houten snijplank

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik weet wel dat er in beuken een schimmel leeft tenzij die gestoomd word, ik weet alleen niet of die schimmel kwaad kan of is heb beuken blad ook gestoomd?
osmo hardwax lijkt me niet lekker met etenswaren, zelf heb ik parrafine olie besteld komt als het goed is vrijdag binnen dan ik hem ook eindelijk in gebruik nemen.

groeten bas
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik hoop dat een expert hier ook nog even zijn of haar licht op wil laten schijnen, maar wat ik weet is dat alle niet drogende verzadigde oliën uiteindelijk bederven Olijfolie en zonnebloemolie bijvoorbeeld, ze zijn niet stabiel, onverzadigde oliën zoals Tung of lijnzaadolie vormen taaie ketens van moleculen en zijn dat wel). Er zijn wel niet-drogende oliën die het veel langer uithouden, bv kokosolie, walnotenolie en amandelolie.

Is Tung olie niet giftig?

Ik heb laatst een aantal snijplanken gemaakt, en daar chestnut foodsafe finish voor gebruikt. Maar heb m'n huidige kopshout snijplank al 15 jaar met olijfolie bijgehouden. Heb nooit iets van bederf gemerk.

Beuk wordt vaak gekozen omdat het vrij neutraal is en geen nare smaakjes toevoegd.

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
janus91 zei:
Ik neem aan dat je de snijplank ook maakt zoals de topicstarter hem heeft gemaakt?:dwz met de kopse aan het opppervlak?

Als je mijn post goed had gelezen, had je daar het antwoord op geweten ;)

Maar nee dus. Ik heb 2 grote stukken over van een beuken werkblad en wil hier 2 snijplanken van maken. Ik weet dat maken uit kopsekanten beter is, maar heb dus al 2 platen en wil het gewoon sinmpel houden. Rond randje rondom frezen en 2 uitsparingen maken om het geheel makkelijker op te pakken en that's it.

Alhoewel, dit typende zit ik te denken dat het eventueel een optie is om de 2 platen in repen/balkjes te verzagen, deze een kwartslag draaien en weer verlijmen om op die manier toch een snijplank uit kops hout te creëren. Zal er nog eens over nadenken.
 

Marzel

Nieuw lid
11 jan 2010
1
0
Prachtige plank. ik wil op deze manier van blokjes een salontafel gaan maken.
Bij Ikea verkopen ze voor een paar euro speciale olie voor houten snijplanken, borden enz. die geen kwaad doet als het met etenswaren in aanraking komt. ± 3€ voor 500cl. Deze olie is mij zo bevallen dat ik er ook mijn eiken vloer mee doe. Dus bij ons thuis kan je er echt van eten :) Ze moeten er alleen niet achter komen anders verhogen ze de prijs gelijk aan speciale houten vloer oliën en die kost ± 15€ de 500 cl.

Groetjes,
Marzel
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Beuken is vooral geschikt voor voeding omdat het idd smaak- en geurloos is, geen giftige stoffen bevat, en heel dicht van structuur is.
Eiken is bijvoorbeeld veel poreuzer, en daardoor kunnen bacteriën beter woekeren.
Ook vocht zou er veel dieper in doordringen, wat bij beuk veel minder het geval is.

Het kopshout naar boven heeft ook een goede reden:
Als je in langshout snijdt ga je op den duur splintertjes krijgen, die dan in de voedingswaren terechtkomen.
Bij kopshout is dit veel minder het geval.

Misschien geen slecht idee om je werkwijze toch nog aan te passen, jp ;)

Groeten,
Steven
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Marzel zei:
Bij Ikea verkopen ze voor een paar euro speciale olie voor houten snijplanken, borden enz. die geen kwaad doet als het met etenswaren in aanraking komt. ± 3€ voor 500cl. Deze olie is mij zo bevallen dat ik er ook mijn eiken vloer mee doe.

Ik heb er mijn buitenschrijnwerk in padoek al twee lagen mee gegeven.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De IKEA heeft toch werkelijk alles he!! De volgende keer zal ik eens kijken, normaal gesproken wil ik zo snel mogelijk naar de kassa om daarna hotdogs te eten tot ik uit elkaar plof :D :D

Ik vind het leuk om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier mijn houtjes gebruikt voor de mooiste projecten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Steven Gauwberg zei:
Beuken is vooral geschikt voor voeding omdat het idd smaak- en geurloos is, geen giftige stoffen bevat, en heel dicht van structuur is.
Eiken is bijvoorbeeld veel poreuzer, en daardoor kunnen bacteriën beter woekeren.

Helaas is dit een wijdverbreid misverstand, ook bij overheden - die nog steeds officieel het gebruik van houten snijplanken in de horeca verbieden, en kunststof planken voorschrijven.

Echter, uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat houten snijplanken bacteriën snel 'inactiveren' - hoe precies is niet bekend, maar vanaf en vanuit houten snijplanken, hoe 'poreus' ze ook zijn, is na een aantal minuten geen levende bacterie meer te 'extraheren', terwijl dit bij kunststof snijplanken nog uren kan.

Houten snijplanken zijn dus bacteriologisch te prefereren boven kunststof planken.

Voor wie geïnteresseerd is wil ik de betreffende wetenschappelijke artikelen wel eens opzoeken...

Oh, en (vrijwel) alle drogende oliën zijn na uitharding voedselveilig. De zogeheten 'food safe' oliën zijn meestal minerale oliën van de paraffine-klasse. Op zich ook ongevaarlijk, maar het is feitelijk smeerolie, het blijft niet in het hout zitten. Een semi-drogende olie die je zou kunnen gebruiken (tenzij je allergisch bent voor noten, hoewel allergenen normaliter niet in de olie terecht komen) is walnotenolie - gewoon de keukenversie voldoet. Voor iets dat veel gebruikt wordt is slaolie, zonnebloemolie, of olijfolie ook goed.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dit is echt interessant!
Ik ben best wel geïnteresseerd in die artikelen.

Vraag me alleen nog af, als er vleesjus in die poriën loopt, of dat dan niet begint te rotten na een tijdje. Dit zal je dan bij beuken toch minder snel hebben denk ik?

Groeten,
Steven
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook 'rotten' heeft bacteriën nodig. Meer en grotere poriën betekent natuurlijk wel meer ruimte om viezigheid op te nemen en vast te houden. En chemische afbraak, zoals ranzig worden, wordt door hout natuurlijk niet voorkomen. Ook kan het zo zijn dat als de poriën maar groot genoeg zijn, er niet voldoende contact met het hout meer is om bacteriën te deactiveren...
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Bedankt voor de verduidelijking.
Aangezien eiken veel poreuzer is dan beuken mag ik er dus van uit gaan dat beuken toch iets beter geschikt is dan, hoewel er zelfs met eiken waarschijnlijk geen probleem is.

Groeten,
Steven
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, ik denk dat dat een zinvolle insteek is. Persoonlijk zou ik denk ik ook geen snijplank van eiken maken - wel heb ik laatst een functionele vijzelkom ('mortier') gemaakt om kruiden te vermalen. Daar komt uiteraard geen vocht bij kijken - ik maak er dan ook geen curries in, daarvoor zou je een stenen mortier moeten gebruiken.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
nee hij is nog helemaal intact

ik heb hem alleen op het langshout gelijmt dat is sterker dan op het kopshout lijmen

afwassen doe ik alleen met water onder de kraan

groeten Bas
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Zitten er in de lijmen die gebruikt worden in de snijplanken geen giftige stoffen?
Ik gebruik dan liever een dikkere snijplank uit 1 stuk..

Heb trouwens nog stukje padouk liggen. Zou ik dat kunnen gebruiken als snijplank? Of zitten daar giftige stoffen in?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik geloof niet dat je je druk hoeft te maken over de zeer minimale hoeveelheid lijm die je eventueel binnen zou kunnen krijgen.

Padoek zou natuurlijk kunnen, echter geeft padoek veel kleurstof af. Er zijn weinig houtsoorten die "gezond"voor een mens zijn...

Ik schaam me om het te zeggen maar hier snij ik nog steeds op kunststof......en ik heb echt al wel een heleboel snijplanken gemaakt....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.