Een tijdje geleden trof ik op zaterdagochtend bij de Houtzagerij in Akkrum een dorpsgenote die hout wilde voor tafelblad in een nieuwe aanbouw. Er moest ook een waskom oid op. We raakten er over aan de praat en ik bood aan om een houten waskom te maken. Het blad wilde ze in esdoorn of een andere lichte houtsoort, ik had nog wat reststukken mahonie liggen en daar de waskom van gemaakt. Toen ik wat later met mijn waskom bij hen kwam, bleek dat ze onder een blad van 60 cm diep, 2 keukenkastjes hadden gezet die ook 60 diep zijn. Als je daar nog opliggende deurtjes voorzet is dat natuurlijk geen gezicht. De kastjes zaten al rondom vast aan de muur met doorvoer voor water en afvoer, dus op mijn voorstel hebben ze het blad weer los gemaakt en 3 cm naar voren gehaald en ik maakte een balkje achter van mahonie met een sponning er in, zodat deze een 6 boven het blad uitsteekt en paar millimeter over het blad valt om de beschadigingen van het losmaken weg te werken.
Ik heb ook de 2 deurtjes gemaakt, het leek me mooi om het mahonie terug te zien in de frames. Om de wasbak iets naar voren te halen, heb ik er een stuk essen achter gezet met de schors er nog aan. Had liever de hele achterwand zo gedaan maar dat kwam niet uit met de spullen die er nog op en bij komen.
De wasbak is 50 cm breed en 13 hoog en 59 lang. Alles in epoxy maar tot mijn spijt vonden ze hoogglans niet zo mooi en heb ik er Skylt overheen gezet. Van warm goudgeel roodbruin is het nu dof donkerbruin, maar ze vinden het prachtig. Kwam er wel achter dat Skylt direct op mahonie en beroerd resultaat geeft. Heb de deurtjes en vullat eerst 2 keer in de schellak gezet.
Ik zal 2 proefstukjes maken van mahonie en eiken met verschillende afwerkingen om het verschil te laten zien.
jaap

Ik heb ook de 2 deurtjes gemaakt, het leek me mooi om het mahonie terug te zien in de frames. Om de wasbak iets naar voren te halen, heb ik er een stuk essen achter gezet met de schors er nog aan. Had liever de hele achterwand zo gedaan maar dat kwam niet uit met de spullen die er nog op en bij komen.
De wasbak is 50 cm breed en 13 hoog en 59 lang. Alles in epoxy maar tot mijn spijt vonden ze hoogglans niet zo mooi en heb ik er Skylt overheen gezet. Van warm goudgeel roodbruin is het nu dof donkerbruin, maar ze vinden het prachtig. Kwam er wel achter dat Skylt direct op mahonie en beroerd resultaat geeft. Heb de deurtjes en vullat eerst 2 keer in de schellak gezet.
Ik zal 2 proefstukjes maken van mahonie en eiken met verschillende afwerkingen om het verschil te laten zien.
jaap