Houten roostering: bevestigingsvraagjes

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Mijn zoldervloer moet 12-13cm opgehoogd worden. Chape is geen optie, daarom zou ik een roostering maken bovenop de betonnen opbouw.
Op 1 stuk (trapgat) moet ik een lengte van 330cm overbruggen, daarom dacht ik om daar een madrier op zijn kant te gebruiken (+-23cm) en van daaruit met SLS89 naar de overkant 180cm verder. Hierop komt dan 18mm osb en vervolgens nog eens laminaat.
Zouden raveeldragers stevig genoeg zijn of maak ik best gaten in de madrier om de sls'en door te steken?

1697603514977.png
1697604805947.png
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Misschien begrijp ik het niet goed, maar je kan die complete houten vloer toch van 2 x 4 en maken? En dan vul je hem uit op je beton. Dan kan je alles gewoon in elkaar schroeven en heb je geen raveeldragers nodig. Een madrier is een franse balk?
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Misschien begrijp ik het niet goed, maar je kan die complete houten vloer toch van 2 x 4 en maken? En dan vul je hem uit op je beton. Dan kan je alles gewoon in elkaar schroeven en heb je geen raveeldragers nodig. Een madrier is een franse balk?
Ik weet zelf niet wat een madrier exact is. Toen ik vroeger metser was hadden we 'baddens' (+-60x18) en 'madriers'. De madriers waren een stuk breder dan de baddens.

Dit stukje wil ik bewust niet uitvullen op het beton omdat het een nieuw gemaakt trapgat is en de trillingen/spanningen op het overblijvend stuk voelen niet prettig aan. Het is net daarom dat ik het zwevend wil maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hebt een nieuw trapgat in een betonvloer gezaagd, zonder dat met staal op te vangen? Ga dat dan eerst doen, als je wil dat je huis blijft staan. Plaats anders wat foto's van de situatie.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Je hebt een nieuw trapgat in een betonvloer gezaagd, zonder dat met staal op te vangen? Ga dat dan eerst doen, als je wil dat je huis blijft staan. Plaats anders wat foto's van de situatie.
Het was in overleg met de architect hoor, er zijn geen gewelven dwars doorgegaan. Gewoon 3 ribben en bijhorende potjes weggehaald van muur tot muur. Er zijn geen niet-gedragen delen. :)
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Kom je uit belgie?
De Nederlandse architecten hebben totaal geen kennis van constructie meer tegenwoordig.

baddingen kennen we hier in nederland wel die zijn 60*160
die andere maat kan ik niet plaatsen wat is de kopmaat daarvan?
38*89 is wel erg slank neem 46*121 of zo dan leg je ze om de 400 met 46 breed heb je meer vlees bij de plaatnaad
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Kom je uit belgie?
De Nederlandse architecten hebben totaal geen kennis van constructie meer tegenwoordig.

baddingen kennen we hier in nederland wel die zijn 60*160
die andere maat kan ik niet plaatsen wat is de kopmaat daarvan?
38*89 is wel erg slank neem 46*121 of zo dan leg je ze om de 400 met 46 breed heb je meer vlees bij de plaatnaad
Het is België. De potjes en ribben zijn uitgehaald van muur tot muur.
Als metser zijn baddings redelijk uitgebreid hoor :)
38*89 zou dienen om 180cm te overbruggen, ik kan deze gerust iedere 30cm plaatsen. Dikker kan niet omdat ik anders niet meer uitkom met de bovenste trede trap.

Ik wil bewust het stukje naast het trapgat zwevend houden omdat ik niet te veel trillingen de overige potten en ribben wil.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je het over potjes en ribben hebt, wat zijn dat in het nederlands? Waar bestaat je huidige vloer uit? En waarom zou je daar niet op kunnen lopen? Hij is toch als verdiepingsvloer bedoeld?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Moeten we naast een engels-nederlands woordenboek ook nog een vlaams-nederlandse woordenboek met technische termen maken? Voor de meeste (nederlanders) onder ons zijn zijn onze hollandse benamingen al lastig genoeg. Mijn technisch vlaams is niet zo goed. Schrijf in haakjes erachter wat het in nederlands is.
Chape (zand cement voor dekvloer) etc etc
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Als je het over potjes en ribben hebt, wat zijn dat in het nederlands? Waar bestaat je huidige vloer uit? En waarom zou je daar niet op kunnen lopen? Hij is toch als verdiepingsvloer bedoeld?
Potten en ribben leerde ik als Nederlands woord op school :unsure:
Zoiets als hieronder, maar met zeer weinig beton op. Hij is bedoeld als verdiepingsvloer, maar je kunt ze niet vergelijken met de gewelven van nu.
1697647756064.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Op zo'n vloer hoort een druklaag met wapening om aan de sterkte te komen. Daar hoort een voor geschreven dikte beton per meter overspanning met een boven net op. Daarna kan je er je vlonder boven op leggen. Maar ik proef uit je verhaal een beetje, dat je de betonlaag en de zandcementvloer wil weg laten en vervangen door een vlonder. De vloer hoort eigenlijk tot aan je trap te komen. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Op zo'n vloer hoort een druklaag met wapening om aan de sterkte te komen. Daar hoort een voor geschreven dikte beton per meter overspanning met een boven net op. Daarna kan je er je vlonder boven op leggen. Maar ik proef uit je verhaal een beetje, dat je de betonlaag en de zandcementvloer wil weg laten en vervangen door een vlonder. De vloer hoort eigenlijk tot aan je trap te komen. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Je hebt helemaal gelijk, maar daar dachten ze 65 jaar geleden anders over. De druklaag is nogal mager. Wel zeer hard en in de ribben wapening van 15mm. Ik ga geen nieuwe cementvloer van duizenden kilo's plaatsen. Daarom een roostering met osb :)
 

Bijlagen

  • IMG_20231018_193128.jpg
    IMG_20231018_193128.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 35

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het was blijkbaar niet in gebruik als verdieping als ik die isolatie zo zie. Jij wil het blijkbaar nu wel als beloopbare verdieping gaan gebruiken. Dan lijkt het me slim, om te zorgen dat die verdieping ook aan de structuele eisen gaat voldoen. Je kan er prima een zelfdragende houten vloer boven maken, maar die moet dan ook weer zwaarder worden en dan past je trap weer niet. Dit lijkt me werk voor een constructeur.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
86
4
Het was blijkbaar niet in gebruik als verdieping als ik die isolatie zo zie. Jij wil het blijkbaar nu wel als beloopbare verdieping gaan gebruiken. Dan lijkt het me slim, om te zorgen dat die verdieping ook aan de structuele eisen gaat voldoen. Je kan er prima een zelfdragende houten vloer boven maken, maar die moet dan ook weer zwaarder worden en dan past je trap weer niet. Dit lijkt me werk voor een constructeur.
De isolatie was mooier, maar moesten een en ander wegnemen door een aanbouw. Ze werd altijd gebruikt als zolder. Het is niet de bedoeling dat we ze als volwaardig verdiep zullen gebruiken, maar willen wel een nette afgewerkte zolder. Ik zie er helemaal geen problemen in om het zelf te doen, ik zocht vooral raad voor het zwevende stukje van 3,3mx1,8m. Ondertussen weet ik hoe ik het zal aanpakken :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
in noord holland spreken we over balken en broodjes

je hebt verschillende systemen niet allemaal hebben ze een druklaag
1697653411868.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.