Houten vloer opnieuw in de olie zetten- zelf doen of niet

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Wie oh wie kan mij helpen met het volgende dilemma.

In een ander topic had ik een vraag gesteld over hoe het beste een houten vloer plaatselijk te herstellen.
Nu ik langer en beter naar de vloer kijk en na met de fabrikant van de olie (RIGO) gesproken te hebben, ben ik serieus aan het overwegen om de vloer helemaal opnieuw in de olie te zetten. Dus schuren en daarna olien. en dan kan ik volstaan met elk jaar onderhoud en goed schoonhouden.

Maar het is wel een klus waar ik tegenop zie omdat van alles fout kan gaan en je veel spullen moet huren (E200-E250). Ik denk niet dat het praktisch is om 60m2 op je knieën te gaan schuren en hoe zit het met de V-groeven tussen de delen?
Ik kan het "nu" zelf doen, kamer leegmaken etc. Of ik kan het laten doen, kost E1000-E1200 inclusief de olie. Moet ik nog steeds kamer leeghalen, maar kan gebeuren als ik weer in het buitenland zit voor mijn werk.

Wat zijn de valkuilen en wat zijn de ervaringen met zowel zelf doen als laten doen. Het is voor mij zoiets als schilderwerk, ik heb twee jaar geleden de buitenboel geschilderd en aan de voorkant erger ik me elke dag aan de plekken waar de verf niet goed zit en wil ik het eigenlijk overnieuw doen. Dat is mijn zorg met de vloer ook. Eerste keer, je blijft alle fouten zien, etc.

BVD,
Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als de kosten voor jouw geen probleem vormen en je ziet er zelf tegen
ben je toch klaar uitbesteden die handel.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Wel even een ander onderwerp, ik heb thuis zelf de boerenplavuizen gepolijst en geolied. Ik heb heb hoop materiaal moeten aanschaffen, zoals polijstschijven, lijnzaadolie, goede kniebeschermers en polijstmachine. De polijstmachine heb ik nieuw gekocht, omdat deze goedkoper was dan huren (gezien het aantal dagen dat ik nodig had). Ook gingen vele weekeinde voorbij.

Ik heb eerder een prijsofferte laten doen 2x en blijkt dat laten doen goedkoper is dan zelf doen. Helaas hebben ze mij niets meer laten weten na goedkeuring, zodoende ben ik het maar zelf gaan doen. Als ik eerder geweten had, heb ik ze zelf een bonus uitgeloofd, in de hoop dat ze dan wel komen.
Moraal van het verhaal is dat nu slimmer is om het uit te laten besteden. Deze vakmensen hebben de spullen toch en hun vakkennis. En ze weten wat ze te doen staat mocht er bepaalde problemen tegen komen, zoals de V-groeven. Daarvoor worden ze betaald, klinkt crue maar is wel zo.

Je kunt eventueel kijken of ze aangesloten zijn bij een geschillencommissie, als je ze niet vertrouwd. Echter mijn ervaring is dat je de vakmensen gewoon direct moet aanspreken, op nette manier, als je niet tevreden bent.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Vorig jaar zijn we verhuisd naar een woning met een vloer van eiken planken, we hebben toen de vloer laten doen door een lokale parketboer. Die bestede het weer uit aan een zzper, die in de houten vloeren zit. Voor V groeven had die man een aangepaste invalzaag, V vormig blad, voor en achter een puntje erop die door de bestaande v groef loopt. Alleen kort aan de kant moest hij het met de hand doen. De grote stukken deed hij met een bandschuurmachine waar hij rechtop achter kon lopen en de kanten ook met een machine met wielen er aan, die hij wel moest sturen en op de knieën bij moest, maar wat wel mooi vlot ging. Ik had toen ook geen tijd om het zelf te doen, maar de volgende keer besteed ik het weer uit, resultaat was goed.

Ik heb toen voor 36 m2 823 euro incl btw betaald, plinten moest ik zelf schuren en in de olie zetten, die overbleef van de vloer.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vorig jaar zijn we verhuisd naar een woning met een vloer van eiken planken, we hebben toen de vloer laten doen door een lokale parketboer. Die bestede het weer uit aan een zzper, die in de houten vloeren zit. Voor V groeven had die man een aangepaste invalzaag, V vormig blad, voor en achter een puntje erop die door de bestaande v groef loopt. Alleen kort aan de kant moest hij het met de hand doen. De grote stukken deed hij met een bandschuurmachine waar hij rechtop achter kon lopen en de kanten ook met een machine met wielen er aan, die hij wel moest sturen en op de knieën bij moest, maar wat wel mooi vlot ging. Ik had toen ook geen tijd om het zelf te doen, maar de volgende keer besteed ik het weer uit, resultaat was goed.

Ik heb toen voor 36 m2 823 euro incl btw betaald, plinten moest ik zelf schuren en in de olie zetten, die overbleef van de vloer.

Dank voor de reacties. Ik heb contact opgenomen met een aantal parketleggers om een afspraak te maken voor een prijsopgave, het lijkt me zoals gezegd te risico vol om het zelf te doen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Even een update. Van de vier parketteurs waar ik contact mee had opgenomen heeft uiteindelijk eentje gereageerd.
Nadat hij bij ons thuis was geweest en van de zuurstof was, hebben we besloten om alles te schuren en met Rigo Projectlak te behandelen. Dit omdat olie niet geschikt is voor een gezin en een woning waar je van de tuin direct in de "keuken" terecht komt.
De kleur zouden we bepalen zodra hij de vloer had kaal gemaakt en we hebben besloten om het hout met een kleurloze :) lak te behandelen omdat daarmee het eiken het beste tot zijn recht kwam en het huis zo licht mogelijk blijft.
We laten hem ook nieuwe plinten zetten en het halletje voorzien van een mat en eikenvloer in de kleur van de woonkamer. Weet nog niet exact wat het gaat kost maar voor de geraamde €2000 laat ik hem de volgende keer weer de vloer doen.
 

Bijlagen

  • 20200729 vloer 2.jpeg
    20200729 vloer 2.jpeg
    72,4 KB · Weergaven: 47
  • 20200728 vloer.jpeg
    20200728 vloer.jpeg
    153,7 KB · Weergaven: 48

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Waarschijnlijk bedoel je Rigosteps, ook leverancier van de befaamde Skylt lak.
Dat hadden wij in ons vorige huis ook op de eikenhouten vloer. Ook zwaar belast met honden/kinderen en directe inloop vanuit de tuin, nooit spijt van gehad.
Goede keuze dus 😉
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Als er vloerverwarming onder ligt, wordt door de vakhandel ook een olie afwerking aangeraden. Lak schijnt problemen te geven.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Waarom is dat niet geschikt?
je moet de vloer vaker dan gemiddeld schoonmaken en daarmee haal je uiteindelijk de olie uit het hout waardoor vuil kan indringen.
Het wordt helemaal problematisch als je de vloer met groene zeep gaat schoonmaken, dan is de olie zo weg en trekt alles in de vloer.

Met Skylt kan je "gewoon" schoonmaken en door de matheid ziet de vloer eruit alsof hij niet is behandeld.
Het is de tweede dag:) en we zijn super tevreden met het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.