houten schuurtje op stelconplaten bouwen?

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi Allemaal,

Ik wil graag een houten schuurtje (7x3,5 meter) gaan bouwen en ik ben van plan om stelconplaten als vloer en fundering te gebruiken. Het schuurtje hoeft niet geïsoleerd te worden.

Nu vraag ik me af hoe ik het beste de aansluiting van stelconplaat naar de houtskeletbouw maak. Het liefst heb ik het hout zo dicht mogelijk tegen de stelconplaten (dus geen borstwering muurtje) omdat dat het beste aansluit op de huidige bouw. (Ik wil de stelconplaten wel wat boven het maaiveld laten uitsteken).

De constructie wordt gemaakt van douglas balken met dumowood thermisch verduurzaamd vuren als bekleding.

Ik heb nog geen tekening gemaakt, maar als ik die af heb dan deel ik dat hier natuurlijk.

Groeten, Dirkjan
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ha Handig18, moet er dan nog iets van plastic onder, of juist een kier met stelblokjes? Zo koud op het beton lijkt me niet goed voor vochtophoping.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb de mijne op betonbandjes staan, zonder iets eronder.
Staat al 16 jaar.
Ik zou wel zorgen dat er geen water op de platen blijft staan.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Sowieso niet koud op de stelconplaten, want dat is vragen om vochtproblemen, zeker omdat je platen ook nog eens iets breder gaan zijn dan het schuurtje (vocht blijft er bovenop staan). Randje betonbandjes/betonklinkers (even vastzetten in specie) en een strook dpc folie er tussen is toch wel minimaal benodigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De formele naam is bedrijfsvloerplaten en die zijn in meerdere afmetingen en uitvoeringen verkrijgbaar. En wat jpandriesse hierboven schrijft, je zal echt iets moeten bedenken om het hout vrij te houden van vocht. Planken kun je aan de buitenzijde wel weer tot bijna op de stelconplaten laten komen. Die kan je zo weer vervangen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Waarom stelconplaten? Kun je daar goedkoop aankomen? En is dat incl leggen? Een plaat van 2.00x2.00x0.14 weegt al snel een ton. Om dat te leggen moet je er rondom wel bij kunnen komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Heb je die stelconplaten al? Of krijg je ze gratis van een buurman, die ze er dan voor een kratje bier inlegt? Zo niet zou ik een funderinkje storten in de maat die je nodig hebt.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ik wil gebruikte stelconplaten gebruiken. Niet perse voor de kosten maar meer omdat ik geen extra beton wil gebruiken. Als het schuurtje dan ooit weg gaat dan kunnen de platen ook weer opnieuw gebruikt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
As je de platen kunt hanteren kan dat natuurlijk. Zou wel een beton/steen/kunstof ringbalk als onderrand leggen. Hoe je die waterdicht laat aansluiten op de stelconplaten weet ik zo snel niet. En maak je dak overstek groot zodat er niet veel water langs de muur op de platen valt.
Zelf een fundering storten is waarschijnlijk handiger. Grootste probleem dat ik zie is het gebrek aan afschot langs de wanden.
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Misschien 40 - 50 cm EPDM folie onder de geïmpregneerde onderregel. Het EPDM folie optrekken en aan het skelet nieten aan de buitenzijde? Je kan de regel dan strak op de betonplaten bevestigen met ingeboorde ankers op een regelmatige interval. Ben je van plan om wel een dampdoorlatende folie tussen je skelet en de gevelbekleding te plaatsen?
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Of het nu stelcon of vers beton wordt (zelf zou ik het laatste doen), sowieso goed letten op afwatering zoals eerder al geopperd. Beton dat buiten het buitenbad steekt bezorgt de buitenmuur “natte voeten”.

De onderregel en alle kopse kanten van het skelet in de menie zetten. DPC folie tussen beton en regel beschermt tegen optrekkend vocht. Ik zou verder geïmpregneerd hout gebruiken voor het skelet.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Als het hard regent kruipt het water daar wel onderdoor. Je zult ook nog iets moeten kitten ofzo.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Je moet zorgen dat het water dat van het buitenbad druipt niet op de betonplaat kan komen. Dus je skelet op het beton en het buitenblad buiten de betonrand laten uitkomen. Vandaar ook de voorkeur voor beton storten. Met die opzet voldoet DPC tussen de regel en beton.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
En dat past dan weer niet bij een schuurtje van 7x3,5 tenzij je grote dak overstekken maakt. En da nog kruipt water er soms wel onderdoor
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Bedankt voor al jullie waardevolle opmerkingen.
Volgens mij kan ik nu twee dingen doen:

Iets als betonnen banden op de stelconplaten metselen en daar het skelet op vastmaken en de gevelplanken daar gedeeltelijk overheen laten steken.

Of het schuurtje aanpassen op de stelconplaten. Dus 6*4 meter maken.

En nog beter: een schuur van 6*4 met een bandje daarop. De maten staan nog niet heel vast. Dat had ik achteraf even moeten vermelden in mijn eerste post.

Wat betreft folie: het is een ongeisoleerde fietsenschuur. Dus folie lijkt me dan niet nodig. Maar ik ben hierin geen expert dus ik lees het heel graag als dat anders is.

Groeten,
Dirkjan
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hieronder wat schetsen hoe het zou gaan moeten worden:

fietsenschuurtje 4x6 tinyhouses 005.jpgfietsenschuurtje 4x6 tinyhouses 004.jpg

Nog even alleen voor de looks. Nu dus gebouwd op 2x3 stelconplaten dus 400x600cm.
Groeten, Dirkjan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.