik zou er toch maar een nieuw kozijn in pleuren:p

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.512
874
Ik heb weinig ervaring met plaatsing en vervanging van kozijnen maar bij zo'n uitgebreide houtrot zou ik toch eerst eens kritisch naar de constructie kijken. Als de aansluiting hout en lood niet goed is kan ik me voorstellen dat water onder het kozijn trekt. Dan is exact kopiëren van de oorspronkelijke situatie een garantie voor herhaling van het probleem.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.553
4.460
Rot komt bijna altijd door inwateren. Liggende delen moet je eigenlijk elk jaar even na lopen. En bij werken als dat nodig is. Vaak is de onderste kitnaad van de glaslat los. Even uitsnijden en opnieuw kitten en schilderen is het behoud van je kozijnen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.