Houtrek in nieuwe werkplaats

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hello,

Binnenkort zal ik op dit forum de bouw van mijn werkbank en het inrichten van mijn nieuwe werkplaats delen. Op dit moment ontbreekt daarvoor de tijd.

In die werkplaats wil ik een houtrek voor het bewaren van planken en balken. Ik kwam op internet vele mooie oplossingen tegen. Omdat mijn ruimte beperkt is, vind ik deze oplossing het meest geschikt.

houtrek.jpg

Op de foto en andere foto's van soortgelijke rekken kan ik niet goed zien hoe 'dik' de gebruikte balken zijn. Denken jullie dat 44 x 69 dik genoeg is? Hoe diep zouden jullie de metalen buizen in de balken doen?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of een idee over. Ik hoor graag. Bij voorbaat dank!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
sectie van de balken + afmetingen van de staven + te dragen gewicht dienen in verhouding te zijn
het komt er op aan om de gaten steeds in dezelfde richting te boren + de balken waterpas te plaatsen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Dat soort buis (conduit in de VS) is meestal ongeveer 19 mm doorsnede (3/4 inch) en op basis daarvan schat ik dat 44 x 69 wel eens de correcte maat zou kunnen zijn.
Inboren zou ik net niet doorgaand doen, maar wel met behulp van een mal zodat alles consistent is. NB Het lijkt erop dat de buizen onder een kleine hoek staan (5 graden of daaromtrent).
En dan nog een suggestie: boor wat meer gaten in een vast stramien, zodat je de buizen nog eens anders kunt insteken.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Dank @ZotVanHout: Aan afmeting van de staven dacht ik aan 30 a 35 cm, zodat ik nog voldoende ruimte overhoud om te lopen. Te dragen gewicht? Tja, vooral overgebleven balkjes vurenhout, wat planken vurenhout en wat teak- en beukenhout (niet heel dik). Heb ook nog een stapel eikenhouten vloerdelen, maar vraag me af of dat niet te zwaar wordt.

Dank @Bert Vanderveen: Inderdaad, conduit kwam ik ook tegen op internet. Dat is de buis die ik in gedachten heb (ook omdat ik 19 mm slangenboor heb liggen voor de gaten). Scherp gezien dat buizen in hoek zitten. Dat is denk ik steviger. Ben zeker van plan voldoende gaten te boren, zodat je afstand nog eens kan varieren.

Ik heb ook nog hardhouten palen liggen (voor buitengebruik) waar ik (nog) geen bestemming voor heb. Zou dat steviger zijn dan zacht hout?
 

eze

Nieuw lid
22 feb 2013
7
0
Mijn gedachten bij het zien van die foto zijn..
- zet de staanders gewoon op de vloer of op een horizontale ligger. Makkelijker uitlijnen en het gewicht staat gewoon op de grond in plaats van hangend aan een heleboel dikke keilbouten.
- op de foto staan wel heel veel staanders en dicht bij elkaar. Je zou ze bijvoorbeeld ook om de meter kunnen zetten en 1 keer eentje ertussen (dus 2x 50cm) voor het kortere hout.
- Misschien plastic doppen op de buizen, netter, minder scherp, rond hout rolt er niet af..
- conduit buis ken ik niet zo. ziet er vrij dunwandig uit. Kan het niet gewoon met cv buis van de bouwmarkt?
- niet vergeten de muur eerst de schilderen ;-)

Leuk projectje, zal lekker opruimen. 👍
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Het soort hout maakt hiervoor niet veel uit. In zachter hout is boren makkelijker.

Ik heb een stel soortgelijke lijmrekken gemaakt van gewone vuren/grenen panlatten, onderin voorzien van een inslagmoer en een bout (10 of 12 mm), als steun op de vloer. Latten met een paar hoekijzertjes op de wand vastgezet. Per lat hangt er soms wel een kilo of 40, 50 aan (of misschien wel meer - die Bessey parallelklemmen wegen best veel) en dat gaat zonder problemen.

Qua krachten zit het ongeveer zo: het gewicht dat drukt op de liggers (bij jou dus het hout) wordt overgedragen op de staande lat aan de muur, blijft dus hoofdzakelijk een verticale kracht (een lichte hoek van de ligger helpt hierbij), en die wordt dan geconcentreerd op 1 punt - de moer op de vloer. De hoekijzertjes doen niet veel, behalve de lat fixeren en wat laterale krachten opvangen.

Mocht je de staanders met slagpluggen of schroeven in wandpluggen bevestigen, dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat elke schroef bestand is tegen misschien wel een paar honderd kilo 'afsnijdkracht' (geen idee hoe dat in NL heet - in IE heet dat 'shear force').

Heel vaak worden dit soort constructies veel te zwaar uitgevoerd, onder het motto 'te veel is nooit te weinig'... Voor mij is de lol het juist met zo min mogelijk materiaal te doen.
Als je gymnastische oefeningen aan je rek wilt doen is het natuurlijk een heel ander verhaal.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
20230724_205606.jpgIk heb zelf een vergelijkbaar rek gemaakt. Ik ben er erg tevreden en het bouwen gaat ook snel. Ik heb 21,3mm gasbuizen gekocht met een wanddikte van 2.65mm. Via amazon een 21mm boor gekocht en met wat subtiel geweld past de buis er perfect in. Ik vond cv buizen wat te zwak en de prijs maakt weinig verschil. Voor het hout heb ik standaard 2x3 gebruikt en met grote pluggen aan de muur bevestigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Dank allemaal voor jullie reacties! Echt fijn om zo je eigen gedachten en ideeën te kunnen vormen. Sommige reacties helemaal mee eens en ga ik zeker opvolgen. Maar moet toegeven dat ik eigenwijs genoeg ben om andere tips niet op te volgen 😊

Veel dank @Lars. Dat is precies wat ik wil maken! In mijn geval laat ik de staanders doorlopen tot de grond (en op de grond rusten, wat me qua krachtverdeling beter lijkt). Wel goed idee om buizen te kopen met goeie wanddikte.

Ik ga klussen en zal het resultaat (van wandrek en werkplaats) delen (maar dat kan nog wel even duren, moet ook nog werken :cautious:) Nogmaals dank allemaal!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik wil op de vide van de werkplaats ook een houtopslag maken. De muur bestaat daar uit een geraamte van vuren balken, 18mm OSB met daarop 9mm stucplaat welke is gestuct. De vloer is een balklaag (stevig uitgevoerd) met daarop 18mm OSB.
Ik begrijp dat als ik een horizontale ligger plaats met daarop de verticale staanders dat de juiste manier is en de krachten via de vloer worden verdeeld ipv de muur? De staanders schroef ik dan met lange schroeven in 18mm OSB. In een steens muur kan je nog flinke pluggen en bouten plaatsen, maar bij mij is dat geen optie.

Ik wil de onderste laag wel zo breed maken dat ik daar halve platen (60cm) multiplex en MDF op kwijt kan. Die stukken liggen bij mij altijd in de weg....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb gewoon van die witte rails met sleufjes aan de muur zitten. Daar zitten van die losse plankdragers in. Ze zitten aan de muur geschroefd, omdat ze staand niet hoog genoeg kwamen. Ik heb de lange boven mijn loophoogte zitten, zodat ik lager meer breedte heb. Er ligt al een hele tijd een pakket laminaat met eiken toplaag op. En die railtjes zitten gewoon met 5mm schroeven en pluggen vast in een oude kalk gemetselde muur.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Maar een gemetselde muur, hoe oud ook, lijkt mij meer draagkracht hebben dan 18mm OSB.
Daarom kan mijn rek denk ik beter op de grond staan.
Daarnaast, omdat het een schuin dak is moet ik wel laag genoeg beginnen omdat ik anders geen stukken van 244cm kwijt kan.

IMG-20240104-WA0005.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het achterste deel van mijn schuur is ook houtskelet met osb. Daar hangt ook alles met schroeven aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.