Houten werkblad op metalen frame maken

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
129
39
Mede dankzij jullie hulp is de werkplaats nu goed voorzien van kwaliteitsgereedschap. Ik kwam op dit forum terecht om een tafel te maken. Om een goed werkoppervlak te hebben, moet ik eerst wel een werktafel hebben. En bij toeval kwam een vriend met een mooi frame aanzetten dat hij me kado deed:

20200703_185822.jpg

Het is vrij solide metaal, roestvrij, maar de houten (spaan)plaat heeft zijn beste tijd gehad. Ik heb dus het idee opgevat om hier een houten blad voor te maken. Het blad moet erg dik zijn, liefst een centimeter of tien, dat scheelt me namelijk ook het maken van verhoogde pootjes om het werkblad op een prettige werkhoogte te krijgen. Het frame is echter zó gemaakt dat een blad van 90cm breed en 18mm diep er precies ín valt. Leuk, maar dan steken de hoeken (waar plastic doppen op zitten) íets boven het werkblad uit. Bovendien is 18mm lang niet dik/stevig genoeg om zelfdragend te zijn.

Het idee is dan ook om 5 bij 10 lariks te pakken en die aan de brede zijde te verlijmen. Ik heb dan een werkblad van 10cm dik. Daar wil ik vervolgens een deel aan de randen wegfrezen, zodat het precies in het frame valt. Hier een foto van de onderste ligger, maar de bovenste liggers zijn identiek. Onderin komt overigens gewoon 18mm multiplex, daar komt gereedschap en dergelijke te liggen.

20200703_185910.jpg

Aan de kopse zijdes moet er een verdikking op verlijmd worden om ook daar op het frame te kunnen leunen. Dat ligt namelijk iets dieper:

20200703_185915.jpg

en dan uiteraard een uitsparing maken voor de poten.
Het blad kan met schroeven door de liggers aan de onderzijde bevestigd worden, al zal het gewicht het meeste werk qua stevigheid wel al doen denk ik. De liggers 'hangen' in de poten maar zouden eventueel vastgelast kunnen worden.

Last but not least een plaatje van de freesprofielen die ik dan in mijn hoofd heb:

werkblad.png

grove paint tekening, niet op schaal, maar je krijgt het idee wel mee denk ik.


De gedachte is dus een dik blad, dat op die manier ook deels zelfdragend is, niet zal buigen/flexen onder belasting, en precies passend op dit frame komt te liggen. Dit zou me enorm veel werk sparen om zelf een frame te bouwen en kan ik direct door met de constructie van de tafel waar het eigenlijk om ging.


Vergeet ik iets? Tips die jullie willen meegeven? Of moet ik het compleet anders aanpakken?
 

Charel09

Actieve deelnemer
10 sep 2014
582
31
Antwerpen
Vergeet niet dat je bij jouw methode (5x10 Lariks balken) de top nog moet vlakken (met een handschaaf).

Zo op het eerste zicht zou ik gewoon een aantal multiplex platen verlijmen (werkt ook niet) en eventueel de kopse kanten met hardhout af banden. Is denk ik de snelste methode.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
129
39
Vergeet niet dat je bij jouw methode (5x10 Lariks balken) de top nog moet vlakken (met een handschaaf).

Zo op het eerste zicht zou ik gewoon een aantal multiplex platen verlijmen (werkt ook niet) en eventueel de kopse kanten met hardhout af banden. Is denk ik de snelste methode.
Ik heb nu een mooie vandiktebank, ik zal de stukken in breedtes van max 25cm voor de definitieve verlijming nog gelijk maken. Ik denk dat er daarna vrij weinig gevlakt hoeft te worden op het definitieve blad.
 

ZotVanHout

Actieve deelnemer
8 jan 2016
421
43
Klein-Brabant, Vlaanderen
met massief hout werken is altijd aangenamer dan met 'kunstmatig' spul
toch treedt ik hier charel09 bij
voor dit doel ben je best af met 1 of meer platen
die werken veel minder dan massief hout
een werkblad moet uiterst vlak zijn & dat blijven
het is bovendien makkelijker om in mdf of mpx mooie gaten van 20 mm te boren om klemmen in te steken
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
135
11
Ik heb net vorige week een werkblad gemaakt op een stalen frame. Het zijn 2 platen multiplex met stroken van 6.5 cm er tussen.

je krijgt dan een soort torsion box. Het bovenste blad heeft een MFT gatenpatroon gekregen.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
129
39
Ok, ik luister...

Hoe ga ik twee platen met stroken ertussen passend maken op dit frame?

Twee platen verlijmen kan ook. Maar dan krijg ik natuurlijk nooit zo'n dik blad en verhoog ik de tafel ook niet echt. Werkend hout kan ik echter ook niet gebruiken hier.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
135
11
Ik zou de onderste plaat zo maken dat deze over de dopjes valt van de poten. En de ruimte tussen plaat en frame met stroken multiplex opvullen zodat het overal goed steunt.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
129
39
Ik zou de onderste plaat zo maken dat deze over de dopjes valt van de poten. En de ruimte tussen plaat en frame met stroken multiplex opvullen zodat het overal goed steunt.
Dat lijkt me het beste ja. De platen komen in 244 bij 122 dus als ik daar twee van op maat laat zagen tot 211 bij 90 hoef ik alleen de hoekjes voor de poten uit de onderste plaat maar weg te zagen/frezen. Ik hou dan voldoende snij-afval over om strips van te maken om de twee platen in een torsiebox te maken zoals jij voorstelt. Het is wel geen 10cm dik blad, ik kom dan ruwweg op 5.4cm uit (3x18mm) waarvan twee derde boven de constructie van de tafel uit komt. Het frame is ongeveer 76 hoog dus dan heb ik nog net geen 80cm werkhoogte. 85 was mooi / beter geweest maar wellicht een beetje teveel gevraagd op basis van dit frame.
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
1.205
29
Fryslân
Als je strips van 6 cm zaagt voor ertussen in, dan kom je wel op de 10 cm uit. En dat is ook nog steviger. Dus niet de strips plat, maar rechtop plaatsen.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
129
39
Als je strips van 6 cm zaagt voor ertussen in, dan kom je wel op de 10 cm uit. En dat is ook nog steviger. Dus niet de strips plat, maar rechtop plaatsen.
Moet ik ze wel perfect vlak/recht/parallel maken :D dat gaat wel gelijk mijn metabo machine skills op de proef stellen... :).

Kan ik eventueel MDF gebruiken in plaats van Multiplex? Zou dat, indien ik er een torsion box van maak, hetzelfde doel dienen?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
135
11
MDF kan ook prima. Ik heb het gewoon bij de praxis laten zagen. Geen al te beste zaagsnede, maar de maat klopt wel.

Ik heb een blad gemaakt van 10 cm dik, dus de stroken inderdaad rechtopstaand. Je kunt je hier ook helemaal op losleven want hoe meer strookjes hoe steveiger alles wordt. Ook kun je de stroken veel breder/dikker maken en zodoende dus zelf bepalen hoe dik je werkblad gaat worden.

Mijn blad is 135 bij 95 met met om de ongeveer 20 cm een strook. Dwars geplaatst zodat ik er nog mijn hand tussen kan om wat te pakken wat door de gaten is gevallen.
 

Hiertebreeddaartelang

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
404
19
P'beek
Dat lijkt me het beste ja. De platen komen in 244 bij 122 dus als ik daar twee van op maat laat zagen tot 211 bij 90 hoef ik alleen de hoekjes voor de poten uit de onderste plaat maar weg te zagen/frezen. Ik hou dan voldoende snij-afval over om strips van te maken om de twee platen in een torsiebox te maken zoals jij voorstelt. Het is wel geen 10cm dik blad, ik kom dan ruwweg op 5.4cm uit (3x18mm) waarvan twee derde boven de constructie van de tafel uit komt. Het frame is ongeveer 76 hoog dus dan heb ik nog net geen 80cm werkhoogte. 85 was mooi / beter geweest maar wellicht een beetje teveel gevraagd op basis van dit frame.
Werkthoogte van 80cm is su-per weinig. Ga je last van je rug van krijgen.

Als je toch een torsionbox moet maken, maak hem dan “precies” goed voor jouw werk.

Ter illustratie, een MFT is 90cm hoog, ons keukenblad 96cm hoog. (Ik ben 1.85m)

Kijk eens bij Ron Paulk’s smart workbench voor een torsionbox.

Omdat een torsionbox superstijf is van zichzelf kom je er misschien wel mee weg om deze af te laten steunen op enkel de hoeken en niet de ligger hiervoor te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
129
39
Precies. Ik heb al een werkbank aan de muur gebouwd op 100cm, er komt nog eentje langs de zijkant waar oa de afkort / verstek zaag komt op 90cm. Deze vrije werkbank is voor groot/grof werk en moet hoog genoeg zijn.

De goeie mensen bij de lokale hubo waren daarom zo vriendelijk om bij het op maat zagen van het mdf eerst identieke strips van 8cm af te zagen, dus ik hoef dat bijna niet meer voor te bewerken. De onderplaat valt weg in het frame maar inclusief strips en bovenblad heb ik dan toch ongeveer 86cm werkhoogte!
 

rik

Actieve deelnemer
8 nov 2010
457
5
Ik heb nu een mooie vandiktebank, ik zal de stukken in breedtes van max 25cm voor de definitieve verlijming nog gelijk maken. Ik denk dat er daarna vrij weinig gevlakt hoeft te worden op het definitieve blad.
Succes daarmee. Als dat je lukt hoor ik graag hoe je dat is gelukt (geen grap)
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
129
39
Succes daarmee. Als dat je lukt hoor ik graag hoe je dat is gelukt (geen grap)
Wel, ik ben voor het plan met de meeste stemmen gegaan voor dít project. Ik ga dat vlakken van grotere stukken welzeker gebruiken bij de tuintafel die ik hierna in elkaar ga zetten, want dat blad zal worden gemaakt van 5x15x300 lariks balken.

Het blad voor de werktafel is onderweg. Eerst het blad dat ik een paar millimeter korter heb laten zagen voorzien van uitsnedes in de hoeken zodat de poten erin vallen:

20200704_124619.jpg

Vervolgens het blad dat precies de maat van de tafel heeft op een paar gevlakte balken gelegd zodat e.e.a. waterpas en recht is. Helaas heeft het MDF blad zelf wel een licht curve van links naar rechts. Niks wat ik zo opgelost krijg, dus ik hoop dat het zodra het verlijmd is en volledig geschroefd, nog een beetje recht trekt. Zo niet, het was 40 euro aan MDF en een beetje lijm en schroeven. De échte werkbank van massief hout volgt wel zodra ik een beetje meer ervaring heb.

De latten rondom:

20200704_145811.jpg

En dan de ribben op ongeveer 20cm tussenruimte:

20200704_155212.jpg

deze heb ik verlijmd, maar ook via de zijkant van verzonken schroeven voorzien. Dit is steviger en ik heb sowieso niet genoeg lijmklemmen om ze allemaal tegelijk vast te houden. En dan het onderblad erop:

20200704_172455.jpg

Even gauw een sjabloon gemaakt zodat ik het onderblad ook snel voor kon boren en ook daar verzonken schroeven in kon maken zodat het goed tegen de ribben getrokken word. Dit doe ik voor de bovenkant ook nog wel denk ik. Niet zo mooi, schroeven in het zicht, maar ik denk dat ik nu ik toch aan het leren/experimenteren ben ook nog een werkblad en zijkantjes op wil lijmen. Dun laag mooi hout bijvoorbeeld.

Dan langs de bovenzijde een mooi randje eraan frezen. Moet niet, maar zo kan ik dat ding ook eens leren gebruiken.
Sowieso moeten die hoekjes nog een beetje ruimer, het is nu een (te) strakke fit op het frame.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.