Houtkeuze eettafel

Edwin_de_V

Nieuw lid
12 jun 2025
7
0
Nijkerk
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het gebied van houtbewerking en heb een vraag. Ik heb voor mijzelf een tuintafel gemaakt van 200x100cm en poten van 10x10cm en 75cm (uit mijn hoofd) hoog. Ik heb hier douglas hout voor gebruikt, omdat ik de robuste uitstraling mooi vond en begreep dat dit hout geschikt was voor een tafel die buiten staat. Nu wil het geval dat mijn zwager de tafel mooi vind en eenzelfde wil hebben, maar dan voor binnen als eettafel met twee jonge kinderen.

Ik heb dus bedacht dat ik een wat hardere houtsoort wil die minder splintert, maar nog wel door mij als beginner te bewerken moet zijn en betaalbaar is. Via een boek dat ik lees kwam ik uit op Beuken hout. Mijn eerste vraag, is dit een goede keuze?

Tweede vraag, ik heb bij best wel wat houthandelaren op hun website gekeken, ook die hier in het lijstje genoemd worden, maar kom nergens beukenhout tegen van 10x10 of planken. Klopt dit en is beuken zo slecht te verkrijgen, of is er iets anders aan de hand? Hopelijk hebben jullie tips voor mij waar ik dit hout zou kunnen bestellen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvg Edwin

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.481
2.669
Klein-Brabant, Vlaanderen
op dit forum staat een draadje met houthandels uit jouw omgeving
douglas is eerder timmerhout
wat niet belet dat het ook mooi kan zijn
in veel afmetingen beschikbaar
wat niet belet dat 10 cm dik mij minder frekwent lijkt
beuk is tov douglas duur
de handelsmaten zijn niet-geschaafd meestal een veelvoud van 25 mm (duim)

• Leuk
Waarderingen: Edwin_de_V

Edwin_de_V

Nieuw lid
12 jun 2025
7
0
Nijkerk
Waarom 10x10cm? Als je deze maat voor de poten wil hebben kan je dit ook uit meerdere delen verlijmen.
Voor een blad zou je ook kunnen kijken bij kringloopwinkels. Moet je wel kijken of het massief of gefineerd is.
Ga niet zomaar af op het advies van de verkoper inzake massief of niet.
Voor poten kun je ook hier kijken Houten Tafelpoten - Grenen, eiken, beuken
De 10x10 was meer omdat ik mijn poten daarvan had gemaakt en die maat in douglas kon krijgen. Had de hoop ze ook in beuken in die maat te kunnen krijgen. Maar verlijmen tot die maat is zeker ook een optie.

Bedankt voor de tips en link!

Edwin_de_V

Nieuw lid
12 jun 2025
7
0
Nijkerk
Masave is een fijnhouthandel uit Zwolle, die zeer klantvriendelijk en klant-meedenkend is. Afhankelijk van je beschikbare machines en budget, koop je het hout los (balk, plank) of al als geheel bovenblad (verlijmd, geschaafd, gefreesd)
Ohw ik dacht dat het een houtsoort was haha kon er online al niets over vinden op houtinfo.nl 😂

Super tip!

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.306
1.044
Enschede, Twente
Waarom 10x10cm? Als je deze maat voor de poten wil hebben kan je dit ook uit meerdere delen verlijmen.
Er zijn zelfs de nodige voordelen bij het 'lamineren' van tafelpoten (dat is dus samenstellen/verlijmen uit meerdere delen): je kunt een erg sjieke uitstraling krijgen met dunne lagen buitenom van een mooie houtsoort; de kern kan uit hout bestaan dat je anders als niet erg fraai af zou schrijven; het is in principe sterker dan een vergelijkbare poot uit één stuk (als je rekening houdt met bepaalde aspecten zoals houtnerfverloop); het maken is een goede oefening voor je hersenen (ik ben er nu zelf mee bezig en daarbij gaat het om poten die onder een lichte hoek staan en ook nog eens aan twee zijden verjongen -- daar gaan je grijze celletjes wel van bruisen…).

• Leuk
Waarderingen: Edwin_de_V

jorisvh

Post veel
hoe hard hang je vast aan beuken?
esthetisch vind ik het maar niks (saai, weinig tekening ) maar dat is natuurlijk persoonlijk.
technisch: er zitten vaak interne spanningen in waardoor het na (of tijdens) verzagen krom trekt. dat maakt het voor een beginner misschien niet de makkelijkste keuze.
veel beuken in de handel is daarom gestoomd. daardoor verdwijnen de interne spanningen grotendeels maar dan krijgt het een rozige schijn wat in moderne strakke interieurs meestal niet gewild is.

beuken in kopmaat 10x10 ga je niet zo uit het rek kunnen halen, vrees ik. 10x10cmm is een courante maat voor tuinhout maar beuken is volstrekt ongeschikt als tuinhout. tuinhout is wellicht ook niet voldoende droog is om als meubelhout voor binnen te dienen.
beuken ga je bekantrecht typisch vinden in 27, 42, 55, 65, 80mm dikte. daar kan je natuurlijk prima 100mm uit maken door samenstellen.

Edwin_de_V

Nieuw lid
12 jun 2025
7
0
Nijkerk
hoe hard hang je vast aan beuken?
esthetisch vind ik het maar niks (saai, weinig tekening ) maar dat is natuurlijk persoonlijk.
technisch: er zitten vaak interne spanningen in waardoor het na (of tijdens) verzagen krom trekt. dat maakt het voor een beginner misschien niet de makkelijkste keuze.
veel beuken in de handel is daarom gestoomd. daardoor verdwijnen de interne spanningen grotendeels maar dan krijgt het een rozige schijn wat in moderne strakke interieurs meestal niet gewild is.

beuken in kopmaat 10x10 ga je niet zo uit het rek kunnen halen, vrees ik. 10x10cmm is een courante maat voor tuinhout maar beuken is volstrekt ongeschikt als tuinhout. tuinhout is wellicht ook niet voldoende droog is om als meubelhout voor binnen te dienen.
beuken ga je bekantrecht typisch vinden in 27, 42, 55, 65, 80mm dikte. daar kan je natuurlijk prima 100mm uit maken door samenstellen.
Niet heel erg hoor. Mijn zwager vond mijn tafel van Douglas mooi, en wilde zo iets. Hij is niet zo heel moeilijk en geeft mij veel vrijheid. De reden van Beuken was omdat ik had gelezen dat dit harder was en dus minder snel beschadigd dan mijn eigen douglas tafel. En ook kindvriendelijker was ivm splinters enz.
Ik denk wel dat een wat lichtere kleur hout mooi in zijn huis past, en dat was ook een reden voor de Beuken. Maar ik ben écht nog een beginner hierin, en probeer veel te lezen over verschillende houtsoorten en manieren van zagen etc.. Moet wel zeggen dat het af en toe een beetje duizelt. ;-)

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.260
510
hilversum

Bij AF Arnhem liggen 10x10 stukken beuken.
Verschillende lengtes gok tot 120cm.
Alleen wel ruw dus ga uit van 8cm schoon.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Edwin_de_V

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.