Houtlijm reageert met looizuur in eiken

Houtennogwat

Nieuw lid
3 dec 2019
4
1
Onlangs had ik een soortgelijke ervaring als knarfb hierboven. Na opschuren van een kant en klaar gekocht 18 mm gevingerlast eiken blad van bleken er een paar scheurtjes te zitten in de B-kant van het blad. Hoewel dit de onderkant van het blad werd, heb ik deze scheurtjes toch maar gevuld met een mengsel van eiken schuurstof en witte D3 lijm van Bison. Na uitharden werd dit mengsel ook bij mij geheel zwart, zowel in het blad als in het mengbakje. Geen enkel contact met ijzer!

Op de fles van Bison D3 staat o.a. “Lijmt alle soorten hard en zacht hout” en “Droogt transparant op”.. Ook de website en het productblad met technisch eigenschappen van Bison melden niet dat de lijm in contact met eiken zwart uit slaat. Dit lijkt mij een gemis.

Als ik nog eens scheurtjes e.d. wil wegwerken in een zichtkant van een nog af te lakken eiken werkstuk, dan zou ik nu een mengsel van schuurstof en lak gebruiken (bijv. Skylt).
 

BertV59

Nieuw lid
14 mrt 2024
2
0
Alphen
Lijkt me onzin - in die zin dat PVAc lijmen _altijd_ zuur zijn. PVAc = polyvinylacetaat; een polymeer van vinylazijnzuur. Daar zit altijd een restant (vinyl)azijnzuur in, en het PVAc kan ook onder bepaalde omstandigheden depolymeriseren tot vinylazijnzuur. Als dit een rol zou spelen zou dat ook voor de D1 en D2 lijmen moeten gelden. En ook voor (de meeste) Titebonds, en alle andere PVAc lijmen. Bovendien is het lig voor mij nieuw dat looizuur met azijnzuur zwart zou kleuren. Er moet echt ergens ijzer in het spel zijn geweest...
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Onlangs had ik een soortgelijke ervaring als knarfb hierboven. Na opschuren van een kant en klaar gekocht 18 mm gevingerlast eiken blad van bleken er een paar scheurtjes te zitten in de B-kant van het blad. Hoewel dit de onderkant van het blad werd, heb ik deze scheurtjes toch maar gevuld met een mengsel van eiken schuurstof en witte D3 lijm van Bison. Na uitharden werd dit mengsel ook bij mij geheel zwart, zowel in het blad als in het mengbakje. Geen enkel contact met ijzer!

Op de fles van Bison D3 staat o.a. “Lijmt alle soorten hard en zacht hout” en “Droogt transparant op”.. Ook de website en het productblad met technisch eigenschappen van Bison melden niet dat de lijm in contact met eiken zwart uit slaat. Dit lijkt mij een gemis.

Als ik nog eens scheurtjes e.d. wil wegwerken in een zichtkant van een nog af te lakken eiken werkstuk, dan zou ik nu een mengsel van schuurstof en lak gebruiken (bijv. Skylt).

Wellicht een domme vraag maar het blad heb je niet geschuurd met een schuurmachine waar je ooit ook ijzer mee hebt geschuurd? Dat was namelijk bij mij het probleem. Had mijn roestige vlakbank licht opgeschuurd, sindsdien zwarte lijm... Nieuw schuurmachine en nergens meer last van bij het lijmen van eiken. Gebruik Pattex D3 lijm.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
247
111
55
Luzy Saint Martin
Staat je lijmpot/lijmbus toevallig in de buurt van je slijpmachine? Of de plek waar je lijmt?
Heb je onlangs met een haakse slijper wat metaal geslepen in je werkplaats?
 

Houtennogwat

Nieuw lid
3 dec 2019
4
1
Wellicht een domme vraag maar het blad heb je niet geschuurd met een schuurmachine waar je ooit ook ijzer mee hebt geschuurd? Dat was namelijk bij mij het probleem. Had mijn roestige vlakbank licht opgeschuurd, sindsdien zwarte lijm... Nieuw schuurmachine en nergens meer last van bij het lijmen van eiken. Gebruik Pattex D3 lijm.
Geen domme vraag, maar het antwoord is (in mijn geval) ondubbelzinnig nee. Ik ben daar zo zeker van omdat ik schuurde met een fonkelnieuwe Festool Rotex die ik voor de eerste keer gebruikte.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Looizuur zit in alle Eiken hout, je hebt dus alleen ijzer nodig om zwarte reacties te krijgen.

Voor jou is het uitzoeken waar dat ijzer vandaan komt, in jouw lijm ??, of is het rondvliegend ijzer particles.

Ooit met ijzer houdend water in contact gekomen ??

Zaag bladen en andere stalen stukken op nat Eiken gelegen, en het water/regen er ingetrokken, alle schuurtjes hebben dat ijzer houdend water er ingekregen, afvlakken laat al dat ijzer dieper in het hout zitten.

Anyway het is ijzer dat de culprit is.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
247
111
55
Luzy Saint Martin
Dat inderdaad de enige juiste analyse! Vandaar mijn vraag over slijpmachine e.d

Er zijn ook mensen die een schroef of dikke spijker in de tuit van een lijmbus plaatsen omdat de dop kwijt is. Ook dat kan funest zijn bij het daarna lijmen van looizuurhoudende houtsoorten
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

BertV59

Nieuw lid
14 mrt 2024
2
0
Alphen
Ook ik heb dezelfde ervaring. Het is op meerdere website te lezen dat een zure houtlijm meestal de watervaste D3 een Ph heeft van rond de 3,5 en zwart zal verkleuren.
De ST10 van Griffon heeft een Ph van 7 en verkleurd niet.
Ph van de lijmen zijn te vinden op de website van griffon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.