Houten spel, waarmee te verven?

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik wil een houten spel gaan maken van berkenmultiplex. met een bolle radiusfrees maak ik de "loopvelden" op het bord.

Nou moet een deel van de kuiltjes een kleur krijgen en ik kan wel wat advies gebruiken hoe ik dit het beste kan doen. Ik heb wat testgaten gemaakt en proberen te kleuren met Acrylverf maar dat schijnt enorm door, ik denk dat dit wel 5 of 6 lagen nodig heeft om een beetje dekking te krijgen. Dat kan vast anders. De rest van het bord wil ik naturel houden en uiteindelijk aflakken met een meubellak.

Maarja.. op welke manier en met welke verf kan ik die gaatjes het beste kleuren? moet ik in deze gaatjes eerst een grondverf aanbrengen? Wie heeft er wat tips?

onderstaande foto (van het internet geplukt) voor de beelddenkers, deze is van Bamboe maar die van mij wordt dus van Berkenmultiplex.

Bordspel-van-bamboe-Keezen-Halma-Doggen-Goeters.png
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Dat lijkt me onhandig omdat je dat nooit halfrond krijgt dan toch? En dat lijkt me het idee van de kuiltjes aangezien het een soort knikkers zijn waarmee je speelt. Ik denk dat je eerst een goede grondverf eronder wilt doen om het dekkend te krijgen, zeker bij mpx omdat je daar na het frezen te maken hebt met de kopse kant van het hout wat ontzettend de verf opzuigt anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Dat is de netste manier denk ik, zelf dacht ik meer aan eerst frezen, dan kleuren en dan gewoon met de schuurmachine er overheen. Ik weer alleen niet zeker of de kleur/ grondverf niet door bloed in de rest van het bord. Eerst op een reststukje proberen? En als het opgezogen wordt misschien eerst met blanke vernis de poriën sluiten?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
ik zie dat enkel de kuiltjes een kleur krijgen
is het niet makkelijker om de plaat uit 2 delen te maken ?
de onderste verf je eerst op de gewenste plekken
in de bovenste maak je eerst de gaten
nadien lijmen + persen
dit is helaas geen optie omdat het gaten voor knikkers worden en dus halfrond zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
hmm, ik heb 7 verschillende kleuren, om daar nou 7 spuitbussen voor aan te schaffen.. ik heb liever iets dat ik in een set met met tubetjes kan kopen.
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
hmm, ik heb 7 verschillende kleuren, om daar nou 7 spuitbussen voor aan te schaffen.. ik heb liever iets dat ik in een set met met tubetjes kan kopen.
Snap ik, maar ben bang dat de acrylverf weer (deels) oplost als je het geheel aflakt.. maar als gezegd er zijn vast mensen met meer kennis op dit gebied op en rond het forum.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Of het lekker werkt in multiplex met verf uitloop
Zou je idd moeten testen denk ik. Door de verschillende nerf richting kan het lastig worden.

Ora mask werkt goed om af te plakken.
Je zou kunnen kijken naar Posca stiften. Mijn dochter heeft die en die lijken me wel wat hiervoor
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik heb nog een collectie, maar die is ook al erg oud. Maar soms erg handig om iets bij te werken.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
ik had daar inderdaad ook al even naar gekeken. Tenminste naar de emailverf van Revel. Ik zal eens wat verschillende dingen gaan testen, een Posca stift zou inderdaad ook kunnen werken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.202
566
dit is helaas geen optie omdat het gaten voor knikkers worden en dus halfrond zijn.
Dit verdient een tweede blik. De gaten in het voorstel van ZVH (bericht #) zijn kleiner dan de diameter van de knikkers. De knikkers liggen daardoor op een ring, net zo stevig en vast als in een rond kuiltje.
Als je voor een halfronde uitsparing kiest, moet de diameter daarvan óók kleiner zijn dan die van de knikkers, anders krijg je ze er namelijk alleen uit door het bord om te gooien. En omgooien doe je alleen als je dreigt te verliezen.

Aanvulling: Ik bedoel met de kleinere diameter van de halfronde uitsparingen een kuiltje gefreesd met dezelfde diameter als de knikkers maar minder dan halve diameter diep. Daardoor is de oppervlaktediameter van de uitsparing kleiner.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik zou ook eerst gronden en daarna met acrylverf. Let wel, daar zijn veel kwaliteitsverschillen in. Een goedkoop setje bevat relatief weinig pigment in verhouding tot vulstoffen, en dat merk je in het dekkend vermogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.