Dag houtliefhebbers!
Ben al een tijdje aan het rondneuzen hier op het forum als hout-enthousiast, maar nu toch besloten om een account aan te maken voor het volgende te vragen en hopelijk in de toekomst ook anderen te helpen!
Enige tijd terug beslist om een houten tuinpoort te maken (twee ongelijke vleugels). Na enkele weken te tekenen ben ik op de volgende constructie uitgekomen.
Ik had enkele maanden geleden al twee Azobe palen in de grond geplaatst en was voor de tekening uitgegaan van hardhouten Azobe balken voor het frame van 5cm x 10 cm (met uitzondering van de schuine stukken en de zijkant van de smalle deur om het slot in te frezen (hiervoor balken van 5cm x 15cm)).
De bekleding vooraan de poort zou ik doen met thermo vuren latten.
De houtverbindingen wou ik maken met halfhoutse verbindingen (met op de verticale delen inkepingen op 10 cm van de rand om het geheel nog steviger te maken), die ik vastlijm en schroef.
Het ophangen van de poort wou ik doen met zware verstelbare hengen, met onder de brede vleugel ook een wiel om het gewicht mee te dragen (is een vleugel die ook bijna nooit open zou moeten en dus als "vast" deel gaat fungeren met een grondpin).
Nu het echter tijd is om het hout te bestellen, slaat de angst me om het lijf. Overal (ook op dit forum) lees ik over de werking van Azobe. Op de website van de houthandel lees ik ook dat de balken recht zijn, maar best meteen tot eindproduct worden verwerkt om het kromtrekken tegen te gaan.
Mijn vraag is dus als volgt:
Indien ik dit frame meteen na levering bouw in Azobe, zou dit voldoende zijn om het kromtrekken tegen te gaan? Of is de kans hier toch eerder groot dat de poort over een jaar zo krom trekt als wat?
Zo ja, moet ik dan rekening houden met de richting van de nerf bij het bouwen?
Zo nee, dan toch best kiezen voor een andere houtsoort? Welke houtsoort is hier dan het beste geschikt, tegen een relatief normale prijs (lijkt wel een utopie met de huidige prijzen).
Alvast bedankt voor jullie input!
Hierbij wat screenshots uit het sketch up plannetje.
Thanks,
Max




Ben al een tijdje aan het rondneuzen hier op het forum als hout-enthousiast, maar nu toch besloten om een account aan te maken voor het volgende te vragen en hopelijk in de toekomst ook anderen te helpen!
Enige tijd terug beslist om een houten tuinpoort te maken (twee ongelijke vleugels). Na enkele weken te tekenen ben ik op de volgende constructie uitgekomen.
Ik had enkele maanden geleden al twee Azobe palen in de grond geplaatst en was voor de tekening uitgegaan van hardhouten Azobe balken voor het frame van 5cm x 10 cm (met uitzondering van de schuine stukken en de zijkant van de smalle deur om het slot in te frezen (hiervoor balken van 5cm x 15cm)).
De bekleding vooraan de poort zou ik doen met thermo vuren latten.
De houtverbindingen wou ik maken met halfhoutse verbindingen (met op de verticale delen inkepingen op 10 cm van de rand om het geheel nog steviger te maken), die ik vastlijm en schroef.
Het ophangen van de poort wou ik doen met zware verstelbare hengen, met onder de brede vleugel ook een wiel om het gewicht mee te dragen (is een vleugel die ook bijna nooit open zou moeten en dus als "vast" deel gaat fungeren met een grondpin).
Nu het echter tijd is om het hout te bestellen, slaat de angst me om het lijf. Overal (ook op dit forum) lees ik over de werking van Azobe. Op de website van de houthandel lees ik ook dat de balken recht zijn, maar best meteen tot eindproduct worden verwerkt om het kromtrekken tegen te gaan.
Mijn vraag is dus als volgt:
Indien ik dit frame meteen na levering bouw in Azobe, zou dit voldoende zijn om het kromtrekken tegen te gaan? Of is de kans hier toch eerder groot dat de poort over een jaar zo krom trekt als wat?
Zo ja, moet ik dan rekening houden met de richting van de nerf bij het bouwen?
Zo nee, dan toch best kiezen voor een andere houtsoort? Welke houtsoort is hier dan het beste geschikt, tegen een relatief normale prijs (lijkt wel een utopie met de huidige prijzen).
Alvast bedankt voor jullie input!
Hierbij wat screenshots uit het sketch up plannetje.
Thanks,
Max



