Houten vaas waterdicht maken

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Heeft iemand suggesties / ervaring met het waterdicht maken van een houten vaas?
Ik heb een klein opdrachtje voor zoiets, maar heb dat nooit eerder gedaan; wat zou ik het beste aan de binnenkant kunnen gebruiken om het hout tegen langdurige blootstelling aan water te beschermen?
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Wellicht een epoxycoating? Ze gebruiken het ook om houten boten onder de waterlijn te sealen, dus voor een vaas moet het dan ook wel lukken?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
fasspech - een begrip in Duitsland, een goede vertaling ken ik niet. Een soort hars, wat ook gebruikt wordt om biervaten af te dichten.

Vatenpek. Gemaakt uit berkensap. Google het maar.

Groet, Rob.

Aanvulling: ik beweer overigens niet dat vatenpek de oplossing is, gezien de kleur (vies-bruin tot zwart) lijkt het me niet het aangewezen middel. Epoxy? Is dat niks? Als het voor boten werkt.....
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
vatenpek zal wel werken, maar is wellicht minder fijn voor wat er in de vaas komt... Persoonlijk zou ik aan jachtlak of epoxy denken, waarbij epoxyhars, gezien de nare eigenschappen van het materiaal ( ;-) ) wellicht niet de voorkeur heeft, het blijft toch een kliederwerkje om het aan de binnenkant van een vaas aan te brengen ben ik bang - tenzij je een epoxy vindt die zo dun is dat je hem zichzelf onder rotatie (horizontaal, of bijna horizontaal) kan laten verdelen.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dank voor jullie suggesties; ik ga maar eens op zoek naar een 'dunne' epoxy; het voordeel hiervan lijkt me dat mocht er ergens nog een klein kiertje open staan (de vaas wordt opgebouwd uit diverse segmenten; niet gedraaid!) dit alsnog gedicht wordt met de epoxy.
Ik zal het eindresultaat tzt wel even laten zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.