Houtlijm vs contactlijm

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
Hallo,

In opdracht van een klant mag ik een oude ladenkast opknappen. Alle lades vallen zowat uit elkaar dus lijm ik ze opnieuw. De bodem bestaat uit dunne eiken plankjes van een paar mm. Klemmen lukt niet goed omdat ze te dun zijn en niet zoveel kracht aankunnen. Dus lijm ik ze met contactlijst. Dat vond ik een slimme oplossing 😄

Nu vroeg ik mij af: wat is het sterkste: houtlijm of contactlijm? Weet iemand meer? Ik leer graag bij.

Deze kast komt op een slaapkamer en zal dienen om lakens en beddengoed te bewaren dus hoeft niet zoveel last te dragen.


1000027020.jpg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Klemmen lukt niet goed omdat ze te dun zijn en niet zoveel kracht aankunnen.
Je kunt toch een opstelling maken met een paar balkjes aan beide zijden waardoor je wel kunt klemmen.
Eender met welke lijm dan ook moet je de plankjes in lijn brengen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Waarom niet gewoon een paar latten beplakken met inpaktape? Houtlijm hecht daar niet op, dus op die manier kun je de plankjes goed aan beide zijden ondersteunen tijdens het klemmen. Bovendien is het een mythe dat je altijd heel veel kracht moet toepassen bij het verlijmen met houtlijm. Als de naad maar dicht is en de lijm de tijd gegund wordt om diep in de houtporiën te dringen en uit te harden zal de verbinding goed genoeg zijn. Bruine lijm is traditioneel een goede keuze voor dit soort toepassingen, maar als het niet per se conform oude werkwijzen hoeft te zijn (d.w.z. restauratie) en ook niet weer gelost moet kunnen worden in de toekomst, dan is witte lijm in mijn ogen zeker een praktische keuze.

Ik heb dit niet uit eerste hand, dus ik kan er naast zitten met deze opmerking, maar ik heb begrepen dat contactlijm de neiging heeft na verloop van tijd te gaan kruipen als er voortdurend afschuivende kracht op wordt uitgeoefend. Bij de bodem van laden lijkt me dat scenario niet denkbeeldig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Uiteraard moet een ladebodem vrij kunnen bewegen/werken, zodat de lade vochtinvloeden kan ondergaan zonder kapot te gaan. Maar in al mijn jaren heb ik nog nooit een ladebodem gezien die uit losse panelen bestond. De panelen zijn in mijn ervaring altijd verlijmd. Ook als de bodem in een groef ligt. Dat lijkt me ook wel zo prettig, want je wilt niet dat dingen vast gaan zitten in de naden of er zelfs doorheen kunnen vallen. Wat ik wel eens ben tegengekomen in minder goed gebouwde lades waren bodems van lossen plankjes die als rabatdelen of via messing en groef in elkaar waren geschoven.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
De groef in de zijkant inderdaad. Daar moet het in kunnen schuiven zodat de bodem kan blijven werken. Je zegt dat vanwege beddengoed er weinig belasting is. In mijn ervaring is dat altijd een verhaal van "even proppen, dan past er nog eentje bij." Hierdoor wordt juist vaak de bodem eruit gedrukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns en Belgje

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
Ze zijn zo dun, er zit geen groef in, ze zijn maar 3mm dik ofzo
Of bedoel je de groef in de zijkanten?
De groeven in de ladezijdes uiteraard!!
Maar als je dit soort vragen moet stellen dan heb je klaarblijkelijk weinig kennis van ambachtelijke meubelconstructies.
Geeft niets hoor, alles is te leren maar probeer eerst even wat kennis op te doen voordat je dit soort restoratie klusjes aangaat…
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
De groeven in de ladezijdes uiteraard!!
Maar als je dit soort vragen moet stellen dan heb je klaarblijkelijk weinig kennis van ambachtelijke meubelconstructies.
Geeft niets hoor, alles is te leren maar probeer eerst even wat kennis op te doen voordat je dit soort restoratie klusjes aangaat…
Daarom vraag ik het hier toch 😉

Het is een kast die ik uit de kringwinkel gered heb.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Daarom vraag ik het hier toch 😉

Het is een kast die ik uit de kringwinkel gered heb.
Zo is het. Soms denken mensen dat ze alle kennis altijd al hebben gehad, maar dat is niet zo. Iedereen heeft het moeten leren, door het zelf te ontdekken, door het verteld te krijgen, door het te lezen of door het te vragen.
En dan nog: hoe weet je nou wat je moet vragen of waar je op moet letten? Vaak pas als je ergens tegenaan loopt.
Mooi dat je de kast hebt gered van de container, want uiteindelijk belanden veel van die kasten toch daarin.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
Zo heb ik ze gekocht in de kringwinkel, vuil marmer, de lades vielen dus uit elkaar, ook de regels waarop ze liggen zaten los. Die dus ook opnieuw gelijmd en verstevigd. Ladesgaan nu weer perfect open.
Alles ontvet en geschuurd, geschilderd (op vraag van een klant) en nieuwe greepjes en sleutelplaatjes gegeven.
1000027112.jpg

1000027220.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.