[quote="
Ik zie TiteBond dit meer als een youtube gehypte lijmnaam.
TiteBond beweerd geschikt te zijn voor houten Bogen, pijl en boog, maar over welke treksterte hebben ze het dan?
Je heb lichte bogen van 20 pond trekkracht, oplopend tot wel met zware bogen van 50 tot 90 pond trekkracht.
Dit heeft niets met het gewicht van de boog te maken maar met de kracht die nodig is om de pees uit te trekken.
Dit is een aanzienelijk verschil qua belasting van het hout.
ps. denk er om dat lijm ook een houdbaarheidsdatum heeft. En let daar tijdens het kopen op.[/quote]
@ Zweihaak, een hele reactie over lijm, maar de topicstarter vraagt naar Titebond III!
Heb 3 opmerkingen uit je verhaal gehaald om op te reageren.
Je bovenste opmerking vind ik echt onzin, een youtube gehypte lijm???? De meeste YT filmpjes zijn Amerikaans en daar is het de standaardlijm. Ik gebruik het al jaren en vind het super spul om mee te werken. Voorheen gebruikte ik Pattex, ook geen klachten, maar de open tijd van T III is stukken beter. In de USA heb je ook goedkopere lijm zoals Elmers yellow glue. Dat is hier in Bangkok ook verkrijgbaar, maar de open tijd is stukken korter en met fineerwerk of wat groter lijmwerk voor mij zeer onhandig. Voor het kleine werk prima.
Je 2e opmerking, Titebond III is geschikt voor constructies die constant onder spanning staan, niet alle pva lijmen zijn daar voor goedgekeurd. Alle 2 componenten lijmen wel.
Je 3e opmerking kan ik me helemaal in vinden, oude lijm is echt minder van kwaliteit.
Dit onderwerp is al een aantal keren ter sprake geweest, hier een link uit ons prille begin :lol: met in 1 van de post's een bijlage met de lijmstest uit fine woodworking. Er leerzame en leesbare kost. Wij kennen al vanaf begin jaren 80 de bruislijm, een component polyurethaan, waar we (waarschijnlijk allemaal) in het begin laaiend enthousiast over waren. Wonderspul, het leek spleetvullend en je hield er altijd ongelofelijk vieze vingers aan over

. Het hetzelfde spul als PUR, dat schuimt iets meer en mits juist toegepast allebei goed spul, maar niet voor een meubelmaker. In de USA is het pas later geintroduceerd en de bekendste is Gorilla. De test maakt er korte metten mee en als belangrijkste voordeel, dat de pva een stuk beter voor je gezondheid is. Vroeger zat ik altijd met blote handen in de aceton, thinner etc om polyesther of PU van mijn handen af te krijgen. De afgelopen jaren weer veel met epoxy en PU gewerkt en je moet echt hele goede maatregelen nemen om gezond te blijven. Ik kan het aan kleine dingen merken, ik ben nu allergisch voor bepaalde zeep, motorolie, after shave, vroeghu nooit nergens last van

.
Probeer niet met water pva van de werkstuk te halen als je het blank af wilt werken, of nog wilt kleuren. Een deel van de lijm, verdund met water trekt als een mooie afsluitende laag in het hout. Olie en beits krijgen er geen vat meer op. Wachten tot het bijna droog is en met een plamuurmesje wegsteken, liefst kunststof. En niet met je dure beitels, die daar allemaal zwarte vreetplekken van oplopen!!!
Hier de link waar de test staat
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=28&hilit=lijm+test
Hier de FAQ over Titebond III
http://www.titebond.com/FaqTB.asp
jaap