Nu is mijn vraag hoelang moet deze geklemd zitten voor de optimale hechting? Dit staat namelijk niet op de busjes. Dan weet ik wanneer ik mijn klemmen kan lossen van mijn camera's
Danku!
Jolien
Huh? 12u? 24u? Ik gebruik Rectavit en hanteer altijd 1 à 1,5 uur klemtijd en heb nog nooit problemen gehad.
1. Zorg dat de oppervlakken schoon, droog en vetvrij zijn. Aangezien er gelijkmatige druk op de delen moet worden uitgeoefend, kunt u de houtlijm het beste gebruiken voor platte vlakken.
2. Breng lijm op een van de oppervlakken aan, of op beide oppervlakken als u hardhout gebruikt. Gebruik niet teveel lijm; een dun laagje is voldoende. Gebruik een spatel om de lijm gelijkmatig over het oppervlak te verdelen.
3. Vermijd langdurige blootstelling aan de lucht. De lijm moet nog nat zijn als u de oppervlakken tegen elkaar drukt.
4. Druk de beide oppervlakken tegen elkaar. Blijf druk uitoefenen. Daarvoor kunt u klemmen, zware boeken of andere zware voorwerpen gebruiken.
5. Wacht ongeveer 20 minuten terwijl de delen tegen elkaar worden gedrukt.
6. Laat het werk rusten tot de lijm hard is. Klaar bent u!
Ik heb zelf ook die houtlijm van de action, ligt er een beetje aan wat ik er mee lijm maar meestal haal ik het uit de klemmen na ongeveer een 1 uur. 100% droog is het dan niet maar goed genoeg om er daarna mee verder te gaanAls je er veel in moet zagen of boren wat veel kracht kost zal ik iets langer wachten misschien een uur of 2/3
12 of 24 uur is namelijk wel heel lang![]()
Wat is de temperatuur van de ruimte waar je aan het lijmen bent? Bij 18 graden hard de lijm sneller uit dan bij 7 graden. Moet het snel, dan "vlugge" houtlijm gebruiken.
Natuurlijk er is houtlijm die nog veel sneller droogt, maar dat vroeg Jolien niet, omdat er geen droogtijd op de verpakking stond vroeg ze hoelang de klemtijd zou zijn? Dan is 12 uur voor de zekerheid helemaal niet te lang, en 24 uur als er krachten op komen lijkt mij ook niet verkeert. Maar misschien is het wel een snelle lijm dat zou ze dan zelf uit moeten proberen.
Groet Pel.
Misschien is handig om een malletje te maken, waarbij beide delen op gelijkte hoogte komen te liggen, zodat het in eeen keer te klemmen is. In dat malletje gelijk een centreerpunt die het middendeel op zijn plek houdt, zodat verschuiven is uitgesloten.
Volgens mij is dit de gebruiksaanwijzing. Klemtijd 20 minuten. http://deweb02.henkel.com/henkel%5Cadhesives%5Ctm_acd.nsf/webviewde/68B169C4685DF050C12572B300450782/$File/Ponal+D3+TM_DE+0608.pdf